Řízení kariérního rozvoje
Proces vzdělávání identifikace potřeby, plán vzdělávání (a rozvoje), realizace, hodnocení výsledků.
Úloha vedoucího pracovníka náplň práce přeložení v rámci firmy
Typy vzdělávání on-the-job vs. off-the-job, – všeobecné vzdělávání, – odborné vzdělávání, – rozvoj. základní příprava na povolání, orientace, doškolování, přeškolování
Metody vzdělávání na pracovištimimo pracoviště instruktážseminář, workshop rotace prácepřednáška asistováníhraní rolí (manažerské hry) stínovánísimulace interní koučováníbrainstorming/brainwriting counsellingassessment (development) centre mentoringe-learning pověření úkolemoutdoor training porady
pozor na negativní transfer! UKÁZKA
Efektivita vzdělávání povinné vzdělávání, vytváření příznivých podmínek pro odborný rozvoj, KVALIFIKAČNÍ DOHODA.
Možnosti pro školení AB CD interní externí interní externí MÍSTO LEKTOR
Hodnocení vzdělávání Kirkpatrickův model: reakce; učení; chování; výsledky, Hamblin, Phillips – 5. úroveň ROI, Miller: znát, vědět jak, ukázat jak; udělat, Dyerova modifikace: zpětný postup, nedostatky v hodnocení.
Křivka učení Zdroj: ARMSTRONG Michael, TAYLOR Stephen, Řízení lidských zdrojů. Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada Publishing, s ISBN
Kolbův cyklus Zdroj: upraveno podle ARMSTRONG Michael, TAYLOR Stephen, Řízení lidských zdrojů. Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada Publishing, s ISBN
Kolbeho styly učení kompromisníci, imaginativní typy, logické typy, asimilátoři. Honey a Mumford aktivisté, přemítaví, teoretici, pragmatici.
E-learning počítačová gramotnost – pravděpodobně nejrozšířenější typ e-learningových kurzů, jazykové kurzy – opět velmi rozšířené kurzy, ale nemohou zcela nahradit výuku s mluvčím – výslovnost studenta BOZP ( Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ) - jde spíše o výuku na počítači než o e-learning, podstatou je sdělit informace a otestovat frekventanty, není nutná změna chování či praktická aplikace vysokoškolské vzdělávání – nejkomplexnější podoba; složité a drahé kurzy, náročné na přípravu.
Kariérní rozvoj stimulace nevýhody nový vedoucí
Řízení kariéry zabezpečit uspokojení potřeb organizace, poskytnout lidem vzdělávání, využít potenciál lidí - talenti.
Dynamika kariéry věk růst plateau stagnace/pokles postup hledání vlastního místa (příprava, expandování na začátku (rozvoj), upevňování dráhy (vrchol), postupný odchod (útlum).
Chyby nových šéfů za samozřejmost nechválí, obávají se kvalitních zaměstnanců, nestaví se za své lidi u šéfa, neumí kritizovat, nerovnoměrná přátelství s podřízenými.