Novela zákona o veřejných zakázkách listopad 2009 Novinky v oblasti elektronizace VZ a datové schránky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Jiří Svoboda Odbor veřejného investování Novela ZVZ 2009 – Elektronizace
Obsah prezentace: 1.Novelizační proces - shrnutí 2.Novinky v oblasti elektronizace 3.eGovernment – dopady na ZVZ Czech Pointy – SKD Datové schránky, … 4.Projekt NIPEZ 5.GEM – nově 6.Aktivity EK, projekt PEPPOL Novela ZVZ 2009 – Elektronizace
Připomenutí - Proč novela ZVZ? Cíle novely? Rok příprava novely ZVZ, start – leden 2008, RIA Důvod: Směrnice EP a Rady 2007/66/ES z – nová dohledová směrnice (zvýšení účinnosti přezkumného řízení, posílení pravomocí dohled. orgánu). Programové cíle vlády, Usnesení vlády 1199/2006 a 935/2007 Aplikační praxe zák. 137/2006 Sb., Cíle: Transpozice směrnice 2007/66/ES (termín pro transpozici: ) Vyjasnění právního stavu koncesí, „kvazikoncesí“ a právního rámce PPP Zjednodušení procesu zadávání veřejných zakázek Zvýšení transparentnosti dle požadavku usnesení vlády 1199/2006 a 935/2007 Odstranění výkladových nejasností Odstranění věcných chyb ZVZ a KZ Posílení aplikovatelnosti požadavků hospodárnosti, účelnosti a efektivity Zpracovává se malá RIA. Sběr podnětů od zadavatelů a široké odborné veřejnosti – konzultace v rámci RIA.
Novela ZVZ 2009 – RIA komunikace v rámci RIA 353 podnětů, přes 80 zapracovaných námětů vývoj trhu VZ celý investiční a nákupní proces x aplikace ZVZ veřejné zakázky malého rozsahu
Novela ZVZ 2009 – RIA - Veřejné zakázky – finanční objem Výdaje veřejného sektoru na nákup zboží,služeb, stavebních prácí od 1 Kč výše veškeré nákupy a investice pořizované zadavateli (veřejnými i sektorovými) od privátních dodavatelů EU15-20% HDP miliard EURO miliard EURO miliard EURO miliard EURO miliard EURO trvalá pozornost, legislativní tlak, směrnice, sdělení, nařízení,… pilotní projekty,… ČR17,5% HDP miliard Kč miliard Kč miliard Kč trvalá témata : zvyšování efektivnosti, snižování korupce, administrativní zátěže, … legislativní vývoj, elektronizace, posilování transparentnosti,…
Novela ZVZ 2009 – RIA - ČR - vývojové tendence fin. rozsahu
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Cíl novely: posílení aplikovatelnosti požadavků hospodárnosti, účelnosti a efektivity Principy účelného, hospodárného a efektivního vynakládání finančních prostředků – principy 3E Economy, Efficiency, Effectiveness Hospodárnost, efektivita, účelnost
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Celý investiční a nákupní proces x aplikace ZVZ Plánování činnosti zadavatele, příprava rozpočtu, agregace finančních zdrojů Záměr, plánování veřejných zakázek, schvalování Specifikace VZ, příprava ZD, schvalování Zadávání VZ Přidělení VZ, schválení, podpis smlouvy Realizace VZ Zaplacení Vyhodnocení investičního, nákupního procesu, ověření dosažení cílů, audit výkonnosti … a (poučeni) znova …
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole zákon č. 129/2000 Sb., o krajích zákon č. 128/2000 Sb., o obcích zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Mezinárodní auditní standardy - INTOSAI
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Účelnost – použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů, zda byla danou akcí/činností/projektem uspokojena potřeba, která danou aktivitu vyvolala.
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Hospodárnost – takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených cílů, kdy dojde k co nejnižšímu vynaložení veřejných prostředků a zároveň je dodržena odpovídající kvalita plněných úkolů. Tj. jde o minimalizaci nákladů na zdroje-vstupy použité na splnění cílů se zřetelem na odpovídající kvalitu.
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Efektivnost – takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění. Princip efektivnosti vyžaduje dosažení co nejlepšího vztahu mezi zdroji použitými na danou činnost a dosaženými účinky, a to jak z pohledu jednorázové aktivity tak z pohledu trvale dosahované efektivnosti.
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Rozpor mezi principy 3E a principy soutěže? Směrnice 17 a 18 obsahují jak principy 3E tak „především“ principy soutěže Zákon o veřejných zakázkách obsahuje pouze principy soutěže (§ 6) principy 3E se dovozují z uvedených „ekonomických „ zákonů Dohled nad aplikací ZVZ – ÚOHS – „vymahatelné“ úkony Principy 3E – kontrola není jednoduchá, není to vymahatelné plnění daných úkonů. Kontrolu provádí NKÚ, vnitřní kontrolní systém zadavatele. Zadavatel – soustředěnost na úkony dle ZVZ …
Novela ZVZ 2009 – RIA – 3E Portál VZ sborník autorských textů: Jak zohledňovat principy 3E (hospodárnost, efektivnost a účelnost) v postupech zadávání veřejných zakázek:
Novela ZVZ 2009 – RIA - VZMR Veřejné zakázky malého rozsahu Posílení závazného postupu/dohledu – snížení fin. limitů rok 2007 : HDP 3558 mld Kč Trh VZ623 mld Kč/ 542 mld Kč ISVZ250 mld Kč/ 216 mld Kč VZMR(80%)300 mld Kč/ 260 mld Kč § 18(20%)74 mld Kč/ 65 mld Kč Počet VZMR VZMR* náklady 500 – mil Kč * VZMR dodávky, služby 1 – 2 mil. Kč stavební práce 3 – 6 mil. Kč
Novela ZVZ 2009 – RIA - VZMR Závěr – nezvyšovat administrativní zátěž, posílit metodický tlak na zavedení interních předpisů, elektronizace, el. Tržiště
Novela ZVZ 2009 – Elektronizace Aktuální verze novely ZVZ (malá, transpoziční, Vlčkova) Úprava ISVZ – nové formuláře TED, „blacklist“ Dobrovolné uveřejnění - § 110(5), § 118(2) Rejstřík osob se zákazem plnění veřejných zakázek § 144 (4) Rejstřík je veřejně přístupný, a to rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Novela ZVZ 2009 – Elektronizace Velká novela ZVZ – ve výborech PS –zrušení povinného atestu před použitím el. nástrojů v zádávacím řízení –povinnost zadavatele zajistit shodu el. nástroje s požadavky zákona, certifikace –uveřejňování na profilu zadavatele (ZPŘ) –otevírání obálek u ZŘ, které bude hodnoceno eAukcí – bez uchazečů –postup eAukce –nové uveřejňovací postupy XX –podrobnosti v prováděcím předpisu
Novela ZVZ 2009 – eGovernment Czech Point – SKD od Datové schránky (zák. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a o autorizované konverzi dokumentů) – doručování v ZVZ OVM – orgány veřejné moci PO – právnické osoby FO – fyzické osoby povaha dokumentu umožňuje komunikaci prostřednictvím DS Výhody – rychlost doručení fikce doručení
Novela ZVZ 2009 – eGovernment - DS tři kategorie datových zpráv: - datové zprávy související s podáním nabídky/žádosti o účast v zadávacím řízení a návrhu v soutěži o návrh - funkcionalita IS DS není ve shodě s legislativními požadavky kladenými na elektronické nástroje - ne - datové zprávy související s předáváním vyhlášení provozovateli IS VZ US ve smyslu § 146 odst. 1 ZVZ - v případě předávání vyhlášení k uveřejnění zadavatel není povinen … prostřednictvím IS DS. - datové zprávy související s další komunikací mezi zadavatelem a dodavatelem (např. výzva k podání nabídek) –v zásadě povaha všech těchto dokumentů umožňuje jejich doručení prostřednictvím datových schránek, ale …
Novela ZVZ 2009 – eGovernment - DS Povinnost komunikace prostřednictvím DS - zadavatel má postavení OVM (ne vrchnostenskou moc, ve výčtu ISDS) - povaha dokumentu umožňuje komunikaci prostřednictvím DS (technicko-technologické faktory – formát, velikost + faktory právní) - adresát datové zprávy má zpřístupněnu datovou schránku.
Novela ZVZ 2009 – eGovernment - DS Řada specifických situací… Použití el. nástroje dle ZVZ – není povinnost používat ISDS Použití IS VS, efektivní výkon státní správy Stanoviska MV… Portál VZ Metodika k doručování prostřednictvím datových schránek při provádění úkonů v zadávacím řízení dle ZVZ
Novela ZVZ 2009 – eGovernment Zdroje fondů ES – OP LZZ, IOP (30 mld. Kč) zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech …
Projekt NIPEZ Projekt NIPEZ Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek
Smart administration – OP LZZ, IOP Průřezový projekt NIPEZ 2009 – Návrh NIPEZ – finanční zdroje 4 mil. Kč z OP LZZ – Vytvoření a pilotní provoz NIPEZ, školení uživatelů – alokované finanční zdroje 400 mil Kč z IOP Náklady 404 milionů Kč, odhad úspor 3-5% trhu VZ miliard Kč!
Návrh NIPEZ Potřebnost projektu Velké zatížení úřadů veřejné správy agendou zadávání VZ, zefektivnění je plně v souladu se Strategií Smart Administration v období : zefektivnit činnost, snížit finanční nároky, zajistit transparentní výkon veřejné správy. Strategie vlády ČR v oblasti zavádění moderních informačních a komunikačních technologií Cíle z Národního plánu zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek Pomalý postup ČR v elektronizaci zadávání VZ
Návrh NIPEZ Obsah projektu Legislativní, ekonomická a technická analýza zadávání VZ a souvisejících procesů v jednotlivých resortech Analýza strategických záměrů ústředních orgánů státní správy Vytvoření modelu fungování NIPEZ –procesní ohraničení, specifikace na úrovni business analýzy –zohlednění leg. rámce a jeho permanentní novelizaci, –variantní zpracování možnosti vývoje a provozování, centrální zajištění specif. funkcí resp. princip subsidiarity /decentralizace /modularity, –postupné začleňování funkcionalit eGovermentu, klíčových celostátních projektů, –vytvořit studii proveditelnosti obsahující Cost-benefit analýzu pro všechny varianty Oponentura navrženého řešení –Vypracování min. 3 oponentních posudků –Realizace workshopu – vypořádání připomínek –Zpracování vyjádření řešitele k výsledku oponentního řízení
Novela ZVZ 2009 – GEM GEM – VZMR na nákup komodit ICT Usnesení vlády ČR č. 683 z roku 2002 Usnesení vlády ČR č z roku 2009 – převod správy GEM na MMR 1.Zachování provozu 2.Zpracování nových pravidel fungování odstranit problémy, zvýšit fin. objem obratu na GEM rozšířením počtu komodit
Novela ZVZ 2009 Vývoj Aktivity EK „nenápadné“ finanční limity % % % % Nárůst počtu a objemu nadlimitních VZ? Zahraniční uchazeči? Rozvoj vnitřního trhu ES? Diskuze o úpravě národních limitů?
Novela ZVZ 2009 hotovo: „Dohledová“ Směrnice – 2007/66/ES malá, transpoziční, „Vlčkova“ novela … TED formuláře – Nařízení EK, úprava ISVZUS čeká nás: Nové Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel 2009/81/ES o koordinaci postupů při zadávání v oblasti obrany a bezpečnosti Zelené, sociální zadávání, podpora malého a středního podnikání Stavaři – povinné kritérium náklady životního cyklu
Projekt PEPPOL Projekt PEPPOL Pan-European Public Procurement on-line
iniciativa Evropské komise (program CIP a program ICT Policy Support) zastřešení celoevropské spolupráce v oblasti elektronického zadávání veřejných zakázek při respektování stávajících národních řešení Konsorcium (k ): 14 subjektů z 8 států Referenční skupina (k ): 7 subjektů/států
Jaký je cíl a vize projektu? zaměřen na přes-hraniční poskytování informačních a komunikačních služeb v oblasti veřejného zadávání, které již fungují na vnitrostátní, regionální nebo místní úrovni podpoří kterýkoliv ekonomický subjekt v rámci EU a Evropského hospodářského společenství tak, aby bylo možné reagovat na kterýkoliv zveřejněný tendr elektronicky a vést celý proces zadávání v rámci své národní infrastruktury.
Proč PEPPOL? spoluvytvářet a ovlivňovat vývoj/standardizaci/specifikaci v elektronickém zadávání veřejných zakázek na nadnárodní úrovni v rámci evropské integrace (zapojení do současných řešení) podpora přeshraničního zadávání VZ podpora malých a středních podniků při přeshraničním zadávání VZ zkušenosti z projektu i z národních řešení jednotlivých účastníků (znalost řešení všech zúčastněných a možnost jejích využití) „V případě zavedení elektronického zadávání VZ nevhodným způsobem však hrozí, že dojde k roztříštění trhu. Právní, technické a organizační bariéry, jež mohou vzniknout v důsledku zavedení veřejných zakázek, představují pro tvůrce politik jeden z nejtěžších problémů.“ Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů v Akčním plánu provedení právního rámce v oblasti elektronizace ZVZ pozitivní vliv na vývoj a postup elektronizace veřejného zadávání v ČR
Jak je projekt organizován? „Konstrukční fáze“ (do ) „Fáze pilotního provozu“, kdy bude testováno řešení vytvořené v předchozí fázi ( – ) „Operační fáze“ projektu (od ) WP1 – e-Podpis (MV) WP2 – Virtuální obchodní registr (MMR) WP3 – e-Katalogy (MMR) WP4 – e-Objednávky (MMR) WP5 – e-Fakturace (MF+MV) WP6 – Management konsorcia (p) WP7 – Šíření povědomí a konsenzu (p) WP8 – Architektura, design a validace řešení (p) Květen 2010Květen 2011
Jak se ČR zapojí do projektu? Povinná účast: WP6: Management konsorcia vedení a koordinace všech pracovních skupin a administrace projektu WP7: Šíření povědomí a konsenzu prezentace projektu na národní a mezinárodní úrovni odborné i široké veřejnosti. WP8: Architektura, design a validace řešení plánování a oprávněnost všeobecných charakteristik a stavebních bloků, které budou definovat technickou součinnou vrstvu Doporučené zapojení pro ČR: WP2: Virtuální obchodní registr umožnit dodavateli shromáždit obchodní certifikáty a atestace z existujících registrů a podat je elektronicky kterémukoliv zadavateli v EU a EHS. WP3: e-Katalogy umožnit dodavateli z jakéhokoliv státu EU a EHS poskytnout informace o produktech (cena, popis atd.) v elektronickém katalogu.
Závěrem: Dominantní vliv na aplikační praxi a optimalizaci veřejného investování mají právní rámec podporující konkurenci, soutěž důsledné uplatňování zásad 3E významné inovace – elektronizace, eGovernment národní řešení – projekt NIPPEZ, elektronická tržiště – GEM, spolupráce v rámci EU – projekt PEPPOL.
Děkuji za pozornost RNDr. Jiří Svoboda Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování Praha 1, Na Příkopě 3 Tel.: Mail: – stránky Ministerstva pro místní rozvoj ČR Novela ZVZ 2009