Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Vodní hospodářství EU – výkon státní správy na regionální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Integrovaný registr znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Stav bezpečnostní dokumentace podle zákona o prevenci závažných.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 KOMUNIKACE Vnitřní předpisy ČIŽP Martin Baranyai ČIŽP – Hradec.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Ing. Evžen Zavadil Nařízení vlády č. 57/2016 Sb. Novotného lávka, 22. červen 2016.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Ing. Ladislav Sýs vedoucí oddělení správy povodí Ministerstvo zemědělství w w w. v o d a. g o v. c z w w w. w a t e r. g o v. c z w w w. v o d a. g o v.
Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Mgr. Veronika Vytejčková, odbor legislativní MŽP Vybrané problémy vodoprávní praxe I.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 SMĚRNICE O NÁRODNÍCH EMISNÍCH STROPECH Gijs van Luyn InfoMil.
Strana 1 INTEGROVANÉ VERSUS SLOŽKOVÉ POVOLOVÁNÍ Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of Environmental.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Jsou venkovské školy horší než městské?
K problematice schvalování drážních vozidel
HEIS VÚV Zajištění publicity a publikování výstupů a výsledků projektů řešených VÚV TGM,v.v.i. Petr Vyskoč, Jiří Picek, Jiří Dlabal Seminář
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pojem přeměna obchodní společnosti
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
POŽÁRNÍ PREVENCE V GASTRONOMICKÝCH PROVOZOVNÁCH
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Ochrana ovzduší.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Přehled nejdůležitějších novinek
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zpráva ČR o implementaci směrnice 1999/13/ES o používání organických rozpouštědel. Radostovice
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Registr spaloven odpadů
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Revize BREF STS Zkušenosti provozovatele Jiří Podlipný PSU
EVROPSKÁ UNIE.
IED Implementace Vzájemné společné návštěvy průmyslu inspektory a povolovateli za účelem rovných podmínek při implementaci IED.
Vypouštění odpadních vod z průmyslu odbor ochrany vod (MŽP)
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Vodní hospodářství EU – výkon státní správy na regionální úrovni Marie Nesetová ČIŽP - Ostrava

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 2 Program dne / Témata Právní rámcové podmínky EU Souvislost s dalšími odbornými oblastmi Souvislosti s národními předpisy Povinnosti národního a mezinárodního reportingu Schvalovací řízení Potřebné podklady k projektům Schvalovací předpoklady

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 3 Právní rámcové podmínky EU Jaké směrnice jsou relevantní Jakým způsobem byly transponovány Přímé působení směrnic a nařízení Následky neúplné transpozice směrnic

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 4 Souvislost s TWINNING projekty (TwP) TwP CZ/00/IB/EN o implementaci IPPC TwP CZ/01/IB/EN Implementace Rámcové směrnice o vodní politice TwP CZ/00/IB/EN-02 Centrum pro hospodaření s odpady TwP CZ/02/IB/EN –04 – Finanční nástroje na implementaci acquis ve vybraných sektorech

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 5 Relevantní směrnice EU Rámcová směrnice o vodní politice, SR 2000/60/ES ve znění 2455/2001/ES Čištění komunálních odpadních vod, SR 91/271/EHS ve znění 98/15/ES Nitrátová směrnice, SR 91/676/EHS Ochrana podzemních vod, SR 80/68/EHS ve znění 91/692/EHS Znečištění povrchových vod nebezpečnými látkami, SR 76/464/EHS ve znění 91/692/EHS

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 6 Směrnice EU k využívání vod Vody pro koupání, SR 76/160/EHS ve znění 807/2003/ES Kvalita rybných vod, SR 78/659/ES Pitná voda, SR 98/83/ES Surová voda pro výrobu pitné vody, SR 75/440/ES

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 7 Relevantní horizontální směrnice Směrnice o IPPC, SR 96/61/ES, ve znění 2003/35/ES Nařízení - EPER, 2000/479/ES Směrnice o účasti veřejnosti, SR 2003/35/ES Směrnice o EIA, SR 85/337/EWG ve znění 2003/35/SR Směrnice o přístupu k environmentálním informacím, SR 2003/4/ES Doporučení – Inspekce ŽP, 2001/331/ES

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 8 Povinnosti reportingu Směrnice o sladění forem podávání zpráv pro EK, SR 91/692/ES Povinnosti podávání zpráv jsou obsaženy ve všech relevantních směrnicích v oblasti vod a musí být zohledněny v národních transpozičních aktech.

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 9 Transpozice v ČR - zákony Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Zákon č. 17/1992 Sb., o ŽP

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 10 Transpozice v ČR - nařízení Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o limitech znečištění vod a o citlivých oblastech Nařízení vlády č. 71/2003 Sb., o rybných vodách Nařízení vlády č. 103/2003 Sb., o zranitelných oblastech

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 11 Transpozice v ČR - vyhlášky Vyhláška č. 428/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích Vyhláška č. 431/2001 Sb., o vodní bilanci Vyhláška č. 470/2001 Sb., seznam významných toků Vyhláška č. 20/2002 Sb., o měření množství a jakosti vody Vyhláška č. 292/2002 Sb., o oblastech povodí Vyhláška č. 293/2002 Sb., o poplatcích za vypouštění Vyhláška č. 139/2003 Sb., o evidenci stavu vod Vyhláška č. 140/2003 Sb., o plánování v oblasti vod Vyhláška č. 159/2003 Sb., koupací vody Vyhláška č. 464/2000 Sb., hygienické požadavky na koupaliště Vyhláška č. 376/2000 Sb., požadavky na pitnou vodu

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 12 Vodní právo – povolení Blok III Schvalovací řízení Projektové podklady - minimální požadavky na informace od žadatele Schvalovací předpoklady

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 13 Právní podklady Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách - připravuje se novela - plná transpozice Rámcové směrnice o vodní politice Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích.

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 14 Vyhlášky a nařízení Doplňující vyhlášky o detailních otázkách jako např. Vyhláška MZe o plánování v oblasti vod nebo Nařízení o limitech znečištění vod (Nařízení vlády č. 61/2003 Sb.) Nařízení o zranitelných oblastech Nařízení o povrchových vodách pro život a reprodukci ryb

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 15 První právní zjištění Jaké dodatečné požadavky jsou na projekt kladeny? –IPPC- zařízení –EIA- zařízení –Nebezpečné látky Okolí plánovaného zařízení –Zranitelné oblasti (Nitrátová směrnice) nebo –Jiné oblasti podle vodního zákona (např. rybné vody nebo vody ke koupání) –Přírodní stanoviště fauny a flory

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 16 Překontrolování projektových podkladů Ověření kompletnosti podaných projektových podkladů dle soupisu Přizvání kompetentních úřadů kvůli dokompletování projektových podkladů Informování žadatele o právních a technických rámcových podmínkách

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 17 Účast veřejnosti Určit zainteresovanou veřejnost a informovat ji o projektu Informovat dotčené úřady a vytyčit zásadní rámcové podmínky Prodiskutovat se žadatelem a s dotčenými úřady připomínky od veřejnosti Rozhodnout na základě zjištěných výsledků

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 18 Schvalovací předpoklady Metoda – nejlepší dostupné technologie: –Pro některé typy zařízení jsou technickou pracovní skupinou EU Komise v Seville pravidelně zhotovovány referenční dokumenty, v nichž jsou popsány požadavky a metody k nakládání, které jsou považovány v dané době za nejlepší dostupné technologie. Tyto dokumenty jsou EU Komisí uveřejňovány na internetu. Nevýhoda: –Definice se striktně vztahují k zařízením bez zohlednění výjimečných případů

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 19 Schvalovací předpoklady Zásada – emisní limity: –Pro určitá zařízení jsou stanoveny nejvyšší přípustné hodnoty, pro určité definované parametry, které jsou stanoveny zákonem a vyhláškou. Rozdíly: –Emisní standardy: Nejvýše přípustná hodnota určitého ukazatele v povrchové vodě. –Hodnota emisního limitu: nejvýše přípustná hodnota pro daný ukazatel v odpadní vodě, který musí být dodržen. –Hodnota emisního cílového limitu musí být pro daný ukazatel v odpadní vodě od určitého okamžiku dodržena.

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 20 Monitoring Stanovení kontrolních míst v rámci zařízení Stanovení kontrolních ukazatelů (viz příloha 1, Nařízení č. 61/2003 Sb.) Stanovení četnosti odběrů, dle návodu v nařízení Stanovení jak často a v jaké formě musí být úřad informován

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 21 Kontrola a zprávy Blok IV Stanovit společně s dotčenými úřady požadované informace, který provozovatel musí pravidelně poskytovat. Povinnosti reportingu podle na typu zařízení (IPPC, EIA zařízení) Prověření možnosti víceúčelového použití zpráv ( IPPC, nebezpečné látky, EIA zprávy)

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 22 Stanovení, které kontroly a zprávy provede sám provozovatel a které provede externí instituce. Přihlédnout a zapojit ČIŽP Zjištěné výsledky – Integrace dotčených úřadů (obce, správci povodí, atd.) Interní a externí kontrola

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 23 Podávání zpráv Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 432/2001 Sb. –Provozovatel informuje na konci roku úřad jak dodržuje rozhodnutí o povolení –Tyto zprávy slouží k vypracování zpráv pro EU a OECD a –Slouží vodoprávním úřadům jako důkaz, jestli jsou dodrženy hodnoty emisních limitů. –Tvoří základ k plánování v oblasti vod

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 24 EU - Reporting Povinnost podávání zpráv je stanovena v různých směrnicích ES (např. Nitrátová směrnice atd.). Směrnice o podávání zpráv 91/692/EC by se měla postarat o zjednodušení a sjednocení zpráv pro Komisi, tento cíl však dosud zcela míjela. Platforma elektronických zpráv je v současné době v členských zemích zkoušena.

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 25 EPER- Emisní registr El. registr emisních dat pro IPPC zařízení je rozdělen na: –Data pro určité látky v odpadní vodě (není úplně kompatibilní se seznamem nebezpečných látek) –Emisní data pro hlavní ukazatele Směrnice kvality ovzduší Provozovatelé nahlásí emisní data, které úřady posoudí a přezkoumají jejich správnost. Členské země podávají zprávy poprvé za rok 2002 nebo 2001

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 26 Kontrola zařízení Emisní data jsou kontrolována vodoprávními úřady a ČIŽP Pokud jsou emisní hodnoty pravidelně překračovány, je povolení nově posuzováno s následujícími možnostmi řešení: –Přizpůsobení způsobu výroby s novými dodatečnými náklady pro provozovatele –Snížení kapacity zařízení nebo –Výstavba dodatečných zařízení k nakládání s odpadními vodami –Zrušení nebo změna povolení

Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 27 Kontrola EU Komise Komise prověří implementaci směrnic členskými státy, které jí nahlásí všechny implementační akty (zákony, nařízení vlády a vyhlášky). Komise posuzuje pravidelné zprávy od členských států a při nepravidelnosti si požádá o vyjádření. Pokud členský stát směrnice neimplementuje, je zahájeno řízení o porušení smlouvy – možnost udělení vysoké pokuty.