Liberec – Františkov, příspěvková organizace Domažlická 880/ Liberec 3 zřizovatelem je Liberecký kraj
Registrované služby: Domov pro seniory – 166 míst Domov se zvláštním režimem – 34 míst Jednolůžkové a dvoulůžkové pokoje
Posláním Domova je usilovat o vytváření bezpečného, příjemného domácího prostředí pro seniory, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc druhého člověka. Prostřednictvím profesionálních služeb jim chceme pomáhat důstojně žít.
Co se změnilo v oblasti poskytování sociálních služeb po roce 2007, kdy byl Co se změnilo v oblasti poskytování sociálních služeb po roce 2007, kdy byl přijat zákona č. 108/2006 Sb. přijat zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách
Počet klientů, kteří jsou závislých na péči v roce % klientů s PNP v roce % klientů s PNP
Zvýšení průměrného věku klientů 78 let Zvýšení úmrtnosti klientů za rok V letech 2007 – 2010 úmrtnost za rok max.5% Od roku 2011 je 50-60%
Vyšší počet klientů, kteří trpí demencí nebo ALCH Zpravidla přichází v době, kdy již rodina ani služby v terénu nejsou schopny péči zajistit zhoršuje se jejich kvalita života v jejich přirozeném prostředí
-90% přichází klienti z LDN -z toho 40% klientů, není schopno již samostatně rozhodnout o svých záležitostech zvyšují se nároky na práci sociálních pracovníků základní znalosti v oblastech zastupování základní znalosti v oblastech zastupování jak je nově upraveno NOZ jak je nově upraveno NOZ
Podpora člověka při obtížích nebo neschopnosti právně jednat Předběžné prohlášení (§ ) Nápomoc při rozhodování (§ 45 – 48) smlouva mezi podpůrcem a podporovaným, schválená soudem Zastoupení členem domácnosti (§ 49 – 54) ke vzniku zastoupení vyžadováno schválení soudu Opatrovnictví
Předběžné prohlášení (§ 38 – 44) preventivní opatření v případě očekávaného závažného narušení způsobilosti právně jednat z důvodu rozvíjející se duševní poruchy závazný projev vůle, jak mají být záležitosti člověka v budoucnu spravovány lze učinit veřejnou listinou nebo v písemné formě před 2 svědky obsahem prohlášení vázán soud i opatrovník
Nápomoc při rozhodování (§ 45 – 48) prostředek k ochraně osob s mírnější duševní poruchou v určitých případech není nutné náhradní rozhodování (tj. stanovení opatrovníka), postačí asistence při rozhodování podpůrce nejedná místo osoby s duševní poruchou, ale jedná společně s ní smlouva o nápomoci vyžaduje schválení soudu může být více podpůrců
Zastoupení členem domácnosti (§ ) zletilá osoba nemá jiného zástupce a nemůže z důvodu duševní poruchy samostatně jednat vyžaduje schválení soudu a týká se jen obvyklých záležitostí dle životních poměrů zastoupeného může být více zástupců nakládání s peněžními prostředky na účtu § 52 odst. 2: „ Zástupce může nakládat s příjmy zastoupeného v rozsahu potřebném pro obstarání obvyklých záležitostí, jak to odpovídá životním poměrům zastoupeného; s peněžními prostředky na účtu zastoupeného však může nakládat jen v rozsahu nepřesahujícím měsíčně výši životního minima jednotlivce podle jiného právního předpisu.“ zaniká jmenováním opatrovníka soudem
K čemu dochází ? K čemu dochází ? zkrácení čekacích lhůt na umístění do DSF větší zátěž pro personál vyšší nároky na jeho vzdělávání zejména v oblastech komunikace, paliativní péče, péče a komunikace se seniory trpící demencí a ALCH Vyšší nároky na počet personálu v přímé péči
Náklady na provoz Celkové náklady : 63 mil Kč Příjmy : od klientů 37,5mil Kč VZP 4,5 mil Kč Dotace : MPSV 13,1mil Kč Kraj 6,0 mil Kč Kraj 6,0 mil Kč (včetně odpisů 4,1mil Kč)
Náklady na lůžko : Kč / měsíc Náklady na lůžko : Kč / měsíc příjmů od klientů za pobyt a stravu příjem je 8700,- Kč/měsíc měsíční PNP je 8700,- Kč/měsíc měsíční PNP je 8700,- Kč/měsíc
objem mzdových prostředků 38,7 mil Kč plat ,- Kč plat ,- Kč po navýšení plat ,- Kč plat ,- Kč
Na zamyšlení Jak velké by měly být maximální kapacity pobytových služeb? Problémem bude v budoucnu narůstající počet seniorů, s nízkými důchody. Je problém přiznání PNP u klientů s ALCH. Včasná pomoc při zjištění nemoci a to, jak odborná zdravotní, tak i pomoc sociálního poradenství
poznatky z péče o klienty poznatky z péče o klienty -dbát na soukromí a individualitu -ctít a respektovat zájem klienta nikoli rodiny -klidná atmosféra domova -otevřené zařízení pro návštěvy
Základní principy služby jsou: Respekt k individualitě každého klienta. Maximální pozornost k ochraně základních lidských práv klientů, kteří již nedokáží svá práva hájit sami. Profesionalita a lidský přístup.