Návrh a implementace komplexního systému hodnocení kvality terciárního vzdělávání a realizace komplexního systému řízení kvality institucí terciárního vzdělávání Jaromír Veber
Systém řízení kvality a komplexního hodnocení kvality Zdůvodnění projektu: interní důvody – kvantitativní růst terciárního sektoru počty pedagogů v kategorii prof. a doc. počty pedagogů v kategorii prof. a doc. vybavení vzdělávacích institucí (knihovny, PC…) vybavení vzdělávacích institucí (knihovny, PC…) – průmyslová i nezisková sféra se zaměřuje na kvalitu (ISO 9001, model EFQM, CAF…) externí důvody – Boloňský proces Evropský vysokoškolský vzdělávací prostor (EHEA) Evropský vysokoškolský vzdělávací prostor (EHEA) – následná setkání ministrů školství setkání v Praze 01, v Berlíně 03, v Bergenu 05, setkání v Praze 01, v Berlíně 03, v Bergenu 05, v Londýně 07 v Londýně 07
Systém řízení kvality a komplexního hodnocení kvality Boloňský proces a následná setkání: Boloňský proces – spolupráce při zajišťování kvality jeden ze základních deseti cílů Boloňského procesu následná setkání ministrů školství – berlínské setkání výzva k vypracování standardů kvality výzva k vypracování standardů kvality nalezení postupů pro posuzování kvality (agentury) nalezení postupů pro posuzování kvality (agentury) – bergenské setkání přijetí Souboru standardů, postupů a hlavních směrů zabezpečování kvality přijetí Souboru standardů, postupů a hlavních směrů zabezpečování kvality přijat princip Evropského registru agentur přijat princip Evropského registru agentur kladný postoj k aktivitám Rady a Komise EU Evropský kvalifikační rámec (EQF) kladný postoj k aktivitám Rady a Komise EU Evropský kvalifikační rámec (EQF)
Systém řízení kvality a komplexního hodnocení kvality Aktivity projektu: situační analýzy – systému řízení kvality – přístupů ke komplexnímu hodnocení kvality zpracování metodik (standardů) – systému řízení kvality – přístupy ke komplexnímu hodnocení kvality prezentace metodik, oponentury, úpravy pilotní ověření metodik prezentace výsledků pilotního ověření školení doporučení – pro MŠMT – pro instituce terciární sféry komunikace (prezentace) výsledků projektu
Systém řízení kvality a komplexního hodnocení kvality Obsah klíčových aktivit projektu: situační analýzy – stav v ČR a EU – systému řízení kvality ISO 9001, TQM ISO 9001, TQM standardy a kritéria akreditačních agentur standardy a kritéria akreditačních agentur – přístupů ke komplexnímu hodnocení kvality Soubor standardů, postupů, hlavních směrů ZQ Soubor standardů, postupů, hlavních směrů ZQ nejlepší praktiky (BP) nejlepší praktiky (BP) zpracování metodik – systému zabezpečování kvality institucí TV metodický nástroj pro zavádění SZQ metodický nástroj pro zavádění SZQ kriteriální nástroj pro hodnocení (akreditaci) institucí TV kriteriální nástroj pro hodnocení (akreditaci) institucí TV – metodika komplexního hodnocení kvality metodický nástroj pro zavádění komplex. hodnocení Q metodický nástroj pro zavádění komplex. hodnocení Q kriterium pro rozdělování prostředků z úrovně MŠMT kriterium pro rozdělování prostředků z úrovně MŠMT pilotní ověření