FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti I.
Advertisements

Finanční gramotnost Autor: Mgr.Eva Burdová Určeno pro 2. stupeň ZŠ speciální.
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_15 Název materiáluPlatební.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Čekalová Sylva. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Účetní doklady II. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Deník příjmů a výdajů Průběžné položky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU_62_A_sada 1_11_M_Na poště_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Ing. Veronika Dostálková MBA
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
Obchod, trh Základy hospodaření.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pasivní bankovní operace -přímé bankovnictví
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost: Platební karty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
EU_62_B_sada 1_06_M_Příkaz k úhradě_Poliačíková
Způsoby vedení DE Výdaje před zahájením podnikání.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
Název projektu: Moderní škola
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
Název projektu: Moderní škola
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Elektromagnetická slučitelnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Charakteristika daňové evidence
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Definice finanční majetek (u úvěru cizí zdroj) držený ve firmě do jednoho roku vyznačuje se vysokou likvidností Aktivní účty - 21, 22, 26 Pasivní účty.
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Na co všechno si dát pozor.
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 2

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Bezhotovostni-placeni-2 Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková

Bezhotovostní placení 2 ? Klíčová slova Platební karta, kreditní karta, debetní karta

Základní pojmy Platební karta – karta, s jejíž pomocí lze platit za zboží a služby, vybírat hotovost v bankomatech, aj. služby Kreditní zůstatek – kladný zůstatek na účtu Debetní karta – klient může platit jen do výše disponibilního zůstatku Kreditní karta – platební karta, s níž je spojena možnost čerpání úvěru PIN – osobní identifikační číslo pro autorizaci transakcí Zůstatek na účtu – částka, která je v určitém okamžiku evidována jako stav na účtu klienta – kreditní či debetní, tedy částka skutečně k dispozici (disponibilní zůstatek) nebo ji klient dluží

Platební karty Nástroj, kterým se lze dostávat k vlastním nebo k půjčeným prostředkům. 1. Platební debetní karty představují doplňkovou službu k běžnému účtu, klient může platit pouze do výše disponibilního zůstatku na účtu 2. Platební kreditní karty umožňují čerpat úvěr. 3. Charge karta – platební karta s odloženou splatností, nenakupuje se s ní na úvěr, splatit se musí celá dlužná suma (bez úroku) 4. Nákupní úvěrová – kreditní karta, vydávají je nebankovní instituce

Základní pojmy Čipová karta – vybavena čipem, rozšíření funkcí např. o věrnostní programy, elektronickou peněženku Elektronická peněženka – platební prostředek, obsahuje elektronickou hodnotu směňovaného zboží a služby, umožňuje mít na kartě uloženou peněžní hodnotu, která se při každém nákupu sníží, po vyčerpání hodnoty se může opětovně předplatit Embosovaná platební karta – je vybavena reliéfním písmem, jež umožňuje platit pomocí mechanické čtečky, tzv. žehličky Hologram – laserem pořízený snímek, preventivní opatření proti padělání Karetní asociace – sdružení vydavatelů platebních karet, např. VISA, Master Card, American Express, Diners Club, JCB

Podmínky získání platební karty - 18 let - Občanství ČR - Určitý čistý měsíční příjem - Doklady: OP, doklady k ověření bydliště (např. SIPO, zaplacení nájmu, VBÚ,…), ověření příjmu (pracovní příjem, DAP, výměr starobního důchodu) -

Výhody kreditních karet 1. Jednoduchost a rychlé použití 2. Prostředky uložené na účtu máte kdykoliv k dispozici 3. Kontrola 4. Široké použití – celostátní i mezinárodní, úspora při cestách, doplňkové služby – cestovní a úrazové pojištění 5. Nákup zboží a služeb 6. Provádění rezervací 7. Pojištění 8. Výhodnější směnný kurs 9. Bezpečnost 10. „cash back“ – „hotovost nazpět“ – zákazník při placení zboží může požádat o vydaní určité omezené částky v hotovosti

Nevýhody kreditních karet 1. Vysoké úroky 2. Vysoké poplatky 3. Pokud přijdete o peníze, nejspíš už je neuvidíte 4. Při výměně peněz ve směnárně ztrácíte díky méně výhodnému valutovému kursu 5. Zbylou hotovost v cizí měně musíte utratit nebo doma vyměnit za nevýhodných podmínek

Bezpečné zacházení s platební kartou Nenoste ji společně s osobními doklady Mějte ji stále pod kontrolou – u sebe, i doma při delším uložení Při ztrátě co nejrychleji ohlásit vydavateli PIN smí znát pouze držitel Při zadávání PIN v bankomatu nebo obchodě trvejte na soukromí U bankomatů „na ulici“ si všímejte, není-li zde něco podezřelého, něco navíc – hlaste bance Při zadávání PIN zakrývejte klávesnici tělem Při platbách v restauraci nepřipusťte manipulaci s kartou mimo váš dohled !!!!!!!!

Ovládání bankomatu 1. Vložení platební karty do čtecího zařízení. 2. Zadání PIN, co se stane, když PIN nezadáte správně? Potřetí jej nezadáte správně karta bude zablokována – bankomat ji nevydá zpět. 3. Výběr činnosti z menu displeje. 4. Dokončení operace

Anotace: Prezentace obsahuje výklad problematiky platebních karet, druhy a bezpečnost používání, používání bankomatu. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN OBCHODNÍ AKADEMIE, Mohelnice. Ekonomické kompetence v občanském životě. ISBN CZ.1.07/1.1.04/ Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.