Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ A_ SVET_17 Etika a její předmět Téma sady:Člověk a svět Obor, ročník:Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření:březen 2013 Anotace:Etika jako věda, lidská svoboda a odpovědnost, morální rozhodování a konflikt Metodický obsah:Výklad nového učiva, kladení filosoficko-etických otázek
Co si představíte pod pojmem etika?
Etika a její předmět Z řeckého éthos = původně místo k bydlení, poté mrav, zvyk Praktická filosofická věda Zabývá se problematikou konfliktu lidské svobody a mravních norem Poměřuje lidské jednání z hlediska dobra a zla Jejím předmětem je tedy morálka = soubor představ sdílených v určité společnosti a době o tom, jaké chování a smýšlení je dobré, tj. jaké má být (z latinského mos, mn. č. mores = zvyk)
Lidská svoboda x libovůle Člověk je bytost schopná svobodného jednání Člověk oproti zvířeti má schopnost vkládat mezi podnět a reakci určitou prodlevu, která mu dává možnost volby Svoboda je tedy stav, kdy člověk jedná pouze ze své vlastní vůle, nezávisle na jakémkoli donucení Člověk nese za své činy odpovědnost Lidská svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého Libovůle = člověk jedná tak, aniž se ohlíží na ostatní. Neřídí se rozumem a svědomím.
Morální rozhodování Ačkoli je člověk svobodnou bytostí, je i takovou osobností, která si dokáže sama sobě klást určitá pravidla (normy), jimiž své svobodné jednání omezuje Řízená diskuse: Jaká omezení jste si v životě dali vy? Co nám brání, abychom udělali něco zlého? 1.Svědomí 2.Hrozba, že nás druzí špatně posoudí 3.Zákon
Mravní normy Dobrovolné omezování naší svobody nám umožňuje vyvarovat se konfliktům s druhými Ve společnosti existuje řada pravidel (norem), které slouží jako ideál Podle nich se posuzuje, zda člověk jednal správně či nesprávně Existuje dvojí názor, odkud se normy vzaly: 1.Normy byly předány „zvenku“ (Bůh – Desatero) 2.Člověk si je svobodně vytvořil sám
Mravní jednání Není vždy možné rozlišit, co má a co nemá mravní význam Pomáhá nám zde cit, vlastní rozumová úvaha, či mravní autorita Jednat mravně může znamenat i to, že zůstaneme se svým názorem osamoceni Morální rozhodnutí je vždy v konečném důsledku individuální Vychází z našich vnitřních důvodů a my si za něj neseme odpovědnost
Neřešitelný morální konflikt Člověk mu čelí v extrémních situacích Musí volit mezi dvěma závažnými etickými normami Jakékoli řešení je vždy nejspíš špatné Vždy asi budeme cítit silné provinění Např. kniha Sofiina volba Znáte další příklady neřešitelných morálních konfliktů? Ve kterých profesích jim musí lidé nejvíce čelit?
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd aktualizované. Brno: Didaktis, 2004, 224 s. Odmaturuj!. ISBN Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.