Duchovní dimenze doprovázení osob ve výkonu trestu Biblicko teologické teze Služba církve ve věznicích Univerzita Palackého v Olomouci Cyrilometodějská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Život v obecenství – Zpověď
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Sociální služby SOZ.
Co pro mě znamená RODINA?
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Slovo života Říjen 2009.
Základní pojmy a souvislosti
červenec 2013 Slovo života „Celý Zákon totiž ve své plnosti je obsažen v jediné větě: ´Miluj svého bližního jako sebe´.“ (Gal 5,14)
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Poslání, principy a metoda skautingu
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Ostrava Lukáš 18 7Což teprve Bůh! Nezjedná on právo svým vyvoleným, kteří k němu dnem i nocí volají, i když jim s pomocí prodlévá? 8 Ujišťuji.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Principy diakonické služby
Kniha JOB Podněty k meditaci 2. část. Úvod  Co se vám vybaví při slově „nářek“?  Z jakých důvodů naříkají často lidé, s nimiž se setkáváte nebo pravidelně.
Motivace křesťanského jednání
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Klinická pastorační péče a její poskytovatel
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
Bůh.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
trpícím a strádajícím lidem vycházející z křesťanských hodnot.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Problematika doprovázení manželů
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
Slovo života Červen 2013.
Fundament a jeho strukturace
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Láska Martina Zachrlová
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Duchovní dimenze doprovázení osob ve výkonu trestu Biblicko teologické teze Služba církve ve věznicích Univerzita Palackého v Olomouci Cyrilometodějská teologická fakulta Prof. Dr. Heinrich Pompey Katedra křesťanské sociální práce

Služba doprovázení odsouzených se opírá o toto teologické tvrzení: V chudém a trpícím člověku, dokonce i v osobě vraha se setkáváme s Kristem. „Zejména na pozadí křiklavého bezpráví a různých forem násilí proti člověku uznání přítomnosti Kristovy v dotyčném člověku k obtížně přijatelným důsledkům.“ Jeho odůvodnění: Jelikož Kristus přijal svým vtělením celé lidstvo a svým utrpením a umíráním se postavil na místo každého člověka, je skrytě přítomný v každém člověku. Nelze vycházet z výlučné přítomnosti Kristovy jen v „hodných“ chudých. Zdroj: V. Lengerke, G. Die Begegnung mit Christus im Armen. Würzburg: Echter, 2007

Z teologické tradice reformace je známa zásada: Člověk je „simul iustus et pecator“, zároveň spravedlivý i hříšný Kristus nepůsobí jen v trpícím bližním, je přítomen rovněž v pomáhajícím. Díky této jeho oboustranné přítomnosti je pro nás Kristus také „cesta, pravda a život“ (Jan 14,6). Na těchto východiscích stojí duchovní i charitní a diakonická služba (nejen) odsouzeným.

V pozadí teologické úvahy stojí sociálně psychologická skutečnost: Prožívání a zpracování konfliktu= K určují osobnostní proměnné (psychické, fyzické, duchovní) = O a sociální podmínky (šance na vzdělání, pracovní prostředí, rodinná situace, podpůrné sociální systémy atd.) = S Americký sociální psycholog Cattel: K = ƒ (O,S)

Mírou křesťansky orientované pomoci vedoucí ke smíření a vnitřnímu uzdravení není jen člověk Jako je tomu v odborných disciplinách: psychiatrie, psychologie, pedagogika, sociální práce atd. ale také Bůh, tzn. Ježíš Kristus, jeho životní zásady, jak je představil např. papež Benedikt XVI. v encyklice Deus caritas est. Tato pomoc náleží každému, vrahy atd. nevyjímaje. Zohledněním Boží kvality vztahu k nám lidem posiluje křesťanská sociální služba svou lidskost a usiluje zprostředkovat i odsouzeným zkušenost osvobozujícího Ducha Kristova.

Humanitně orientované metody pomoci (pedagogické, sociální, psychologické, právní atd.) a křesťansko-humánní cíle psycho-sociální pomoci (sociálního pracovníka, duchovního, dobrovolníka atd.) netvoří dvě oddělené skutečnosti, ale jedinou propojenou realitu. (Chalcedon: „bez oddělení a bez rozloučení“)

Axiomy komunikace a interakce podle Paula Watzlawicka Každá komunikace a interakce zahrnuje z hlediska sociální psychologie obsahový aspekt (v našich souvislostech sociální, pedagogické a psychologické metody naší práce) a vztahový aspekt (ono „jak“ intervenci provádím) Jednoduše řečeno, „co“ je konáno, určují právo, sociální práce, pedagogika atd. „jak“ je to konáno, tzn. v jakém duchu se s klientem zachází, se odvíjí od poslání („mission“) a spirituality pomáhajícího Rovněž víra (podle středověké teologie) zahrnuje „Fides quae creditur“ (V co věřím) „Fides qua creditur“ (Jak věřím)

Biblicko praktické koordináty vztahové spirituality křesťanské sociální služby 1. Je-li Ježíš provokativně tázán, o co mu zde jde, odpovídá: „Já jsem přišel, aby měli život a měli ho v hojnosti.“ (Jan 10,10) Touto větou definuje Ježíš své poslání. V následování Krista jde o to pomoci i odsouzeným nalézt naplněný život navzdory vnitřní vině či vnější izolaci. To vyžaduje podporu v důstojnosti, lásce, soukromí a bezpečí.

2. Svými protivníky a dalšími hledajícími byl Ježíš poté tázán: Co znamená vést naplněný život? (srov. Lk 10,25) V odpovědi konkretizuje a objasňuje cíl své služby životu: „ Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí a miluj svého bližního jako sám sebe.“ (Lk 10,27)

Odsouzenému je třeba pomoci - navzdory jeho vině a způsobenému utrpení – obnovit laskavý vztah K sobě K bližním K Bohu aniž by se vytěsňovala pravda o spáchaném zle a vyplývající vině. Jen takto můžeme odsouzený vnitřně zpracovávat vědomí své viny, trestu a smíření.

. 3. Ve své řeči na rozloučenou upozorňuje Ježíš na další prvek: „…jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem.“ (Jan 13,34) Vytvářet se mají nejen jednotlivé „face-to-face“ vztahy pomoci, ale je třeba otevírat životní prostor vzájemného přijímání a lásky, tzn. darovat druhému domov, i v prostředí věznice. To platí zejména pro propouštění z výkonu trestu, kdy je třeba předem budovat vnitřní i vnější mosty ke „společenstvím lásky“. Teprve takto je poskytovaná charitní a diakonická služba úplná a křesťansky optimální.

Otázka: Jsou naše církevní obce připraveny a schopny být místem laskavého-charitního společenství s propuštěnými, chudými a jinak sociálně vyloučenými, stát se životním prostorem pro tyto lidi tzn. integrovat do života obce i odsouzené např. pomocí dobrovolnických služeb?

4. V čem spočívá význam víry v rámci charitní a diakonické služby odsouzeným? Apoštol Pavel: V Kristu Ježíši … rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.“ (Gal 5,6) Služba životu, diakonie životu, zahrnuje také službu víry, diakonii víry. a. Věřit zástupně za odsouzeného v hluboké a nezlomné dobro jeho života, navzdory zavrženíhodnosti jeho činů či zlobě jeho chování – věřit v přítomnost Ježíše v něm b. Doufat v pozitivní budoucnost odsouzeného či propuštěného, navzdory marnosti vyhlídek na odčinění kriminálního skutku a beznaději viníka s ohledem na čekající život ve vězení či mimo něj c. Milovat odsouzeného jako člověka – nikoliv jeho činy -, tzn. být k němu laska-vý k navzdory odpudivosti jeho zločinů nebo jeho konkrétního odmítavého chování vůči pomáhajícímu

Tyto základní pomáhající postoje umožňují snášet život ve vězení snižovat napětí mezi vězni a odbourávat jejich frustrace Jde zde o předpoklady životního obratu a nalezení smysluplného života bez kriminality. Známé cíle trestu: pokání, resocializace a odstrašení nebudou naplněny, pokud odsouzený nebude doprovázen ve víře, naději a lásce

Stojíme zde před řetězcem příčinnosti lásky, víry a naděje, jehož počátkem i koncem je trojjediný Bůh a jehož mezičlánky jsme my, naši rodiče, přátelé, učitelé atd. Ale často se ocitáme v příčinném řetězci ne-laskavosti, ne- víry a bez-naděje. Odsouzení nejsou jen pachateli, ale mnohdy také oběťmi svého životního příběhu. Kriminální kariéra je často už sociálně naprogramovaná. Tato služba je jádrem křesťanské sociální práce či duchovenské služby ve věznicích. Jen takto je možné vnitřní uzdravení odsouzeného. Vnitřní uzdravení je pak předpokladem sociálního uzdravení.

Revitalizaci víry, naděje a lásky můžeme psychologicky označit jako coping proces - jako mobilizaci životní energie a inspirujícího životního smyslu. K tomu však nedochází prostřednictvím verbálních nebo technických aktivit, nýbrž existenciálně, pomocí adekvátního vztahu sociálního pracovníka či duchovního. –Křesťanská sociální práce tedy nesmí být orientovaná na deficity, ale podporovat přítomné zdroje. –Přijímá delikventa jako subjekt a nečiní z něj objekt pomoci a péče.

5. Apoštol Pavel formuluje ve své Magna Charta (1 Kor 12, 31b – 13, 13) klíčové podmínky zdařilého soužití, resp. pomáhajícího vztahu, vedoucí k revitalizaci víry, naděje a lásky: –„Láska je trpělivá“ –„Láska je laskavá“ –„…nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá“ –„Nejedná nečestně“ –„Nehledá svůj prospěch“ –„Nedá se vydráždit, nepočítá křivdy“ –„Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy“ –„Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá“ Tímto způsobem kvalifikovaná kultura služby a pomoci představuje zajisté vysoký ideál, ke kterému je možné se pouze přibližovat. Nikdo není povinen se přetěžovat: „ultra posse nemo tenetur“. To platí jak pro profesionály, tak pro dobrovolníky.

6. „Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky … a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal.“ (Mt ) Tedy i odsouzené, aby mohli mít život a navzdory životním křížům, které nesou a ponesou, aby jej nalezli v náznacích již nyní a jednou v plnosti. V tomto smyslu přispívá christo-logicky ražená sociální práce či vězeňská duchovní služba významně K mezilidskému klimatu ve věznici Pomáhá při zacházení s obtížnými trestanci Pomáhá odbourávat vnitřní i vnější napětí odsouzených Motivuje k nápravě způsobených škod Přispívá k bezpečí společnosti po propuštění odsouzených