Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Obsah pojmu Obchodní strategie a funkcionální strategie podniku podle prof. Gumpina (60.léta) Obchodn í strategie Funkcion á ln í strategie Marketingov á strategie Jak é postaven í m á podnik á n í na trhu v souhrnu dos á hnout, jak é postupy maj í být použity, aby bylo tohoto postaven í dosaženo? Finančn í strategie Jakých finančn í ch c í lů m á být dosaženo a jakými postupy? Person á ln í a soci á ln í strategie: O jak é podniky usiluje podniku pro svůj person á l, a jak bude vystupovat na veřejnosti? Tržní cíle: Jak velký má být obrat? Jaký má být podíl na trhu? Jak se budeme chovat ve vztahu ke konkurenci? Výrobní cíle: Jak bude organizovaná výroba Jaký vzhled budou mít naše výrobky? Jak budou naše výrobky dále rozvíjeny a zdokonalovány? Z á kladn í strategie podniku
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hierarchie kompetencí firmy Zákazník Procesuální kompetence Nabídková kompetence Základní kompetence
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. SIEMENS s.r.o. Základní kompetence Nabídková kompetence Procesuální kompetence Černá skříňka (zákazník) Reakce zákazníka (kupní chování) ano/ ne Vstupy Výstupy
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Struktura procesuálních kompetencí firmy
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Mercedez – Benz výroba karoserií kvalitní management prestiž společenský status BMWvýroba motorů motory, elektronika dynamické vozy potěšení z jízdy Canon optika, chemikálie, přesná mechanika miniaturizace kompaktnost, disponibilní kazety nízká cena za kopírování Sonyinovace, výrobaminiaturizace kompaktnost úroveň technologie více prostoru, vysoká funkčnost IBMmarketingkvalita servisuprůmyslový standard vysoký výkon
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Microsoft software, marketing, sociální kompetence integrace softwaru a informací standardní software snadné používání Hewlett – Packard diagnostika monitoring kontrola Integrace know- how pro komunikaci a tisk vysoký výkon operace s daty a kontrola dat Motorola bezdrátová komunikace know- how pro satelitní komunikace mobilní komunikace snadno dostupné zboží Southwest Airlines letová logistika letová efektivita: krátká doba obratu časté letyúspora času Wal – Mart dopravaefektivita v logistice ceny produktů rychlé doplnění zboží kratší doba nákupu úspora peněz
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera I. (zjednodušeno) Podniková kultura zaměřená na vnitřní procesy Klanová kulturaHierarchická kulturaSprávní kultura rodinné vztahy tradice konsenzus jako hodnota spoluúčast formalizované vztahy efektivita jako hodnota závazná pravidla koordinace aktivit přizpůsobení vnější situaci jistoty jako hodnota bezpečnost vysoká úroveň byrokracie Orientace na osobyOrientace na kontroluOrientace na stabilitu
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera II. (zjednodušeno) Podnikové kultury na pozici trhu Spontánní kulturaProdejní kulturaTržní kultura dynamika, kreativita, podnikavost inovace jako hodnota vlastní iniciativa, styl vedení rizika při změnách intenzivní komunikace kooperace objemy prodeje jako hodnota kolektivnost vedení soutěživost, úspěšnost výsledky práce jako hodnota mentalita vítěze, styl vedení agresivnost Orientace na růstOrientace na odbytOrientace na trh
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera III. (zjednodušeno) Podnikové kultury zaměřené na finanční toky Spekulativní kulturaInvestiční kultura soustředěná komunikace individualizmus množství peněz jako hodnota egoizmus odborná způsobilost vytrvalost cit pro příležitost obchodu odolnost Orientace na vydělávání penězOrientace na rozvoj, vývoj
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera IV. (zjednodušeno) Podniková kultura učící se organizace Podniková kultura učící se organizace se vyznačuje těmito znaky: integrace práce a učení inovační, tvůrčí a dynamický charakter mobilizace lidského potenciálu trvalé vysoké hospodářské výsledky Orientace na učení
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Souvislosti mezi podnikovou strategií a ŘLZ Zdroj:Zdroj: Shedden, W. L. Management Development Context and Strategies. Aldershot, Gower, 2010, s. 11
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Možné dopady finanční krize na lidské zdroje Růst české ekonomiky bude několik let nízký V podnikové sféře dojde k omezování výroby a služeb (zeštíhlování a fuze) Podniky budou také snižovat rozsahy týdenní pracovní doby a poskytovat náhrady mzdy (nejméně 60%) Odbory se soustředí na boj o pracovní místa oproti boji za vyšší mzdy
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Nejčastější opatření firem v České republice v důsledku globální recese Zdroj: Hewitt Associates, 2009, s Počet společnostíProcento Změny v oblasti peněžního odměňování/ snižování mezd 15163,2% Zrušení/ omezení zaměstnaneckých výhod a benefitů 4016,7% Omezení tréninků a vzdělávání11246,9% Pozastavení náboru zaměstnanců15163,2% Zkrácený pracovní čas/ zkrácený pracovní týden 5322,2% Neplacené volno/ dočasné zastavení činnosti 14 5,9% Propouštění zaměstnanců10845,2% Jiné 20 8,4%