Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Mikroekonomie Rovnováha spotřebitele. 3 Existují dva teoretické přístupy k řešení rovnováhy spotřebitele: 1.Teorie užitku 2.Teorie indiference V obou.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomie Mikroekonomie Úvod do studia ekonomie. Proč studovat ekonomii ? ? ? ? ? ?
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Rovnováha na trhu výrobků a služeb, spotřeba, úspory a investice Pavel Janíčko.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Dějiny daňových teorií
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Ekonomie 1 Bakaláři Páté cvičení Trh a tržní rovnováha
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Analýza chování spotřebitele
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Teorie rozdělování a její kontexty
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Základní pojmy, principy a zákony
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička

Poptávková funkce Za jinak stejných podmínek existuje mezi tržní cenou statku a jeho poptávaným množstvím konkrétní vztah. Tento vztah mezi cenou a množstvím se nazývá poptávková funkce nebo poptávková křivka.

Zákon klesající poptávky Pokud se cena určitého zboží zvýší ( za jinak stejných podmínek), mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží a naopak.

Faktory ovlivňující poptávkovou křivku Průměrný (disponibilní) důchod, Populace, Ceny příbuzných statků, Vkus, Specifické faktory.

Klesající trend poptávky (křivky poptávky, funkce poptávky) ovlivňuje Zákon klesající poptávky, Zákon klesajícího mezního užitku – výraz nezní je klíčovým pojmem v ekonomii znamená „dodatečný“ nebo „navíc“. Mezní užitek označuje užitek, který vám přinese spotřeba dodatečné jednotka statku. Zákon klesajícího mezního užitku říká, že roste množství spotřebovaného statku, mezní užitek z tohoto statku obvykle klesá. Substituční efekt – k tomuto efektu dochází, když růst ceny jednoho statku vede k jeho substituci jinými statky Důchodový efekt – vyjadřuje změnu poptávaného množství statku, která je důsledkem změny reálného příjmu spotřebitele při změně ceny statku.

Substituty a komplementy Statky jsou substituty, jestliže růst ceny ptávky po druhém. Statky jsou komplementy, pokud zvýšení ceny jednoho způsobí pokles poptávky po druhém. Statky jsou nezávislé, pokud cenová změna jednoho nemá žádný vliv na poptávku druhého.

Nabídková funkce Nabídková funkce, resp. nabídková křivka určitého statku vyjadřuje vztah mezi tržní cenou a množstvím statku, které budou výrobci za jinak stejných podmínek ochotni vyrábět a prodávat.

Faktory ovlivňující nabídkovou křivku Technologie, Ceny vstupů (výrobní náklady), Ceny výrobních substitutů, Vládní politika, Specifické faktory.

Posuny křivek Posuny poptávky Posuny nabídky

Rovnováha nabídky a poptávky K tržní rovnováze dochází při ceně. Kdy se poptávané a nabízené množství rovnají. V této rovnováze. V této rovnováze nemá cena tendenci růst ani klesat. Rovnovážná cena se nazývá cena vyčišťující trh. Tím chceme říci, že nepřebývají už žádné objednávky ani nabídky a poptávají a nabízející jsou spokojeni. Rovnovážná cena a množství se ustálí na úrovni, kdy množství, které jsou výrobci ochotni nabízet se rovná množství, které spotřebitelé dobrovolně poptávají. Na konkurenčním trhu tuto rovnováhu nalezneme v průsečíku poptávkové a nabídkové křivky. Při rovnovážné ceně neexistují žádné nedostatky ani přebytky.