Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Vodní hospodářství EU – výkon státní správy na regionální úrovni Marie Nesetová ČIŽP - Ostrava
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 2 Program dne / Témata Právní rámcové podmínky EU Souvislost s dalšími odbornými oblastmi Souvislosti s národními předpisy Povinnosti národního a mezinárodního reportingu Schvalovací řízení Potřebné podklady k projektům Schvalovací předpoklady
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 3 Právní rámcové podmínky EU Jaké směrnice jsou relevantní Jakým způsobem byly transponovány Přímé působení směrnic a nařízení Následky neúplné transpozice směrnic
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 4 Souvislost s TWINNING projekty (TwP) TwP CZ/00/IB/EN o implementaci IPPC TwP CZ/01/IB/EN Implementace Rámcové směrnice o vodní politice TwP CZ/00/IB/EN-02 Centrum pro hospodaření s odpady TwP CZ/02/IB/EN –04 – Finanční nástroje na implementaci acquis ve vybraných sektorech
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 5 Relevantní směrnice EU Rámcová směrnice o vodní politice, SR 2000/60/ES ve znění 2455/2001/ES Čištění komunálních odpadních vod, SR 91/271/EHS ve znění 98/15/ES Nitrátová směrnice, SR 91/676/EHS Ochrana podzemních vod, SR 80/68/EHS ve znění 91/692/EHS Znečištění povrchových vod nebezpečnými látkami, SR 76/464/EHS ve znění 91/692/EHS
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 6 Směrnice EU k využívání vod Vody pro koupání, SR 76/160/EHS ve znění 807/2003/ES Kvalita rybných vod, SR 78/659/ES Pitná voda, SR 98/83/ES Surová voda pro výrobu pitné vody, SR 75/440/ES
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 7 Relevantní horizontální směrnice Směrnice o IPPC, SR 96/61/ES, ve znění 2003/35/ES Nařízení - EPER, 2000/479/ES Směrnice o účasti veřejnosti, SR 2003/35/ES Směrnice o EIA, SR 85/337/EWG ve znění 2003/35/SR Směrnice o přístupu k environmentálním informacím, SR 2003/4/ES Doporučení – Inspekce ŽP, 2001/331/ES
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 8 Povinnosti reportingu Směrnice o sladění forem podávání zpráv pro EK, SR 91/692/ES Povinnosti podávání zpráv jsou obsaženy ve všech relevantních směrnicích v oblasti vod a musí být zohledněny v národních transpozičních aktech.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 9 Transpozice v ČR - zákony Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Zákon č. 17/1992 Sb., o ŽP
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 10 Transpozice v ČR - nařízení Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o limitech znečištění vod a o citlivých oblastech Nařízení vlády č. 71/2003 Sb., o rybných vodách Nařízení vlády č. 103/2003 Sb., o zranitelných oblastech
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 11 Transpozice v ČR - vyhlášky Vyhláška č. 428/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích Vyhláška č. 431/2001 Sb., o vodní bilanci Vyhláška č. 470/2001 Sb., seznam významných toků Vyhláška č. 20/2002 Sb., o měření množství a jakosti vody Vyhláška č. 292/2002 Sb., o oblastech povodí Vyhláška č. 293/2002 Sb., o poplatcích za vypouštění Vyhláška č. 139/2003 Sb., o evidenci stavu vod Vyhláška č. 140/2003 Sb., o plánování v oblasti vod Vyhláška č. 159/2003 Sb., koupací vody Vyhláška č. 464/2000 Sb., hygienické požadavky na koupaliště Vyhláška č. 376/2000 Sb., požadavky na pitnou vodu
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 12 Vodní právo – povolení Blok III Schvalovací řízení Projektové podklady - minimální požadavky na informace od žadatele Schvalovací předpoklady
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 13 Právní podklady Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách - připravuje se novela - plná transpozice Rámcové směrnice o vodní politice Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 14 Vyhlášky a nařízení Doplňující vyhlášky o detailních otázkách jako např. Vyhláška MZe o plánování v oblasti vod nebo Nařízení o limitech znečištění vod (Nařízení vlády č. 61/2003 Sb.) Nařízení o zranitelných oblastech Nařízení o povrchových vodách pro život a reprodukci ryb
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 15 První právní zjištění Jaké dodatečné požadavky jsou na projekt kladeny? –IPPC- zařízení –EIA- zařízení –Nebezpečné látky Okolí plánovaného zařízení –Zranitelné oblasti (Nitrátová směrnice) nebo –Jiné oblasti podle vodního zákona (např. rybné vody nebo vody ke koupání) –Přírodní stanoviště fauny a flory
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 16 Překontrolování projektových podkladů Ověření kompletnosti podaných projektových podkladů dle soupisu Přizvání kompetentních úřadů kvůli dokompletování projektových podkladů Informování žadatele o právních a technických rámcových podmínkách
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 17 Účast veřejnosti Určit zainteresovanou veřejnost a informovat ji o projektu Informovat dotčené úřady a vytyčit zásadní rámcové podmínky Prodiskutovat se žadatelem a s dotčenými úřady připomínky od veřejnosti Rozhodnout na základě zjištěných výsledků
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 18 Schvalovací předpoklady Metoda – nejlepší dostupné technologie: –Pro některé typy zařízení jsou technickou pracovní skupinou EU Komise v Seville pravidelně zhotovovány referenční dokumenty, v nichž jsou popsány požadavky a metody k nakládání, které jsou považovány v dané době za nejlepší dostupné technologie. Tyto dokumenty jsou EU Komisí uveřejňovány na internetu. Nevýhoda: –Definice se striktně vztahují k zařízením bez zohlednění výjimečných případů
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 19 Schvalovací předpoklady Zásada – emisní limity: –Pro určitá zařízení jsou stanoveny nejvyšší přípustné hodnoty, pro určité definované parametry, které jsou stanoveny zákonem a vyhláškou. Rozdíly: –Emisní standardy: Nejvýše přípustná hodnota určitého ukazatele v povrchové vodě. –Hodnota emisního limitu: nejvýše přípustná hodnota pro daný ukazatel v odpadní vodě, který musí být dodržen. –Hodnota emisního cílového limitu musí být pro daný ukazatel v odpadní vodě od určitého okamžiku dodržena.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 20 Monitoring Stanovení kontrolních míst v rámci zařízení Stanovení kontrolních ukazatelů (viz příloha 1, Nařízení č. 61/2003 Sb.) Stanovení četnosti odběrů, dle návodu v nařízení Stanovení jak často a v jaké formě musí být úřad informován
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 21 Kontrola a zprávy Blok IV Stanovit společně s dotčenými úřady požadované informace, který provozovatel musí pravidelně poskytovat. Povinnosti reportingu podle na typu zařízení (IPPC, EIA zařízení) Prověření možnosti víceúčelového použití zpráv ( IPPC, nebezpečné látky, EIA zprávy)
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 22 Stanovení, které kontroly a zprávy provede sám provozovatel a které provede externí instituce. Přihlédnout a zapojit ČIŽP Zjištěné výsledky – Integrace dotčených úřadů (obce, správci povodí, atd.) Interní a externí kontrola
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 23 Podávání zpráv Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 432/2001 Sb. –Provozovatel informuje na konci roku úřad jak dodržuje rozhodnutí o povolení –Tyto zprávy slouží k vypracování zpráv pro EU a OECD a –Slouží vodoprávním úřadům jako důkaz, jestli jsou dodrženy hodnoty emisních limitů. –Tvoří základ k plánování v oblasti vod
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 24 EU - Reporting Povinnost podávání zpráv je stanovena v různých směrnicích ES (např. Nitrátová směrnice atd.). Směrnice o podávání zpráv 91/692/EC by se měla postarat o zjednodušení a sjednocení zpráv pro Komisi, tento cíl však dosud zcela míjela. Platforma elektronických zpráv je v současné době v členských zemích zkoušena.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 25 EPER- Emisní registr El. registr emisních dat pro IPPC zařízení je rozdělen na: –Data pro určité látky v odpadní vodě (není úplně kompatibilní se seznamem nebezpečných látek) –Emisní data pro hlavní ukazatele Směrnice kvality ovzduší Provozovatelé nahlásí emisní data, které úřady posoudí a přezkoumají jejich správnost. Členské země podávají zprávy poprvé za rok 2002 nebo 2001
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 26 Kontrola zařízení Emisní data jsou kontrolována vodoprávními úřady a ČIŽP Pokud jsou emisní hodnoty pravidelně překračovány, je povolení nově posuzováno s následujícími možnostmi řešení: –Přizpůsobení způsobu výroby s novými dodatečnými náklady pro provozovatele –Snížení kapacity zařízení nebo –Výstavba dodatečných zařízení k nakládání s odpadními vodami –Zrušení nebo změna povolení
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 27 Kontrola EU Komise Komise prověří implementaci směrnic členskými státy, které jí nahlásí všechny implementační akty (zákony, nařízení vlády a vyhlášky). Komise posuzuje pravidelné zprávy od členských států a při nepravidelnosti si požádá o vyjádření. Pokud členský stát směrnice neimplementuje, je zahájeno řízení o porušení smlouvy – možnost udělení vysoké pokuty.