Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles
Aristotelův život 384 p ř.n.l.(Chalkidiki)-322 p ř.n.l.(Chalkida) otec – léka ř Filipa II p ř.n.l – Platonova akademie vychovatel Alexandra makedonského Založil Lykeion (Lyceum) – Athény 335 p ř.n.l. 322 p ř.n.l. nucen odejít do vyhnanství
Aristoteles a jeho myšlení shromaž ď oval veškeré v ě d ě ní své doby Aristotelova filosofie se zabývala: v ě dami, metafyzikou, p ř írodou, zoologií, etikou, geografií, rétorikou, politikou, antropologií … V mnohém se odlišoval od Platona Spisy: logické p ř írodov ě decké etické a politické rétorika a poetika
Metafyzika hledá odpov ě di na filosofické otázky: Co je skute č né? Jednotlivé nebo obecné? Jaký je vztah mezi látkou a formou? to co je za p ř írodou (co p ř esahuje fyziku) jsoucno / bytí každá zm ě na má svou p ř í č inu (látkovou, tvarovou, ú č innou, ú č elovou)
Příroda V této oblasti p ř ekonán Vzorky rostlin od Alexandra Velikého Charakterizuje vše živé vlastnostmi Vše živé má duši – psyché Vegetativní Vnímavá Rozumná Fysika, O nebi, O vzniku a zániku, Meteorologie, O duši, O zkoumání živo č ich ů
Politika „Kdo nem ů že žít ve spole č enství nebo je ve své sob ě sta č nosti nepot ř ebuje, není sou č ástí obce, ale bu ď divoké zví ř e nebo b ů h.“ úrove ň spol č ení lidí: rodina X stát/obec 3 právní formy státu monarchie aristokracie politea 3 pokleslé formy státu tyranie, oligarchie, demokracie spis: Politika
Etika a spravedlnost spisy: Etika Eudemova, Etika Nikomachova(po Aristotelove smrti vydal syn Nikomachos) Blaženost „Blaženost není vrtkavá jako št ě stí, ale trvalá. Blaženost je nejspíš darem boh ů, ale n ě co také pot ř ebuje: prost ř edky, podmínky a d ě ti.“ Ctnost „Cestou k blaženosti je ctnost, která se získává u č ením, zkušeností a návykem“ Spravedlnost „Ty nejd ů ležit ě jší ctnosti jsou state č nost, umírn ě nost, št ě drost, laskavost jako st ř ed v ůč i hn ě vivosti i slabošství, a v obci zejména spravedlnost. To je výkon dokonalé ctnosti v ůč i druhým“ Zákon „Zákon musí být obecný, kdežto jednání je nepravidelné, takže n ě které p ř ípady nelze spravedliv ě posoudit.“