Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.08 Ročník2. ročník.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Jak přistupovat k inovačním možnostem s dotacemi Richard Lev Ředitel odboru Projektového poradenství Mob:
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
2 Marketingové koncepce
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Procesní management v oddělení logistiky
Malé a střední podnikání
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Rozvojová a humanitární pomoc
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Společenská odpovědnost ve školství
Marketing, reklama a sponzoring ve sportu
Mezinárodní hotelnictví
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Politika jakosti Mohelnice
Makroekonomie E 7 - otázky.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Strategie na různých trzích
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA. ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA MZDA JE ODMĚNOU ZA VYKONANOU PRÁCI JE SMLUVNÍ MUSÍ RESPEKTOVAT ZÁKONÍK PRÁCE A ZÁKON O MINIMÁLNÍ MZDĚ, MZDOVÉ.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Digitální učební materiál
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
Marketing a management 2. ročník
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V TELEFÓNICA O2 CZECH REPUBLIC
Prodeji produktu nebo služby
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SITUACE NA TRHU PRÁCE JIŘÍ KOLÁŘ,
Sociální podnikání Sociální firma.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Transkript prezentace:

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Obsah pojmu Obchodní strategie a funkcionální strategie podniku podle prof. Gumpina (60.léta) Obchodn í strategie Funkcion á ln í strategie Marketingov á strategie Jak é postaven í m á podnik á n í na trhu v souhrnu dos á hnout, jak é postupy maj í být použity, aby bylo tohoto postaven í dosaženo? Finančn í strategie Jakých finančn í ch c í lů m á být dosaženo a jakými postupy? Person á ln í a soci á ln í strategie: O jak é podniky usiluje podniku pro svůj person á l, a jak bude vystupovat na veřejnosti? Tržní cíle: Jak velký má být obrat? Jaký má být podíl na trhu? Jak se budeme chovat ve vztahu ke konkurenci? Výrobní cíle: Jak bude organizovaná výroba Jaký vzhled budou mít naše výrobky? Jak budou naše výrobky dále rozvíjeny a zdokonalovány? Z á kladn í strategie podniku

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hierarchie kompetencí firmy Zákazník Procesuální kompetence Nabídková kompetence Základní kompetence

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. SIEMENS s.r.o. Základní kompetence Nabídková kompetence Procesuální kompetence Černá skříňka (zákazník) Reakce zákazníka (kupní chování) ano/ ne Vstupy Výstupy

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Struktura procesuálních kompetencí firmy

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Mercedez – Benz výroba karoserií kvalitní management prestiž společenský status BMWvýroba motorů motory, elektronika dynamické vozy potěšení z jízdy Canon optika, chemikálie, přesná mechanika miniaturizace kompaktnost, disponibilní kazety nízká cena za kopírování Sonyinovace, výrobaminiaturizace kompaktnost úroveň technologie více prostoru, vysoká funkčnost IBMmarketingkvalita servisuprůmyslový standard vysoký výkon

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Microsoft software, marketing, sociální kompetence integrace softwaru a informací standardní software snadné používání Hewlett – Packard diagnostika monitoring kontrola Integrace know- how pro komunikaci a tisk vysoký výkon operace s daty a kontrola dat Motorola bezdrátová komunikace know- how pro satelitní komunikace mobilní komunikace snadno dostupné zboží Southwest Airlines letová logistika letová efektivita: krátká doba obratu časté letyúspora času Wal – Mart dopravaefektivita v logistice ceny produktů rychlé doplnění zboží kratší doba nákupu úspora peněz

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera I. (zjednodušeno) Podniková kultura zaměřená na vnitřní procesy Klanová kulturaHierarchická kulturaSprávní kultura  rodinné vztahy  tradice  konsenzus jako hodnota  spoluúčast  formalizované vztahy  efektivita jako hodnota  závazná pravidla  koordinace aktivit  přizpůsobení vnější situaci  jistoty jako hodnota  bezpečnost  vysoká úroveň byrokracie Orientace na osobyOrientace na kontroluOrientace na stabilitu

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera II. (zjednodušeno) Podnikové kultury na pozici trhu Spontánní kulturaProdejní kulturaTržní kultura  dynamika, kreativita, podnikavost  inovace jako hodnota  vlastní iniciativa, styl vedení  rizika při změnách  intenzivní komunikace  kooperace  objemy prodeje jako hodnota  kolektivnost vedení  soutěživost, úspěšnost  výsledky práce jako hodnota  mentalita vítěze, styl vedení  agresivnost Orientace na růstOrientace na odbytOrientace na trh

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera III. (zjednodušeno) Podnikové kultury zaměřené na finanční toky Spekulativní kulturaInvestiční kultura  soustředěná komunikace  individualizmus  množství peněz jako hodnota  egoizmus  odborná způsobilost  vytrvalost  cit pro příležitost obchodu  odolnost Orientace na vydělávání penězOrientace na rozvoj, vývoj

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera IV. (zjednodušeno) Podniková kultura učící se organizace Podniková kultura učící se organizace se vyznačuje těmito znaky:  integrace práce a učení  inovační, tvůrčí a dynamický charakter  mobilizace lidského potenciálu  trvalé vysoké hospodářské výsledky Orientace na učení

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Souvislosti mezi podnikovou strategií a ŘLZ Zdroj:Zdroj: Shedden, W. L. Management Development Context and Strategies. Aldershot, Gower, 2010, s. 11

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Možné dopady finanční krize na lidské zdroje Růst české ekonomiky bude několik let nízký V podnikové sféře dojde k omezování výroby a služeb (zeštíhlování a fuze) Podniky budou také snižovat rozsahy týdenní pracovní doby a poskytovat náhrady mzdy (nejméně 60%) Odbory se soustředí na boj o pracovní místa oproti boji za vyšší mzdy

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Nejčastější opatření firem v České republice v důsledku globální recese Zdroj: Hewitt Associates, 2009, s Počet společnostíProcento Změny v oblasti peněžního odměňování/ snižování mezd 15163,2% Zrušení/ omezení zaměstnaneckých výhod a benefitů 4016,7% Omezení tréninků a vzdělávání11246,9% Pozastavení náboru zaměstnanců15163,2% Zkrácený pracovní čas/ zkrácený pracovní týden 5322,2% Neplacené volno/ dočasné zastavení činnosti 14 5,9% Propouštění zaměstnanců10845,2% Jiné 20 8,4%