Zákon o prokazování původu majetku Rozbor problematických otázek z hlediska ústavního, finančního a trestního práva Témata panelová diskuse 18. února 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Advertisements

Vedení správního řízení
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Zánik trestů a ochranných opatření
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
10. Právní odpovědnost a její druhy
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Právo na informace Tereza Danielisová,
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
O BČANSKÉ SOUDNÍ ŘÍZENÍ I. - obecné náležitosti každého podání soudu - soudní poplatky - ustanovení zástupce a) soudem b) Českou advokátní komorou.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: I Právní.
Obecné výklady o TPH a trestní odpovědnosti Přednáška
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Veterinární a potravinářská legislativa
Obecné výklady o TPH a trestní odpovědnosti
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Obecně Mgr. Lucia Rentková
Judikatura v trestním právu se vztahem k obchodnímu právu I. JUDr. František Púry Nejvyšší soud České republiky.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Právní odpovědnost  sekundární povinnost vznikající fyzické či právnické osobě za porušení primární povinnosti,
Vymáhání daní Základy finančního práva Olga Sovová.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Daňový řád Zákon upravující správu daní. Pozor na simulované doklady  Správce daně vždy posuzuje skutečný obsah úkonu, pokud je zastřený stavem formálně.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Změna a zánik závazků. Následky porušení obchodních závazků – vybraná témata Mgr. Monika Příkazská Základy obchodního práva.
Aspekty hromadné žaloby z pohledu evropského a mezinárodního práva a Prezentace možnosti zahájení rozhodčích řízení na základě bilaterálních dohod o vzájemné.
Základy odpovědnosti za přestupky
Obecná část rozpočtového práva II
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Obecná část daňového práva procesního I
Obsah veřejných rozpočtů III
Zásady soukromého (občanského) práva
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Řízení a postupy při správě daní
European Arrest Warant
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Právo na dobrou správu.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Postavení, systém a prameny finančního práva
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Občanské soudní řízení I.
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Právní normy ON 1. M.
Mezinárodní pronájem pracovní síly
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Řízení a postupy při správě daní
Principy správy daní a charakter daňového řízení
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Zákon o prokazování původu majetku Rozbor problematických otázek z hlediska ústavního, finančního a trestního práva Témata panelová diskuse 18. února 2015

Osnova 1. Zdanění nebo zabavení majetku 2. Retroaktivní působení návrhu zákona 3. Návrh zákona z hlediska zákazu sebeobvinění 2

1. Zdanění nebo zabavení majetku? politické zadání vyplývající z Programového prohlášení vlády a Koaliční smlouvy ◦ možnost odčerpat majetek evidentně pocházející z nelegálních zdrojů, i když se to nepodaří prokázat prostředky trestního práva Analýza prokazování původu majetku a možnosti jeho odčerpávání ◦ daňová cesta – daň není sankce ◦ soudní cesta – vyvlastnění ve zvláštním soudním řízení projednání Analýzy vládou – změna zadání 3

Možné otázky k diskusi Daně jako prostředek odčerpání nelegálně nabytého majetku? Vyvlastnění ve zvláštním soudním řízení – obcházení ústavou zaručených práv? Jaké řešení politického zadání by bylo z právního hlediska ideální? 4

2. Retroaktivní působení návrhu zákona návrh zákona respektuje lhůtu pro stanovení daně pokud poplatník neprokáže požadované skutečnosti, může mu být daň na základě právní fikce stanovena i za prekludovaná období ◦ problematika uchování dokladů ◦ povinnost doložit i osvobozené příjmy daňový subjekt je povinen prokázat všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v daňových tvrzeních a jiných podáních (§ 92 odst. 3 DŘ) 5

Možné otázky k diskusi Působí návrh zákona zpětně? V čem je retroaktivní působení spatřováno? Jaký je vztah právní fikce a retroaktivity? Jde o pravou nebo nepravou retroaktivitu? Pokud jde o nepravou retroaktivitu, jde o přípustnou nepravou retroaktivitu? Zasahuje návrh zákona do legitimního očekávání daňových subjektů? Jak by musel návrh zákona vypadat, aby retroaktivní nebyl? 6

3. Návrh zákona z hlediska zákazu sebeobvinění podle čl. 37 odst. 1 LZPS má každý právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké – zásada zákazu sebeobvinění (nemo tenetur se ipsum accusare) judikatura dovodila, že donucení je vyloučeno nejen u výpovědi v užším slova smyslu, ale i u vyžadování jiné součinnosti nebo aktivního jednání dotčené osoby vedoucímu k jejímu sebeobvinění trestný čin Porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku (§ 227 TZ) 7

Možné otázky k diskusi Vztahuje se obava z porušení zákazu sebeobvinění k mechanismu prokazování příjmů nebo k prohlášení o majetku? Je návrh zákona ve vztahu k porušení této zásady novinkou nebo riziko existuje již podle platné právní úpravy? 8

Děkujeme za pozornost ! Katedra finančního práva a finanční vědy Právnická fakulta Univerzita Karlova 9