Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Evropské politické strany - zárodek politické Evropy? Pavel Šaradín Praha,
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Představení společnosti Tomáš Vodenka – People manager ARTIN.
 Mýtus: OSPOD ví nejlépe, co je pro dítě a rodinu dobré  Mýtus: IPOD znamená pro pracovníky pouze zvýšení administrativy.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Bezpečné prostředí ve škole dobré vztahy mezi dětmi.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Sekce náměstka ministryně pro ochranu práv dětí a sociální začleňování Odbor ochrany práv dětí (91) Odbor sociálního začleňování (92) –1–1.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Strategické plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Základní informace o poskytovateli
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Porovnání vlastností vodíku a kyslíku
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Andragogika Vzdělávání.
jak budovat kulturu školy společně
Charakteristika daňové evidence
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Synergie manažerského týmu
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Metody Reuvena Feuersteina
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSTVÍ
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Práva a povinnosti členů rodiny
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
Každý je sám svůj a proč je to dobře
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská o.p.s. Cejl Brno tel fax

Participace PARS + CAPERE Podílet se na něčem, účastnit se něčeho spolu s ostatními. Svazek mezi lidmi založený na citové afinitě, důležitý pro sjednocení v jedné komunitě.

Co je to participace Jádrem participace je dialog, diskuse, výměna názorů a informací a vzájemné naslouchání a ovlivňování se. Participací žáků a studentů na činnosti školy rozumíme celou škálu činností zajišťujících podílení se žáků a studentů na rozhodovacích procesech ve škole. Vede ke změnám v činnosti a fungování školy.

Participace, moc a konflikt Obavy z otevřené komunikace založená na nevyřčené obavě ze střetu zájmů mezi dospělými a dětmi, mezi vedením školy a učiteli na jedné a žáky a studenty na druhé straně

Participační praxe podle H.Shiera 1) Dětem se naslouchá 2) Děti jsou podporovány, aby vyjadřovaly své názory 3) Názory dětí jsou brány v úvahu* 4) Děti jsou zahrnuty v rozhodovacích procesech 5) Děti sdílejí moc a zodpovědnost při rozhodování

Rysy úspěšných příkladů participace Včasnost Transparentnost účelů a rozdělení moci Participace je právo nikoliv povinnost Citlivost, respekt a bezpečí Inkluzivnost Vyváženost mezi vedením a nezávislostí Vycházet ze zkušenosti mladých lidí Navazovat na rodinu a komunitu

Máme my, dospělí, jasno? Jaký je cíl participace? Čeho jí chceme dosáhnout v krátkodobém a dlouhodobém pohledu? Co z toho mají mít děti? Odpovídají naše participační procesy cílům a kontextu našich dětí? Jsme připraveni brát názory dětí skutečně v úvahu? Umožňují naše rozhodovací procesy skutečně názor dětí vzít v úvahu? Máme stanoveno v našich vnitřních pravidlech, že názorům dětí přikládáme váhu při rozhodování? Jak interpretujeme, co nám děti říkají?

Reálná participace „ Bohužel, když se vyučuje o demokracii, často se provádí třeba simulování, formální průběh voleb nebo cvičení OSN, ale bez vztahu ke každodennímu svévolnému výkonu moci ve škole. To co potřebujeme, jsou participační procesy ve všech institucích s dětmi, aby pochopily, že o tom je skutečná demokracie, že demokracie je víc než jen parlamentní volby.“ (G. Lansdown)

Co je to autentické? Autentický vztah „Učení se a rozvoj jsou usnadňovány účastí rozvíjející se osoby v postupně složitějších vzorech vzájemné aktivity s někým, s kým si tato osoba vyvinula silný a trvalý emotivní vztah a kde se rovnováha moci postupně přesunuje ve prospěch rozvíjející se osoby.“

O jaký problém se jedná a jaké má dopady. Proč problém existuje a jaké jsou jeho kořeny. Jak lze věci změnit. Jakého stavu se chceme dobrat. Autentická participace - nástroj pro změnu

Jak zajistit v praxi trvalou, efektivní a smysluplnou participaci dětí na činnosti školy? Sledujte priority dětí Konzultujte s dětmi nejlepší metody jejich zapojení, používejte flexibilní a různé metody Ve spolupráci s dětmi vytvořte indikátory efektivní participace Participaci zakotvěte v celém systému fungování školy Podporujte reprezentanty Udržujte vysokou míru informovanosti Pracujte také s dospělými

Díky za pozornost.