Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ MEZI STUDENTY Josef Šimek METCENAS, o.p.s. Seminář Praha,
Základní údaje Seminář Praha, Dotazníkový průzkum ve 4 školách kraje Vysočina: Základní škola Otokara Březiny v Jihlavě Gymnázium Jihlava Gymnázium Humpolec Česká zemědělská akademie Humpolec Shromážděno celkem 965 platně vyplněných dotazníků Dotazník zahrnul 24 otázek hodnocených respondenty v pětistupňové škále: 1 - Rozhodně ano 2 - Spíše ano 3 - Neutrální 4 - Spíše ne 5 - Rozhodně ne
Rozdělení respondentů podle charakteristik (faktorů) Seminář Praha,
Statistické vyhodnocení Hlavním cílem statistického vyhodnocení bylo otestovat, zda a v jaké míře je vnímání studentů ovlivněno nezávislými faktory - navštěvovanou školou, pohlavím, věkem, velikostí místa bydliště, dosaženou úrovní vzdělání (typem školy) a specializací (školy, třídy). Míra závislosti odpovědí studentů na jednotlivých faktorech byla testována neparametrickou metodou - zobecněnými lineárními modely, která umožnila identifikovat jednotlivé statisticky průkazné faktory. Seminář Praha,
Průkazné faktory pro jednotlivé otázky v základním souboru dat
Statisticky významné (průkazné) faktory Nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím charakter odpovědí je pohlaví respondentů (průkazný pro 14 z 24 otázek). V menší míře se projevuje věk respondentů a specializace školy či třídy (oba faktory průkazné pro 6 otázek). Ještě menší vliv má velikost místa bydliště a typ školy (4 otázky). Statisticky téměř zanedbatelné je, jakou konkrétní školu student navštěvuje (3 otázky). Pro celkem 5 otázek (č. 10, 12, a 18) nebyl žádný z uvedených faktorů průkazný. Seminář Praha,
Hlavní výsledky a trendy 1.Otázky s průkazným faktorem „pohlaví“ Dívky hodnotily tyto otázky většinou pozitivněji a některé z nich (položené v obráceném smyslu) i kritičtěji než chlapci. K výjimkám patří otázky „Hlavní funkcí zemědělské krajiny by mělo být zvýšení produkce potravin“ a „Pěstování plodin pro nepotravinářské účely (řepka, kukuřice) na zemědělské půdě snižuje naši potravinovou soběstačnost “, na které reagovali chlapci pozitivněji než dívky. Naproti tomu otázku „Dobrá kvalita potravin je pro mě důležitá“ hodnotili chlapci i dívky téměř stejně. 2. Otázky s průkazným faktorem „věk“ Mladší studenti vnímali většinu těchto otázek pozitivněji než studenti starší. Negativního hodnocení směrem od mladších studentů ke starším zřetelně přibývalo i u dvou specifických otázek – „Zapojení do přírodovědných zájmových volnočasových aktivit“ a „Zapojení do dobrovolných přírodovědných aktivit školy“. Seminář Praha,
Hlavní výsledky a trendy 3. Otázky s průkazným faktorem „specializace“ Studenti všeobecné specializace reagovali na tyto otázky pozitivněji než studenti sportovní a zemědělské specializace. Otázku „Dobrý stav životního prostředí je ve veřejném zájmu“ hodnotily (v kombinaci 2 faktorů) dívky všeobecné a sportovní specializace pozitivněji než jejich chlapecké protějšky, zatímco u zemědělské specializace tomu bylo opačně. 4. Otázky s průkazným faktorem „velikost místa bydliště“ Studenti z menších obcí odpovídali pozitivněji než studenti z měst. Seminář Praha,
Hlavní výsledky a trendy 5. Otázky s průkazným faktorem „typ školy “ Studenti víceletého gymnázia je hodnotili vždy pozitivněji než studenti čtyřletého gymnázia. Dvě z těchto otázek – „Zapojení do přírodovědných zájmových volnočasových aktivit“ a „Zapojení do dobrovolných přírodovědných aktivit školy“ vnímali nejvíce negativně studenti čtyřletého gymnázia. Druhou z otázek naopak nejkladněji posoudili žáci základní školy. 6. Otázky s průkazným faktorem „škola“ Otázky „Dobrý stav životního prostředí je ve veřejném zájmu“ a „Ke zhoršení životního prostředí přispívá nadměrné používání hnojiv a pesticidů“ hodnotili nejkladněji studenti z obou gymnázií. Na otázku „Vzdělávání studentů v oblasti životního prostředí je na dobré úrovni“ odpověděli nejvíce pozitivně žáci ZŠ Otokara Březiny z Jihlavy. Seminář Praha,
Závěry skupinové diskuse s učiteli Ze skupinové diskuse vyplynulo, že výsledky dotazníkového šetření mezi studenty se poměrně dobře shodují se zkušenostmi učitelů z jejich každodenní praxe: 1)Dívky jsou společenštější, více empatické a komunikativní, ochotné spolupracovat, environmentální problematika je jim bližší. 2)Pro chlapce je nejvýznamnější funkcí krajiny a půdy produkce potravin. 3)Pro obě pohlaví je kvalita potravin důležitá z jiných důvodů – chlapci kladou důraz na jejich původ (upřednostňují domácí produkci před dovozem), pro dívky je významnější jejich nutriční hodnota (zdravé stravování). 4)Mladší studenti mají tendenci přejímat spíše názory rodičů a učitelů, zatímco pro starší studenty je typická větší kritičnost a vyhraněnost názorů. Seminář Praha,
Závěry skupinové diskuse s učiteli 5)Problematika zemědělství a životního prostředí je bližší studentům z malých obcí oproti studentům z měst. Tento rozdíl se však postupně stírá s rozvojem vzdělanosti a dostupnosti informací. 6)Studenti se všeobecným zaměřením mají obsáhlejší vědomosti, lepší vzdělanostní základ a větší motivaci ke studiu. 7)Pro studenty střední zemědělské školy je zemědělská produkce na obhospodařované půdě důležitější než související environmentální problematika. Výsledky dotazníkového šetření rovněž prokázaly, že výjimečný osobní přístup pedagoga v oblasti environmentální výchovy (Mgr. Petr Filip, Gymnázium Humpolec) má pozitivní vliv na zájem studentů o otázky souvislostí zemědělství a ochrany životního prostředí. Seminář Praha,
Podrobný popis postupu vyhodnocení a výsledků dotazníkového šetření mezi studenty je obsahem publikovaného článku: „Perceptions of Secondary School Students’ Towards Environmental Services: A Case Study from Czechia“. International Journal of Environmental & Science Education, Vol. 11, No. 12: (Mehreteab Tesfai, Udaya Sekhar Nagothu, Josef Šimek, Petr Fučík, 2016) Full text PDF: Seminář Praha,
Děkuji za pozornost! Seminář Praha,