Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informace o novelách SZ v roce 2016 a o projednávané novele SZ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informace o novelách SZ v roce 2016 a o projednávané novele SZ"— Transkript prezentace:

1 Informace o novelách SZ v roce 2016 a o projednávané novele SZ
JUDr. Vladimíra Sedláčková

2 zákon č. 191/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a a některé další zákony Předkladatel MPO Návrh se předkládá v návaznosti na návrh zákona o posuzování shody stanovených výrobků při jejich uvádění na trh. Platnost Účinnost Obsah novely: V § 196 SZ se odstavec 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení odstavce.

3 zákon č. 298/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce Předkladatel MV Cílem zákona je reflektovat změny, které přináší Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu Platnost ,  Účinnost Obsah novely: V § 196 SZ se slova "podepsané podle zvláštních právních předpisů" včetně poznámky pod čarou č. 58 zrušují.

4 zákon č. 264/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím atomového zákona (z.č.263/2016 Sb.) Předkladatel: Státní úřad pro jadernou bezpečnost Platnost: Účinnost: Změny ve stavebním zákoně v: § 13 odst. 2, § 16 odst. 2 písm. d), § 79 odst. 2 písm. o), § 103 odst. 1 písm. a) bod 1, § 194 písm. d)

5 Novela SZ a dalších 43 zákonů
Vláda novelu schválila dne 21. září 2016 usnesením č. 828 V současně době je novela projednávána Sněmovnou parlamentu - sněmovní tisk 927 1. čtení proběhlo dne návrh zákona přikázán k projednání následujícím výborům: 1. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj (garanční výbor) 2. Hospodářský výbor 3. Výbor pro životní prostředí

6 Připravované změny ve výkonu veřejné správy
na úseku územního rozhodování u společného řízení a povolení u jednotlivých forem povolení při kolaudaci staveb při změně v užívání staveb u dalších 43 zákonů

7 Obecné stavební úřady Žádná změna v počtech SÚ
MMR ztrácí působnost k vydání územního rozhodnutí v prvním stupni Správní obvody obecných SÚ stanoví prováděcí právní předpis Kraj ztrácí možnost zřídit nový stavební úřad na obci se základní působností U společného řízení ztráta působnosti k územnímu řízení o umístění stavby

8 Speciální stavební úřady
„stavby na dráze, včetně zařízení na dráze“ přecházejí do působnosti obecných stavebních úřadů vydání povolení jen se souhlasem obecného SÚ (beze změny), pokud se územní rozhodnutí nevydává, postačí závazné stanovisko orgánu územního plánování spory o příslušnost se budou řešit podle obecné úpravy dané správním řádem

9 Vojenské a jiné stavební úřady
MPO nově příslušné k povolení též staveb ropovodů a produktovodů spory o příslušnost se budou řešit podle obecné úpravy dané správním řádem jiné stavební úřady při povolení stavby již nezajišťují vyjádření obecného stavebního úřadu o souladu navrhované stavby se záměry územního plánování.

10 Společné řízení Podstata problému u stavby speciální/jiné:
má-li být namísto 2 povolení (vydávaných u dvou odlišných stavebních úřadů) vydáno 1 povolení jedním úřadem, bylo třeba rozhodnout, který stavební úřad bude příslušný k jeho vydání, zda A/ obecný stavební úřad, nebo B/ speciální/jiný stavební úřad

11 Společné řízení Obdobný problém je u souboru staveb.
Žádosti jsou běžně podávány na soubor staveb obsahující více druhů staveb (bytový dům, komunikace, ČOV). Bylo třeba rozhodnout, který stavební úřad bude příslušný k vydání společného povolení u souboru staveb, zda A/ obecný stavební úřad, nebo B/ stavební úřad příslušný k povolení stavby hlavní v souboru staveb obecný/speciální/jiný

12 Společné povolení Společné povolení,
na základě kterého se stavba umisťuje a povoluje lze vydat u staveb v působnosti obecného stavebního úřadu staveb vymezených v § 15 odst. 1 písm. b), c) a d) staveb vymezených v § 16 odst. 2 písm. d)

13 Dopravní stavby Společné řízení lze vést u staveb drah
dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací Společné řízení vede speciální stavební úřad.

14 Energetické stavby Společné řízení lze vést u staveb v působnosti MPO:
u staveb zařízení pro přenos elektřiny, zařízení pro přepravu plynu, zařízení pro uskladňování plynu nebo výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 MW a více, u staveb k účelům těžby, zpracování, transportu a ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tyto účely, staveb souvisejících s úložišti radioaktivních odpadů obsahujících přírodní radionuklidy + staveb ropovodů a produktovodů Společné řízení vede MPO

15 Vodní díla Jedna stavba→ společné řízení vede speciální stavební úřad.
Soubor staveb : Vodní dílo je stavbou hlavní souboru staveb → Společné řízení vede speciální stavební úřad. Vodní dílo je stavbou vedlejší souboru staveb→ Speciální stavební úřad vydává namísto povolení závazné stanovisko. Vyžaduje-li vodní dílo povolení nakládání s vodami, toto se vydává samostatně a je podkladem pro vydání společného povolení.

16 Společné povolení U souboru staveb se příslušnost k vydání společného povolení řídí příslušností k povolení stavby hlavní souboru staveb. Stavební úřady příslušné k umístění nebo povolení vedlejších staveb souboru jsou ve společném řízení dotčenými orgány a pro potřeby vydání společného povolení vydávají namísto rozhodnutí závazná stanoviska.

17 Soubor stavby Souborem staveb se rozumí vzájemně související stavby, jimiž se v rámci jednoho stavebního záměru uskutečňuje výstavba na souvislém území nebo za společným účelem. Stavbou hlavní souboru staveb se rozumí stavba, která určuje účel výstavby souboru staveb.

18 Soubor stavby Vedlejší stavbou v souboru staveb
se rozumí stavba, která se stavbou hlavní svým účelem užívání nebo umístěním souvisí a která zabezpečuje uživatelnost stavby hlavní nebo doplňuje účel užívání stavby hlavní.

19 Společné řízení Žádost stavebník podává na předepsaném formuláři
– řeší novela prováděcí vyhlášky č. 503/2006 Sb. Rozsah a obsah dokumentace stanoví prováděcí vyhláška – řeší novela prováděcí vyhlášky č. 499/2006 Sb. Účastníci řízení – zohlednění vlastnických a jiných věcných práv, obec, spolek podle zákona č. 114/1992 Sb. Závazné stanovisko orgánu územního plánování - § 96b návrhu Obsahové náležitosti společného povolení stanoví prováděcí vyhláška - řeší novela prováděcí vyhlášky č. 503/2006 Sb.

20 Souhlas vlastníka Není-li žadatel vlastníkem pozemku, na kterém má být požadovaný stavební záměr nebo opatření uskutečněno, dokládá souhlas jeho vlastníka. Není-li žadatel o povolení změny dokončené stavby jejím vlastníkem, dokládá souhlas vlastníka stavby.

21 Souhlas vlastníka K žádosti o povolení změny dokončené stavby v bytovém spoluvlastnictví vlastník jednotky dokládá souhlas společenství vlastníků, nebo správce, pokud společenství vlastníků nevzniklo.

22 Souhlas vlastníka Souhlas s navrhovaným stavebním záměrem musí být vyznačen na situačním výkresu dokumentace, nebo projektové dokumentace. Souhlas není potřebný, je-li možné potřebná práva k pozemku nebo stavbě pro požadovaný stavební záměr nebo opatření vyvlastnit.

23 Účastníci řízení § 109 SZ Rozdílné vymezení „sousedů“ jako účastníků
územního řízení x stavebního řízení ÚŘ – přímá dotčenost vlastnického nebo jiného věcného práva vlastnictví, věcná břemena, právo stavby, zástavní, podzástavní, zadržovací SŘ - přímá dotčenost vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu

24 Účastníci řízení Účastníkem společného územního a stavebního řízení je
stavebník, obec, na jejímž území má být požadovaný stavební záměr uskutečněn, vlastník stavby, na které má být požadovaný stavební záměr uskutečněn, není-li sám stavebníkem, nebo ten, kdo má ke stavbě jiné věcné právo, není-li sám stavebníkem, a dále osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvl.pr.př. vlastník pozemku, na kterém má být požadovaný stavební záměr uskutečněn, není-li sám stavebníkem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku, a dále osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvl.pr.př. osoba, jejíž vlastnické právo nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich, může být společným povolením přímo dotčeno, osoba, o které tak stanoví zvláštní právní předpis.

25 ZS orgánu územního plánování
Určí, zda je záměr přípustný z hlediska souladu s PUR a ÚPD a z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování. Lze stanovit podmínky jeho uskutečnění. Nevydává se pro stavební záměry v zastavěném území nebo zastavitelné ploše uvedené v § 103 odst. 1.

26 ZS orgánu územního plánování
Platí 2 roky ode dne vydání, nestanoví-li v odůvodněných případech lhůtu delší, nejdéle však 3 roky. Platnost nelze prodloužit, pokud se změnily podmínky v území Pokud se dostalo do rozporu s PUR nebo ÚPD, která byla vydána po vydání ZS, orgán, který ZS vydal, jej nahradí z moci úřední novým ZS. § 96b

27 Změny § 103 Změny bod 2 - u staveb pro zemědělství
Změny body 5, 6, 7 - u energetického vedení - distribuční soustava v elektroenergetice - distribuční soustava v plynárenství s výjimkou budov a těžební plynovodu - rozvodné tepelné zařízení

28 Změny v §103 SZ podzemní a nadzemní vedení přenosové nebo distribuční soustavy elektřiny61) včetně podpěrných bodů a systémů měřící, ochranné, řídící, zabezpečovací, informační a telekomunikační techniky, distribuční soustava v elekroenergetice69) s výjimkou budov; vedení přepravní nebo distribuční soustavy plynu59) a související technologické objekty, včetně systémů řídící, zabezpečovací, informační a telekomunikační techniky, s výjimkou budov distribuční soustava v plynárenství69) s výjimkou budov a těžební plynovody69); 7. rozvody tepelné energie59) a související technologické objekty, včetně systémů řídící, zabezpečovací, informační a telekomunikační techniky, rozvodné tepelné zařízení69) s výjimkou budov;

29 Nové stavební záměry v § 103
Bazén nebo skleník včetně souvisejícího technického zařízení na zastavěném stavebním pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci Stožáry pro vlajky výšky nad 8 m

30 Změny u záměrů na ohlášení
Ohlášení stavebnímu úřadu postačí u stavby pro bydlení a pro rodinnou rekreaci do 150 m² celkové zastavěné plochy, s 1PP do hloubky 3 m a nejvýše s 2 NP a podkrovím d) Stavby do 50 70m² celkové zastavěné plochy a do 5 m výšky s 1 NP podsklepené nejvýše do hloubky 3 m

31 Změny u ohlášení K ohlášení stavebník připojí souhlasy osob, jejichž vlastnické právo nebo právo odpovídající VB k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být prováděním stavebního záměru přímo dotčeno; souhlas musí být vyznačen na situačním výkresu.

32 Změny u ohlášení Nemá-li ohlášení předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, SÚ pomůže stavebníkovi nedostatky odstranit na místě nebo jej vyzve k jejich odstranění, poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu a poučí jej o následcích neodstranění nedostatků v této lhůtě.

33 Účastníci stavebního řízení
Další hlavní účastníci stavebního řízení + osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvláštního právního předpisu. Specifikovaní hlavní účastníci řízení: Účastníci řízení podle § 109 písm. a) až d)

34 Řízení s velkým počtem účastníků
Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, rozumí se řízením s velkým počtem účastníků řízení s více než 30 účastníky. V řízení s velkým počtem účastníků řízení lze doručovat písemnosti, včetně písemností uvedených v § 19 odst. 4 (předvolání, rozhodnutí), veřejnou vyhláškou. To se netýká účastníků řízení uvedených v § 27 odst. 1, kteří jsou správnímu orgánu známi; těmto účastníkům řízení se doručuje jednotlivě. § 144 SŘ

35 Řízení s velkým počtem účastníků
Více než 30 účastníků (pokud zákon nestanoví jinak) Není rozhodující zda jde o účastníky hlavní či vedlejší Obecně použitelný typ řízení, není podmíněn zvláštním zákonem Lze použít jak u řízení k žádosti, tak u řízení z moci úřední Uplatnění veřejné vyhlášky se nevztahuje na hlavní účastníky řízení, těm SÚ doručuje individuálně

36 Zastavení řízení Usnesení o zastavení řízení se oznamuje pouze žadateli Neodstranění vad žádosti k výzvě Není k žádosti připojena DUR Dokumentace není zpracována AO

37 Veřejnoprávní smlouva
Stavební úřad vyvěsí informaci o podaném návrhu veřejnoprávní smlouvy na úřední desce po dobu 8 dnů.

38 Změny u certifikátu AI Oznámení autorizovaného inspektora stavební úřad vyvěsí do 5 dnů od obdržení. Námitky nebo výhrady lze zamítnout pro nepřípustnost, nedůvodnost nebo opožděnost. Rozhodnutí nadřízeného orgánu je prvním úkonem v řízení.

39 Nepodstatné odchylky Nemění se půdorysný ani výškový rozsah stavby
Nezasahuje se do nosných konstrukcí stavby, Nemění se vzhled stavby Nemění se způsob užívání stavby Změna nevyžaduje posouzení vlivů na ŽP Nemůže negativně ovlivnit požární bezpečnost stavby Nejde o změnu na kulturní památce

40 Projednání nepodstatných odchylek
Pokud změna stavby spočívá v nepodstatných odchylkách od ověřené dokumentace nebo ověřené projektové dokumentace, ………….může stavební úřad stavebníkovi na základě žádosti obsahující popis navrhovaných nepodstatných odchylek sdělit, že změnu projedná při vydání kolaudačního souhlasu nebo kolaudačního rozhodnutí. Návrh § 118/7

41 Projednání nepodstatných odchylek
Může tak učinit, jen pokud se změna nedotýká práv ostatních účastníků stavebního řízení, podmínek územního rozhodnutí, veřejných zájmů chráněných zvláštními právními předpisy nebo v případě, kdy příslušný dotčený orgán písemně se změnou souhlasí. Nebude-li záměr stanovené podmínky splňovat, vyzve stavební úřad stavebníka k doplnění podkladů a postupuje podle odstavce třetího. (tzn. projedná změnu stavby před dokončením) Návrh § 118/3

42 Kolaudace staveb stavbu veřejné infrastruktury a další stavby, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit, včetně jejich staveb, stavbu, u kterých bylo stanoveno provedení zkušebního provozu, včetně jejích změn, změnu stavby, která je kulturní památkou, lze užívat pouze na základě kolaudačního souhlasu nebo kolaudačního rozhodnutí.

43 Kolaudace staveb § 120 bez náhrady zrušen Kdo povolil, ten kolauduje
Při závěrečné kontrolní prohlídce SÚ projedná nepodstatné odchylky od ověřené dokumentaci/projektové dokumentaci. Možnost „překlopení“ do kolaudačního řízení Možnost upustit od závěrečné kontrolní prohlídky nově u podzemních staveb technické infrastruktury.

44 Účastníci kolaudačního řízení
Stavebník, Vlastník stavby, není-li stavebníkem, Vlastník pozemku, na kterém je stavba provedena, není-li stavebníkem a může-li být jeho vlastnické právo kolaudačním rozhodnutím přímo dotčeno.

45 Změny u kolaudace staveb
V kolaudačním řízení stavební úřad projedná nepodstatné odchylky od ověřené dokumentace nebo ověřené projektové dokumentace uvedené v § 118 odst. 7. Návrh § 122a/3 Kolaudačním rozhodnutím se povoluje užívání stavby k určenému účelu, a je-li to zapotřebí, stanoví se podmínky pro užívání stavby. Návrh § 122a/4

46 Změna užívání stavby U změny v užívání stavby spočívající v prodloužení doby trvání dočasné stavby nebo změny dočasné stavby na stavbu trvalou žadatel připojí též souhlas vlastníka pozemku, na kterém je stavba umístěna.

47 NSS 8 As 79/2014 – 108 z Prodloužení trvání dočasné stavby nebo její změnu na stavbu trvalou bez stavebně technických změn stavební úřad projedná v řízení o povolení změny v užívání stavby podle § 85 odst. 1 stavebního zákona z roku Žadatel o takovou změnu v užívání stavby je povinen doložit, že je vlastníkem pozemku, na němž je stavba umístěna, anebo že má k němu jiné právo, které jej opravňuje k (dalšímu) umístění stavby na cizím pozemku.

48 Změna dalších zákonů Současně s novelou stavebního zákona
jsou ke změně navržena vybraná ustanovení dalších 43 souvisejících zákonů.

49 A/ nezbytné změny zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči zákon č. 44/1988 Sb., horní zákon zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě zákon č. 289/1995 Sb., o lesích zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví

50 A/ nezbytné změny zákon č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon zákon č. 254/2001 Sb., vodní zákon zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích zákon č. 312/2001 Sb., o státních hranicích zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu zákon č. 256/2013 Sb., katastrální zákon zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi

51 B/ malé množství dalších změn
1. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně 20. zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií 21. zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích 24. zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech 33. zákon č. 500/2004 Sb., správní řád 34. zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích 40. zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší

52 Náležitosti závazného stanoviska
Závazné stanovisko obsahuje závaznou část a odůvodnění. V závazné části DO uvede řešení otázky, která je předmětem závazného stanoviska, ustanovení zákona, které zmocňuje k jeho vydání a další ustanovení právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. Návrh § 149/2 SŘ

53 Náležitosti závazného stanoviska
V odůvodnění uvede důvody, o které se opírá obsah závazné části závazného stanoviska, podklady pro jeho vydání a úvahy, kterými se řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. Návrh § 149/2 SŘ

54 ROZPOR Stanoví-li dotčené orgány ve svém závazném stanovisku podmínky, jsou příslušné kontrolovat jejich dodržování; stavebnímu úřadu poskytují součinnost potřebnou ke kontrole těchto podmínek. Návrh § 4/6

55 Zákon o správních poplatcích
Osvobození od správního poplatku v případě staveb pozemních komunikací a veřejně prospěšných staveb realizovaných státem nebo územním samosprávným celkem

56 C/větší množství dalších změn
5. zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny 22. zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí 37. zákon č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem 38. zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury

57 Použité zkratky SZ zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon
SŘ zákon č. 500/2004 Sb., správní řád ZPV zákon č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí SÚ stavební úřad DO dotčený orgán ZS závazné stanovisko MMR ministerstvo pro místní rozvoj MPO ministerstvo průmyslu a obchodu ÚÚP úřad územního plánování PUR politika územního rozvoje ŽP životní prostředí

58 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Informace o novelách SZ v roce 2016 a o projednávané novele SZ"

Podobné prezentace


Reklamy Google