Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu CZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací období 3. Předmět Český jazyk Téma hodiny Literatura Velké Moravy Označení OP VK (III/2) – Čj/7 – 30 Vyučující Mgr. Michal Oblouk
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA LITERATURA VELKÉ MORAVY KONSTANTIN A METODĚJ
POČÁTKY PÍSEMNICTVÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH – SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE pol. 9. století – poč. 15. století kulturní jazyky: staroslověnština, latina, čeština Velkomoravská říše – r. 833, raně středověký stát, pronikání křesťanství z východofranské říše, kníže Rastislav požádal byzantského císaře Michala III. o vyslání křesťanské misie – 863 příchod bratrů Konstantina a Metoděje ze Soluně (křesťanství se šířilo ve staroslověnštině), za knížete Svatopluka Metodějovi žáci vyhnáni ze země po zániku Velké Moravy (907) posun hospodářského, politického a kulturního centra na západ – Český stát přemyslovský (rozvoj latinské vzdělanosti a liturgie), rozkvět státu – povýšení na království za Přemysla Otakara I. (1212 Zlatá bula sicilská)
VELKÁ MORAVA
STAROSLOVĚNŠTINA nejstarší slovanský spisovný jazyk spisovná norma vznikla na základě nářečí používaného v okolí Soluně v 9. století s určitými změnami se používá pod názvem církevní slovanština dodnes, ne už však jako živý jazyk, nýbrž jako bohoslužebný jazyk církví byzantského obřadu (řeckokatolická, pravoslavná) Otьče našь, iže jesi na nebesi, da svętitъ sę imę tvoe, da pridetъ cěsarьstvo tvoe, da bǫdetъ volě tvoě ěko na nebesi i na zemli; chlěbъ našь nasǫštьnii daždь namъ dьnьsь i ne vъvedi nasъ vъ napastь nъ izbavi ny otъ lǫkavago. Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno tvé, přijď království tvé, buď vůle tvá, jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dej nám dnes a odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme naším viníkům a neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého.
HLAHOLICE - CYRILICE
KONSTANTIN (827 – 869) A METODĚJ (815 – 885)
KONSTANTIN A METODĚJ bratři pocházeli z řecké Soluně, z rodiny hodnostáře Byzantské říše Metoděj se původně věnoval činnosti ve státní správě, brzy po ukončení studia práv v Byzanci byl v r. 835 místodržitelem v byzantské provincii na řece Strymon - svého povolání se však kolem roku 845 zřekl, rozhodl se skoncovat se světským životem a uchýlil se do kláštera Konstantin po studiu na školách v Soluni vystudoval teologii, filozofii a literaturu na vysoké škole v Konstantinopoli, studia dokončil kolem roku 847 – byl vysvěcen na kněze a přijal nabízené místo profesora filozofie na dvorní vysoké škole, v roce 851 obhajoval křesťanské učení u Saracénů, v roce 855 se připojil k Metodějovi a také vstoupil do kláštera - Konstantin a Metoděj se v klidu kláštera oddali studiu v roce 862 vyslal kníže Velké Moravy Rastislav poselstvo k byzantskému císaři Michalovi III. s prosbou o vyslání duchovních, kteří by vedli bohoslužby ve slovanské řeči a položili tak základy vlastní církve na Velké Moravě - díky znalosti jazyka byli pro tuto misi vybráni právě Konstantin a Metoděj při přípravách Konstantin sestavil nové písmo (hlaholici) pro slovanský jazyk a společně s bratrem Metodějem přeložili do staroslověnštiny liturgické knihy potřebné pro konání bohoslužeb
KONSTANTIN A METODĚJ na Velkou Moravu bratři dorazili na jaře 863 – kázání i vyučování ve staroslověnštině, pracovali s velkými úspěchy (v roce 864 ale napadl Ludvík II. Němec Velkomoravskou říši a kníže Rastislav byl nucen přiznat vazalství vůči Východofranské říši a umožnit návrat latinským kněžím) v roce 867 cesta do Říma - Konstantinovi se podařilo obhájit před papežem a všemi církevními otci oprávněnost slovanské liturgie, staroslověnština byla slavnostně povolena počátkem roku 868 jako bohoslužebný jazyk v Římě bratři zůstali až do roku 869 - Konstantin vstoupil do kláštera, přijal řeholní jméno Cyril a zemřel na tuberkulózu Metoděj byl r. 869 jmenován prvním moravským arcibiskupem - návrat na Moravu, kde se k moci dostal kníže Svatopluk, Metoděj byl zajat Franky a v roce 870 povolán na církevní sjezd, kde byl sesazen a odsouzen na doživotí – po dvou letech je na příkaz papeže propuštěn a znovu dosazen do čela arcidiecéze (roku 873) v roce 882 se Metoděj vydal na poslední cestu do Konstantinopole, v roce 884 byl již zpět na Moravě r. 885 papež Hadrián III. slovanskou liturgii zakázal a nařídil, aby moravští kněží, pokud se nepodřídí, byli vypuzeni ze země - po Metodějově smrti zákaz staroslověnské liturgie, odchod jeho žáků do Čech staroslověnská bohoslužba přetrvala jen v Sázavském klášteře (1032 – 1097)
KONSTANTIN A METODĚJ význam jejich příchodu: politický – hráz proti expanzi Franků náboženský – křesťanství ve srozumitelném slovanském jazyce literární 1. slovanský kulturní jazyk = staroslověnština 1. slovanské písmo = hlaholice (později zjednodušena na cyrilici – základ pro azbuku), hlaholice vznikla z malých písmen řecké abecedy, cyrilice z velkých písmen řecké abecedy
PROGLAS Předzpěv veršovaná předmluva k evangeliím první literární památka sepsaná ve staroslověnštině (asi z pol. 9. století) pravděpodobným autorem je Konstantin program cyrilometodějské mise autor se obrací k Slovanům a zdůrazňuje význam vzdělanosti, jako symbol mu slouží kniha 110 veršů psán dvanáctislabičným veršem
KYJEVSKÉ LISTY nejstarší zachovaná kodexová mešní literární památka staroslověnský hlaholský text na sedmi pergamenových oboustranně popsaných listech malého formátu s 38 modlitebními formulemi jediné dílo, které se nám zachovalo v původní podobě z Velké Moravy protože se v textu vyskytují chyby, jde pravděpodobně pouze o opis hlaholského originálu z 10. století pořízený některým ze žáků školy Cyrila a Metoděje - autorství se nejčastěji připisuje svatému Gorazdovi našel je roku 1874 v Kyjevě I. I. Sreznevskij - v současnosti jsou uložené v knihovně AV na Ukrajině
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA Zákon sudnyj ljudem – soudní zákoník, soupis právních norem na Velké Moravě, první staroslověnsky psaný právní spis, je určen zejména civilnímu obyvatelstvu, vznikl v 2. polovině 9. století, autorství je připisováno svatému Cyrilovi, nejstarší dochované rukopisy pochází z 13. století, zákoník je rozdělen do 32 článků, obsahuje prvky občanského a trestního práva Nomokánon - sborník církevních pravidel a světských zákonů, napsaných ve staroslověnštině a majících vztah k církvi, vznik kodexu je kladen do období před rokem 880, z řečtiny ho přeložil sv. Metoděj, formou i jazykem navazuje na starší právní spis Zákon sudnyj ljudem
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA Paterik – knihy Otců, o životě mnichů Pražské hlaholské zlomky – fragmenty staroslověnských liturgických textů z 11. století, byly objeveny německým profesorem historie na Karlově univerzitě Konstantinem von Höflerem v roce 1855, zachovaly se na dvou pergamenových lístcích, jsou uloženy v knihovně pražské metropolitní kapituly Život Konstantinův, Život Metodějův – moravsko-panonské legendy, je zde vylíčen jejich život - zázraky, mučednická smrt, obhajoba jejich učení a svatořečení
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Velkomoravsk%C3%A1_%C5%99%C3%AD%C5%A1e http://cs.wikipedia.org/wiki/Staroslov%C4%9Bn%C5%A1tina http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlaholice http://cs.wikipedia.org/wiki/Cyrilice http://cs.wikipedia.org/wiki/Cyril_a_Metod%C4%9Bj https://cs.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8D%C3%A1tky_%C4%8Desk%C3%A9_literatury https://cs.wikipedia.org/wiki/Proglas https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_sudnyj_ljudem https://cs.wikipedia.org/wiki/Nomok%C3%A1non https://cs.wikipedia.org/wiki/Kyjevsk%C3%A9_listy https://cs.wikipedia.org/wiki/Pra%C5%BEsk%C3%A9_hlaholsk%C3%A9_zlomky