Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDefinice.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec, 17. listopadu 1197 PSYCHOLOGIE OBECNÁ VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE Mgr. Renata Kuldová.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rozhodování 1.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychologie zdraví.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie test.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady psychopatologie (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru problematiky psychopatologie, vymezení norem pro poruchu psychiky a definice zdraví a abnormality. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je 40 minut.

Předmět psychopatologie Zabývá se popisem abnormálních projevů lidské psychiky. Třídí duševní choroby a jejich příznaky. Definice podle Hartla a Hartlové zní: patopsychologie je nauka o chorobných duševních jevech, která se zabývá příznaky a klasifikací duševních chorob.

Vymezení normy Kde je hranice mezi normálním a abnormálním? Normalitu lze vymezit jako soubor vlastností, které jsou indikátorem duševního zdraví : 1. přiměřené vnímání reality, 2. schopnost ovládat své chování, 3. sebeúcta a akceptace, 4. schopnost vytvářet citové vazby, 5. činorodost. Optimální stav je ideál.

Definice zdraví podle světové zdravotnické organizace (WHO) Zdraví je stav, kdy je člověku naprosto dobře, a to jak fyzicky tak i psychicky a sociálně. Není to jen nepřítomnost nemoci a neduživosti. 1946

Definice abnormality Definici abnormality lze stanovit z hlediska různých kritérií(Atkinsonová, 2003): odchylka od statistické normy, odchylka od sociální normy, maladaptivní chování, osobní potíže. Podle Vágnerové (2004) musíme vzít také v úvahu: osobnost jedince, situaci, prostředí, v němž člověk žije.

Mechanismus vývoje psychických poruch Názory se liší: dědičnost, vlivy prostředí, různé teorie vzniku psychických poruch.

Dědičnost Genetické vlohy (genotyp) určují míru rizika vzniku psychické odchylky, jejich konkrétní projev (fenotyp) je ve větší či menší míře závislý na působení vnějšího prostředí. Pro všechny poruchy je důležitá míra genetického předurčení, neboli heritabilita. Obecně platí, že čím méně je genetické podmínění závažnější, tím méně se zde mohou uplatnit vlivy prostředí.

Typy dědičnosti (narušení genotypu) Porucha počtu nebo struktury chromozomů. Porucha funkce jednoho genového páru. Polygenní dědičnost, která je vázána na společný účinek většího, přesně neurčeného počtu genů. Dědičnost mnoha psychických poruch můžeme označit jako heterogenní, tzn. Na vzniku choroby se podílí různé geny.

Ke vzniku poruchy přispěje spíše zvýšená dispozice k psychickému k psychickému onemocnění, tzv. vulnerabilita: zvýšená zranitelnost, stabilní vrozená citlivost, resp. dispozice k určitému způsobu zpracování zátěžových podnětů, rizikový faktor pro vznik psychických poruch.

Genetickým kódem je určen program vývoje jedince, který se uskutečňuje v procesu zrání. Organickým základem psychických funkcí je CNS, tedy vývoj mozkových struktur. Psychické projevy jsou vázány na činnost určité oblasti mozku, na jednotlivých psychických projevech se podílejí různé funkční systémy mozku. Vývoj mozku je stimulován učením a naopak podnětová deprivace jej může narušit. Výsledkem vývoje mozku je u každého člověka trochu jiný funkční obraz mozku.

Vlivy prostředí Vlivy prostředí se uskutečňují mechanismem učení, tj. získáváním zkušeností. Dále sem patří účinky fyzikálních a chemických vlastností prostředí, které mohou zasahovat do tělesného vývoje. Dělíme je z časového hlediska na : 1. prenatální vlivy (teratogenní vlivy – poškozují vývoj plodu), 2. postnatální vlivy - po narození – sociální prostředí.

Sociální prostředí Patří sem tedy lidé, mezi nimiž dítě vyrůstá, mezilidské kontakty a vztahy, které mohou být zdrojem zátěžových (negativních) i protektivních (ochranných) vlivů. Zátěžové situace obecně dělíme: frustraci, konflikt, stres, trauma, krize, deprivace.

Protektivní vlivy jsou faktory zvyšující psychickou odolnost jedince, dělíme je vnitřní a vnější. Vnitřní protektivní vlivy: způsob hodnocení a interpretace situace, optimismus, vnímaná osobní zdatnost a sebedůvěra, jedinci, kteří dovedou ventilovat emoce.

otázky Je možná kombinace vlivů na psychický stav jedince? Popiš protektivní vlivy, které mohou ovlivnit tvé duševní zdraví. Popiš vlivy, které mohou negativně ovlivnit psychiku jedince.

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové