STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje
Příjezd na místo zásahu je činnost, jejíž cílem je zaujetí optimálního postavení sil a prostředků jednotky s ohledem na její bezpečnost a další předpokládané nasazení v souladu s doporučenými taktickými postupy.
Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje Při příjezdu na místo zásahu je nutné počítat s následujícími komplikacemi: neznámý terén a jeho únosnost pro požární techniku parkování požární techniky v nebezpečném prostoru (např. nebezpečí zřícení konstrukcí, vysoké napětí el. proudu, nebezpečí zasažení toxickými plyny, radioaktivitou a jinými nebezpečnými látkami, nebezpečí výbuchu, nebezpečí sálavého tepla, přítomnost hořlavých látek) poškození požární techniky vlivem zvláštností vyplývajících z druhu události nepoužitelné nebo malé nástupní plochy přítomnost nepovolaných osob neúplná znalost situace na místě zásahu
Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje Ustavení MPT požární techniku je nutné ustavit tak, aby co nejméně omezovala průchodnost vchodů, vjezdů, komunikací a bránila využití dalších technických zařízení potřebných k likvidaci mimořádné události. Dále musí vytvořit prostor pro předpokládané nasazení výškové a jiné speciální techniky a rozvinutí dalších jednotek a součinnostních složek a služeb. požární technika musí být ustavena tak, aby v případě ohrožení byl umožněn co nejrychlejší ústup.
Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje při zásahu na komunikacích v nepřehledném úseku (např. za zatáčkou, za snížené viditelnosti) musí být požární technika označena jako překážka s ohledem na bezpečnost silničního provozu. pro zvýraznění místa zásahu využít všech dostupných prostředků, zejména zvláštních výstražných zařízení, varovných světel, výstražných oranžových blikajících světel na zádi vozidel, přenosné zábrany a kužely, vytyčovací pásky, výstražné trojúhelníky.
Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje s ohledem na zajištění bezpečnosti zasahujících před následky silničního provozu je vhodným řešením tzv. „nárazníkové“ postavení, kdy požární vozidla oddělují místo zásahu od okolního provozu a tím chrání zasahující
Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje při řešení události v blízkosti traťového vedení pod napětím je nutné odstavit MPT v bezpečné vzdálenosti při ustavování výškové techniky je nutné kromě již uvedených zásad dbát na podmínky stanovené výrobcem např.: možnosti ustavení s ohledem na pracovní prostor nástavby a její dosah způsob ustavení ve svahu, povolený maximální sklon ustavení na dostatečně pevném podkladu, proto je zakázáno zadní kola nebo podpěry stavět na krytech šachet, kanálech, zakrytých jámách nebo na měkkých, nepevných půdách.
Použitá literatura: Bojový řád jednotek požární ochrany - Metodické listy: 1/D - Dopravní nehoda na pozemních komunikacích – obecně 5/O - Příjezd na místo zásahu 5/S - Zásah pod trakčním vedením Návod k obsluze Iveco Magirus DLK 23 – 12 Vario CC Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje
Děkuji za pozornost. Dotazy a diskuse. Autor: por. Bc. Martin Hrabina HZS Olomouckého kraje Územní odbor Šumperk Stanice Šumperk Telefon: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje