Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská o.p.s. Cejl Brno tel fax
Participace PARS + CAPERE Podílet se na něčem, účastnit se něčeho spolu s ostatními. Svazek mezi lidmi založený na citové afinitě, důležitý pro sjednocení v jedné komunitě.
Co je to participace Jádrem participace je dialog, diskuse, výměna názorů a informací a vzájemné naslouchání a ovlivňování se. Participací žáků a studentů na činnosti školy rozumíme celou škálu činností zajišťujících podílení se žáků a studentů na rozhodovacích procesech ve škole. Vede ke změnám v činnosti a fungování školy.
Participace, moc a konflikt Obavy z otevřené komunikace založená na nevyřčené obavě ze střetu zájmů mezi dospělými a dětmi, mezi vedením školy a učiteli na jedné a žáky a studenty na druhé straně
Participační praxe podle H.Shiera 1) Dětem se naslouchá 2) Děti jsou podporovány, aby vyjadřovaly své názory 3) Názory dětí jsou brány v úvahu* 4) Děti jsou zahrnuty v rozhodovacích procesech 5) Děti sdílejí moc a zodpovědnost při rozhodování
Rysy úspěšných příkladů participace Včasnost Transparentnost účelů a rozdělení moci Participace je právo nikoliv povinnost Citlivost, respekt a bezpečí Inkluzivnost Vyváženost mezi vedením a nezávislostí Vycházet ze zkušenosti mladých lidí Navazovat na rodinu a komunitu
Máme my, dospělí, jasno? Jaký je cíl participace? Čeho jí chceme dosáhnout v krátkodobém a dlouhodobém pohledu? Co z toho mají mít děti? Odpovídají naše participační procesy cílům a kontextu našich dětí? Jsme připraveni brát názory dětí skutečně v úvahu? Umožňují naše rozhodovací procesy skutečně názor dětí vzít v úvahu? Máme stanoveno v našich vnitřních pravidlech, že názorům dětí přikládáme váhu při rozhodování? Jak interpretujeme, co nám děti říkají?
Reálná participace „ Bohužel, když se vyučuje o demokracii, často se provádí třeba simulování, formální průběh voleb nebo cvičení OSN, ale bez vztahu ke každodennímu svévolnému výkonu moci ve škole. To co potřebujeme, jsou participační procesy ve všech institucích s dětmi, aby pochopily, že o tom je skutečná demokracie, že demokracie je víc než jen parlamentní volby.“ (G. Lansdown)
Co je to autentické? Autentický vztah „Učení se a rozvoj jsou usnadňovány účastí rozvíjející se osoby v postupně složitějších vzorech vzájemné aktivity s někým, s kým si tato osoba vyvinula silný a trvalý emotivní vztah a kde se rovnováha moci postupně přesunuje ve prospěch rozvíjející se osoby.“
O jaký problém se jedná a jaké má dopady. Proč problém existuje a jaké jsou jeho kořeny. Jak lze věci změnit. Jakého stavu se chceme dobrat. Autentická participace - nástroj pro změnu
Jak zajistit v praxi trvalou, efektivní a smysluplnou participaci dětí na činnosti školy? Sledujte priority dětí Konzultujte s dětmi nejlepší metody jejich zapojení, používejte flexibilní a různé metody Ve spolupráci s dětmi vytvořte indikátory efektivní participace Participaci zakotvěte v celém systému fungování školy Podporujte reprezentanty Udržujte vysokou míru informovanosti Pracujte také s dospělými
Díky za pozornost.