Inf Antivirový program a spam. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_20_16_antivirový program.
Advertisements

Inf Počítačové viry a červy, malware a spyware. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Používání a tvorba databází. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Inf Význam IT pro veřejnou sféru. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Počítač zepředu a zezadu
Energetická hodnota potravin (EH)
Způsoby připojení k internetu
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Provozovny společného stravování
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Základní pojmy pro práci s OS Windows
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Internet.
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Uspořádání dat na disku
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Software počítače – opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Technologie – Měření a orýsování
Inf Počítač a lidé s handicapem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Operační systémy a jejich funkce
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Způsoby zápisu algoritmů
Vytápění Tepelné ztráty
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kvadratické nerovnice
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Software počítače 1 - opakování
Inf Ovládání operačního systému
Inf Tabulkový procesor - formátování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Vývojový diagram.
Inf Princip fungování elektronické pošty
Inf Teorie informace.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Vnitřní paměti počítače
Parametrická rovnice přímky
Paměti počítače, rozdělení
Technická mechanika – Těžiště
Informatika – Grafika.
Teorie Informace, signál
Inf Rastová a vektorová grafika
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Informatika – Průměr a min-max
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Informatika Počítačové viry.
Transkript prezentace:

Inf Antivirový program a spam

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_01_32_INOVACE_16

Předmět: INF Ročník: 1. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s antivirovým programem a způsoby jeho ochrany počítače pře viry. S pojmem spam a možnostmi obrany před ním. Klíčová slova: antivirový program, spam, spamer Antivirový program a spam

Antivirový program  antivir je pomocník pro ochranu počítače před útoky z vnějšího světa  je potřeba si ale uvědomit, že to není nepřekonatelná ochrana  antivir stále běží v paměti počítače a kontroluje každý spuštěný program a každý otevřený dokument  tím by měl zabránit spuštění škodlivého kódu  antivir na náš pokyn otestuje počítač  zkontroluje, zda v paměti počítače neběží škodlivý kód a potom zkontroluje všechny soubory v počítači

Jak funguje antivirový program  porovnává programy se svojí databází škodlivých kódů  porovnává adresy webů s černou listinou nebezpečných stránek  sleduje podezřelé aktivity jako zápis do systémových souborů a jiných programů, na webu obsah programu vloženého do stránky

Aktualizace antiviru  aktualizace antiviru je nutná k tomu, aby antivirový program znal nejnovější hrozby, které se objevily  všechny antiviry se aktualizují samy, některé i několikrát denně  odvirování nakaženého počítače není vždy jednoduché  mnoho virů se dokáže skrýt před antivirovým programem  řešením je nabootovat operační systém z Live CD nebo USB disku  vir pak už není aktivní a je možné ho skenováním disku najít a odstranit  alternativou je vyjmutí disku z nakaženého počítače, umístění v čistém stroji a odvirování

Spam a obrana před ním  spam je nevyžádané hromadné rozesílání zpráv  běžný uživatel u obdrží denně několik nevyžádaných zpráv, které musí mazat  rozesílání spamu je považováno za neetické a je postižitelné i podle zákona  šiřitelé spamu získávají adresy mnoha způsoby:  pomocí specializovaných programů (robotů) procházejí webové stránky a sbírají z nich adresy  využívají viry, které odešlou celý adresář poštovního programu na určitou adresu  kupují databáze adres od jiných spamerů  generují náhodné adresy podle seznamu jmen a poštovních serverů

Spam a obrana před ním  zabránit příjmu nevyžádané pošty je obtížné, spíše nemožné  bránit se lze mnoha způsoby, žádný ale není stoprocentně účinný:  důležitá je opatrnost při zadávání adresy na různých webech, jednou z možností je mít dvě adresy, jednu na různé registrace na internetu a druhou pro soukromé účely  vyspělé země přijímají zákony, umožňující postih nevyžádaných reklam, spameři však často využívají servery ze zemí, kde tyto zákony nejsou  poštovní program je nutné doplnit o antispamový filtr, ten sleduje výskyt slov indikujících spam (sex, viagra, porno atd.) a přesune takové zprávy do zvláštní složky

Důvody šíření spamu  spam je pro své šiřitele výnosný, jinak by neexistoval  firmy využívající spam dokáží tímto způsobem vnucovat obrovskému množství lidí své často nekvalitní (nebo přímo nelegální) zboží, a to za minimální náklady  rozesílání spamu jeho šiřitele téměř nic nestojí  využívá volně dostupné poštovní servery a zcela obvyklé je i to, že spam je posílán z nakažených počítačů  podle odhadů tvořil spam v roce 2010 přes 80% všech ových zpráv

Odpovědnost za obsah Internetu  internet nemá žádnou centrálu a proto také za jeho obsah nikdo neodpovídá  je vždy na uživateli, aby posoudil informační hodnotu předkládaných informací a rozlišil pravdivé, nepřesné, neúplné, zavádějící a úmyslně nepravdivé informace  další komplikací je obtížnost aplikace zákonů na podnikání nebo zločinnou činnost na Internetu  běžně platí, že k posouzení trestného činu se používají zákony země, kde k trestnému činu došlo, jak ale posoudit činy, které postihly občany naší země provedené občany jiné země s využitím počítačů registrovaných ve třetí zemi?

Odpovědnost za obsah Internetu  co se týče obsahu, prosazuje se názor, že za stránky odpovídá jejich autor a nikoliv poskytovatel připojení a datového prostoru  poskytovatel často o nelegálním obsahu na svých serverech nemusí ani vědět  pokud je ale poskytovatel na nelegální obsah stránky upozorněn, je povinen ji odstranit

Cvičení  Jaký používáte antivirový program? Jak často se vám aktualizuje?  Jak řešíte problematiku spamu ve svém poštovním účtu? S jakým úspěchem?

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Použité obrázky pocházejí z vlastní tvorby a z obsahu webu