Nové principy korekce těžkých sluchových vad M. Lejska AUDIO-fon centr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
© Institut biostatistiky a analýz SPEKTRÁLNÍ ANALÝZA Č ASOVÝCH Ř AD prof. Ing. Jiří Holčík, CSc.
Hlasové pole P. Weberová Celostátní foniatrický seminář Brno
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Krokový motor.
Energetická hodnota potravin (EH)
Způsoby připojení k internetu
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Proudové chrániče.
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Lineární rovnice a nerovnice I.
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Slúchadlá, ich výber a nastavenie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Algoritmizace - opakování
Zvuky hudebních nástrojů
Význam utkání v sportovních hrách
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Krokový motor.
RIZIKO.
P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment Michael Dorman Arizona State University, USA.
Novinky v Záznamníku učitele
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Číslicové měřící přístroje
Analogové násobičky.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
RIZIKO.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Digitální učební materiál
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Tato prezentace byla vytvořena
Kognitivní (poznávací) procesy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Zvukové jevy.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Nové principy korekce těžkých sluchových vad M. Lejska AUDIO-fon centr.

Hearin aid design and fitting solutions for persons with severe-to-profound losses By Francis K.Kuk and Carl Ludbigsen The Hearing Journal, August 2000, Vol. 53, No 8

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Snížení dynamického rozsahu sluchu dB HL UCL MCL práh 30 dB * práh/UCL = reziduální dyn.rozsah *vada pod 70 dB HL = rdr pod 35 dB

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Snížení frekvenčního rozlišení k 2k 4k8kHz dB SPL Normal tuning curve Impaired tuning curve

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Snížení časového rozlišení Významný rozdíl od osob normálně slyšících Snížena schopnost odlišit dva zvuky po sobě jdoucí Humes (1982), Rosen (1990) je ovlivněno vrozenými schopnostmi

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Snížení schopnosti rozlišení řeči Slabší frekvenční i časové rozlišení vede k poklesu schopnosti rozumění řeči Dubno,Dirk (1990): skutečná porucha rozumění je horší než subjektivní domněnka Spoléhání na další podněty : vizuální a akustické –Vizuální = odezírání –Akustické = vnímají prosodické faktory řeči (intonační kontury, důrazy, přízvuky, pausy /waveform/)

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Osoby s těžkou sluchovou vadou vyžadují proporcionálně daleko více zesílení než by odpovídalo jejich poruše ve srovnání s osobami se středně těžkou vadou sluchu Vyžadují daleko vyšší insertion gain Nelze proto použít pravidla ½, 1/3 Byrne (1990): u těžké vady preferují menší zesílení ve vysokých, ale vyšší ve středních a nižších frekvencích Lamore (1990), že preferují zesílení pod 2 kHz

Dopady těžké sluchové vady Snížení dynamického rozsahu sluchu Snížení frekvenčního rozlišení Snížení časového rozlišení Snížení schopnosti rozlišení řeči Potřeba vyššího zesílení pro rozumění Narůstání problémů v monitoringu vlastního hlasu

Zesílení řečových frekvencí je dobré pro poslech, ale ne pro vnímání vlastního hlasu Vlastní hlas se intenzivněji vnímá v oblasti dolních frekvencí

Shrnutí Lidé s těžkou vadou sluchu preferují zesílení frekvencí pod 2 kHz více odpovídá audiogramu Lidé s těžkou vadou sluchu vyžadují vyšší gain než odpovídá obecným pravidlům Lidé s těžkou sluchovou vadou, protože mají vyšší sluchový práh a redukovanou schopnost sluchové diferenciace, spoléhají více na vizuální pomoc (odezírání) Ne odezírání segmentů řeči, ale celkový časový průběh mluvy (prosodie) Sluchadlo musí zesilovat významně slabé a konverzační zvuky a málo zesilovat intenzivní zvuky (ne lineární sluchadlo a WDRC) Sluchadlo musí umožnit pohodlně vnímat vlastní hlas

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Digitální ne lineární sluchadlo Lineární: zesílení je přizpůsobeno středním frekvencím a tak slabé zvuky nemusí být u těžké vady vůbec slyšeny (problém – poslech slabší řeči, poslech na dálku, rozumění souhlásek) Silnější zvuky u lineárního: rozkmitání basilární membrány poškozuje frekvenční rozlišení (rozumění v okolním hluku) = přílišné zesílení spíše zhoršuje srozumitelnost

Digitální ne lineární sluchadlo 1.Je třeba použít vyššího gainu jen v určité části frekvenčního pole,.. tak je třeba mít možnost ladit jinak hluboké, střední a vysoké frekvence 2.Je třeba mít speciální typy kompresí viz dále

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Moderní typ vstupní komprese v digitálních sluchadlech Definice Seewarl: Typ komprese, který zajišťuje rozdílné množství zesílení podle intenzity vstupního signálu (slabé zvuky zesiluje více než silné)

WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Input (dB SPL) Output (dB SPL) Oblast dobré slyšitelnosti Lineární WDRC Konverzační úroveň Méně zkreslení Více specifické stimulace Více komfortu Méně přezesílení

WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Lo ko mo ti va

WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Lo ko mo ti va

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Nízko položené kolénko kommprese Poklesem kolénka komprese vzrůstá zesílení slabých zvuků, tak zlepšují sluchadla s WDRC poslechovost slabých zvuků a zlepšují komfort rozumění

Nízko položené kolénko komprese Input (dB SPL) Output (dB SPL)

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Využití speciálních nastavovacích programů Programy pro nastavování středně těžkých vad mají jinou proporci i kvantitu zesílení U těžkých vad je třeba více než odpovídá algoritmu zesilovat hluboké a použít celkový vyšší zesílení k dosažení vyžadovaného vyššího insertion gain Např. NAL-RP, Byrne, POGO II, Schwartz

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Vyšší insertion gain + nízko položené kolénko komprese + WDRC s pomalými změnami = náchylnost ke zpětné vazbě proto, měkká ušní vložka, bez ventu s velkým zvukovým kanálem

Vývody Digitální ne lineární sluchadlo WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Doporučení pro korekci

Digitální vícekanálové sluchadlo s WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy

Výhrady Silnější sluchadlo, vyšší zesílení, WDRC s pomalými změnami = vyšší náchylnost ke zpětné vazbě Vyšší zesílení slabých zvuků = sluchadlo je „noisy“

Doporučení pro korekci Digitální vícekanálové sluchadlo s WDRC (wide dynamic range compresion) s pomalými změnami Nízko položené kolénko komprese Využití speciálních nastavovacích programů Měkká ušní vložka se širokým zvukovým kanálem Směrový mikrofon FM systémy