Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
Advertisements

VY_32_INOVACE_81.  Datum :duben 2012  Autor : Šárka Šubertová  Materiál je určen pro 3. ročník čtyřletého oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ VÝROBY a pro 2.ročník.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Integrační metody substituční metoda Základy infinitezimálního počtu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
Pravděpodobnosti jevů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné množiny - přehled
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Základy infinitezimálního počtu
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Charakteristiky variability
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Polohové vlastnosti – určenost roviny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
„EU peníze středním školám“
Kritéria dělitelnosti
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
VY_32_INOVACE_66.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
KRAJINA V UMĚNÍ 20. září 2013 VY_32_INOVACE_160205
MATEMATIKA Poměr, úměra.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
VY_32_INOVACE_62.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
MNOŽINY.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zpracovaný v rámci projektu
Mocniny s přirozeným mocnitelem
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
YVES KLEIN – Antropometrie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Variace s opakováním VY_42_INOVACE_ října 2013

Variace s opakováním k-té třídy z n prvků je každá uspořádaná k-tice sestavená z těchto n prvků tak, že každý se v ní nejvýše k-krát. 2

(a,a) (b,a) (c,a) (d,a) (a,b) (b,b) (c,b) (d,b) (a,c) (b,c) (c,c) (d,c) (a,d) (b,d) (c,d) (d,d) Příklad všech dvoučlenných variací ze čtyř prvků a,b,c,d: 3

4 A opačně: Příklad všech čtyřčlenných variací s opakováním ze dvou prvků: a,b (a,a,a,a)(a,b,a,a) (a,a,b,a) (a,a,a,b) (b,a,a,a) (a,a,b,b) (a,b,a,b) (a,b,b,a) (b,b,a,a) (b,a,b,a) (b,a,a,b) (b,a,b,b) (b,b,a,b) (b,b,b,a) (a,b,b,b) (b,b,b,b)

počet všech k-členných variací s opakováním z n prvků: uspořádaná k-tice 1. člen 2. člen …(k-1)-ní člen k-tý člen možnosti výběru z n prvků nn…nn 5

Máme tedy výsledek: Počet V´(k,n) všech k-členných variací s opakováním z n prvků je Podle kombinatorického pravidla součinu je počet všech těchto uspořádaných k-tic, v nichž se každý prvek může opakovat, roven součinu 6

7 Příklad 1 Dříve se k registraci aut příslušných k danému okresu používala státní poznávací značka (SPZ) ve tvaru tři písmena a čtyři číslice. Každý okres (vyjma Prahy) používal ke svému označení dvě písmena, např. Opava – OP. Kolik maximálně mohlo být registrováno aut v jednom okrese? Kolik je všech možných SPZ? Svědek dopravní nehody si zapamatoval, že auto, které způsobilo dopravní nehodu, mělo pražskou SPZ (Axx) a pouze sudá čísla. Dnešní registrační značky jsou ve tvaru číslo – písmeno – číslo a čtyřčíslí. Kolik maximálně může být registrováno v jednom kraji?

8 Příklad 2 Kolik písmen Morseovy abecedy je možné vytvořit z jedné až čtyř teček a vodorovných čárek, jež se mohou libovolněkrát opakovat?

9 Příklad 3 Kolik různých pěticiferných přirozených čísel je možné sestavit z číslic a) 1, 2, 3, 4 b) 0, 1, 2,3,4, jestliže v každém čísle se mohou číslice opakovat? Kolik z nich je sudých? Příklad 4 Kolik různých jedno- až pěticiferných přirozených čísel je možné sestavit z číslic 0, 1, 2, 3,4? Kolik z nich je menších než ?

Citace 10 CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 170 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN PETÁKOVÁ, Jindra. Matematika - příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, ISBN POLÁK, Josef. Středoškolská matematika v úlohách. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 626 s. ISBN