Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Konflikty Intrapersonální (vnitřní) Dotýkají se motivace a rozhodování jedince Typy: + + (zvládání) _ _ (prožívání) +_ +_ (četnost) Interpersonální Mezi více jedinci či skupinami jedinců Výrazně propojené se vzájemnou ne/komunikací
Vnímání a prožívání konfliktů Složka prožitková (jak to prožíváme) x Složka věcná (o co jde) Emočně často převládá negativní hodnocení (nepohoda, hněv, znechucení, stud…), ale zároveň dochází k uvolnění a mobilizaci sil
Interpersonální konflikty Přítomnost 2 a více stran konfliktu Vzájemné působení stran konfliktu na sebe po nějaký čas Strany konfliktu se odlišují (zájmy, cíle hodnoty atp.)
Mýty o konfliktech Existence zcela bezkonfliktního člověka Nutně dramatický průběh konfliktu Pravé poznání nastane až při konfliktu Konflikt je cosi mimořádného a eticky nepatřičného Silnější vítězí Nepřípustnost a nepatřičnost kompromisu
Zkušenosti s konflikty, informace, kultura Předchozí životní, osobní, rodinná atp. zkušenost ovlivňuje postoj ke konfliktu Prostředí, v němž žijeme, ovlivňuje naše vnímání konfliktu i přístup k jeho řešení Postoj ke konfliktu mohou ovlivňovat i kulturní tradice, genderové či profesní stereotypy atp.
Varianty zvládání konfliktu Konfrontace (agresivní řešení kdo z koho) –rychlé, uvolňující napětí, nepřehlédnutelné Vyhnutí se (symbolické či faktické uniknutí z konfliktu) – získání času, klidnější vnější průběh,další informace Řešení konfliktu – nároky na čas, energii, otevřenost, naslouchání, flexibilitu…
Metaforické členění Pasivita (želva) – mít svůj klid Agresivita (žralok) – prosadit sebe, úkol Zaměření na druhé (medvídek) – atmosféra, vztahy, druzí Kompromis (liška) – ber a dávej (někdy mechanické) Kooperativita (sova) – co je ziskem
Dobré řešení (zisk pro oba): Zisk (co je ziskem se může výrazně lišit!) Přijatelnost (respektujeme rozmezí!) Proveditelnost (pozor na zdánlivou realizaci pod tlakem!) Konkrétnost (co, kdo, jak a do kdy udělá, jak bude postupovat, když nebude možné – pravidla odsouhlasená)
Komunikace v konfliktu: Význam „třetího“ při zaseknuté komunikaci (facilitátor, mediátor, poradce atp.) problém důvěryhodnosti a umění odejít z komunikace včas Srozumitelnost i redundance v komunikaci Hledání společného Vzájemný respekt
Cvičení – zpráva o sobě: Já PROŽÍVÁM…jednoduchý pocit Když ty děláš (konkréta) Protože (nahlédnutí do prožitků i motivace) A přál/a bych si, aby… (možnost) Pozor na tabu témata!
Nebojte se konfliktů, Pobízejí nás na cestě kupředu v osobním vývoji!!!