Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v hotelnictví Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 573 Klíčová slova: Public Relations, veřejnost, vztahy s veřejností, image, důvěra. Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele na téma Public Relations.
Public Relations
Pod tímto pojmem se rozumí vztahy s veřejností. Zahrnují všechny aktivity, které organizace používají k udržování a zlepšování vztahů s ostatními organizacemi a jednotlivci. PR je součástí komunikačního mixu a dobré řízení tohoto nástroje zvyšuje efektivitu všech nástrojů propagace. Hlavní úlohou PR je udržování pozitivní prezentace společnosti „na veřejnosti“, zajistit trvalý, pozitivní vztah s jednotlivci a skupinami.
Vztah firmy a veřejnosti Vztahy s veřejností jsou založeny na důvěře, postojích a vzájemném porozumění mezi firmou a veřejností. Veřejnost můžeme rozdělit na: Vnitřní, –Zaměstnanci, vlastníci, investoři. Vnější. –Zákazníci, partneři, instituce a úřady, vzdělávací instituce.
Vnitřní veřejnost
Vnější veřejnost
Cíle PR Vztah s veřejností může zahrnovat různé cíle, např.: image, důvěru zaměstnanců – upevnění pocitu soužití s podnikem, upevňování důvěryhodnosti v okolí, důvěru dodavatelů, důvěru konkurence, důvěru zákazníků.
Proces plánování PR Bez ohledu na velikost by měla mít každá organizace svůj plán PR. Proces zahrnuje následující kroky: vymezení cílů PR, rozhodnutí o zřízení oddělení PR nebo využití služeb agentury, sestavení předběžného rozpočtu, výběr technik PR, volba médií, rozhodnutí o načasování PR, příprava konečného plánu a rozpočtu, měření a hodnocení úspěchu PR.
Kontrolní otázky: Jaké subjekty tvoří v rámci PR vnitřní a vnější veřejnost? Jaké prostředky PR jsou využívány u jednotlivých cílových skupin v rámci vnitřního a vnějšího prostředí? Jaké mohou být cíle PR?
Použitá literatura MOUDRÝ, Marek a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN