Zora Říhová VŠE, Praha Liberecké informatické fórum 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Telefónica O 2 Business Solutions Your Reliable ICT Partner Projektový management ve státní správě Miroslav Vaverka (prezentace pro projektový.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Nabídka personálních služeb
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Úvod do řízení IT služeb ITIL a COBIT
1 © AGIT AB Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje v Ústí n.L. Koncepce budování informačního systému v nemocnicích Ústeckého.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Facility management ČSN EN
Audit IT procesů ve FNOL
Efektivní informační bezpečnost
Management kontinuity činností organizace
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Fórum cestovního ruchu Ostrava – Dolní Vítkovice 14. října 2013.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Aplikace VT v hospodářské praxi řízení podnikového IT/ICT Ing. Roman Danel, Ph.D. VŠB – TU Ostrava.
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Informačnípodpora řízení kvality ve firmě Informační podpora řízení kvality ve firmě CRM Ekonomický systém Personalistika Datová pumpa Akord Software Datový.
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Evaluace a kvalita služeb v programech prevence, léčby a resocializace drogových závislostí (propojení se systémem sběru dat) Mgr. Lenka Šťastná.
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Využití procesního řízení při správě nemocničního informačního systému ve VFN Všeobecná fakultní nemocnice Jiří Haase 20. května 2003.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
S Q A S (Safety and Quality Assessment System)
MoReq2 Ing. Miroslav ŠIRL Hradec Králové.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Technické řešení PostSignum QCA
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Systém řízení kvality.
6. Koncepce řízení projektů
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Personální plán pro podnikatelský plán
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Stalo se … příběh jednoho „průšvihu“ Ing.Tomáš Boubelík PhDr.Iva Moravcová Mgr.Oldřich Smola.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
CS ES SS GS Cíle společnosti KOITO CZECH pro rok Navýšení ziskovosti, Nové zakázky Nové zakázky & Splnění střednědobého obchodního plánu zavedením.
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Systém managementu jakosti 3
Procesní řízení (management)
Systém managementu 4.
Novinky z ČSJ Ondřej Hykš.
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Transkript prezentace:

Zora Říhová VŠE, Praha Liberecké informatické fórum 2010

Řízení kvality v oblasti řízení IT služeb Pro definici pravidel a procesů řízení podnikové informatiky byla v posledním desetiletí vyvinuta řada standardů a norem. Pro oblast hodnocení ITprocesů je vhodná metodika ITIL(Information Technology Infrastructure Library) a pro vlastní certifikaci se používá standard BS 15000, kde jsou jasně formulovaná pravidla pro certifikaci. Z těchto standardů vychází norma ISO :2006. Normy ISO :2006 (management služeb)i ISO 27001:2006 (bezpečnost)v zásadě stanovují, že všechny procesy v podniku musí být popsány, zdokumentovány, řízeny a neustále zlepšovány.

Řízení kvality v oblasti řízení IT služeb ISO :2006 stanovuje požadavky, které jsou kladeny na poskytovatele služeb a které se týkají dodávky řízených služeb v kvalitě přijatelné pro jeho zákazníky. ISO :2006 prosazuje přijetí integrovaného procesního přístupu k efektivní dodávce řízených služeb. Standardy ale neodpovídají na otázku, zda principy, metody a nástroje řízení podnikové informatiky v různých podnicích by měly být obdobné nebo zda by se optimální cesty měly nějak lišit a jak.

Základními IT procesy podle normy ISO :2006 : Business Relationship Management Planning and Implementing New or Changed Services Service Continuity Management Aviability Management Capacity Management Change Management Incident Management Problem Management Service Level Management Release Management Configuration Management

Vztahy IT procesů

Personální zabezpečení A) Vlastního projektu certifikace a proškolení ostatních pracovníků, B) Procesních rolí

Personální zabezpečení vlastního projektu certifikace V době přípravy certifikace: vytvoření týmů, které zpracují standardní metodiky a postupy (cca14členů v každém národním týmu v průběhu osmi měsíců). Velmi náročné je vybudovat komuniční předpoklady uvnitř národního týmu i v rámci nadnárodních týmů. Zároveň vznikla potřeba vyškolit zodpovědné pracovníky. V rámci probíhajících auditů, byli pracovníci podílející se na auditovaných procesech zatížení nejen vlastní prací, ale i požadavky auditorů, kdy auditovaní pracovníci musí být k dispozici auditorům a prokázat znalost postupů a metodik.

Personální zabezpečení procesních rolí Nové projektové role a jejich obsazení. (např. Problem Manager, Change Manager, IncidentManager,....) Tyto role (které mohou být sdíleny s jinými projektovými rolemi) zvyšují pracnost na jednotlivých projektech, ale přispívají k celkové vyšší bezpečnosti a efektivnímu průběhu procesů. Vyšší nároky při obsazování definovaných rolí z hlediska zabezpečení certifikovaných IT procesů.

Maticová certifikace Jde o certifikaci IT procesů nad skupinou států certifikace celku i jednotlivých států. Příklad: Siemens IT Solutions and Services – region střední a východní Evropy –pro certifikaci byly vybrány státy: Rakousko, Česká republika, Slovensko,Rumunsko

Austria Czech. Republic Ukraine Hungary ArmeniaAzerbaidjan Georgia Moldova Romania Slovakia Croatia Slovenia Bosnia and Herzegovina Serbia Montenegro Bulgaria Kosovo CEE Cluster

Očekávání od maticové certifikace Získání certifikátu a jeho použití nadnárodního certifikátu pro globální i lokální výběrová řízení ( Ověření souladu s normou ISO a ISO ) ale i Standardizace a sladění procesů ( průběh, dokumentace, postupy implementace) Šetření času implementace Snížení nákladů (procedury jsou měřeny a zlepšovány) Zlepšení regionální koordinace a spolupráce Jednotný reporting Společné regionální vnímání procesů Zvýšení kvality procesů

Postup při maticové certifikaci Výběr certifikační agentury, která je schopna udělovat maticové certifikáty v příslušných zemích Příprava a plánování auditu (harmonogramy, plán auditu, příprava dokumentů, nástrojů, času zaměstnanců,...) Podpis smlouvy na audit Vlastní audit v jednotlivých zemích Vydání závěrečné zprávy z auditu Vydání certifikátu (mohou být problémy s vydáním certifikátu pro konkrétní zemi, jestliže je smlouva podepsaná centrálou společnosti)

Maticová certifikace Zkoumání z několika pohledů: Průběh a jeho soulad s ostatními státy (velmi se lišily požadavky zákazníků v jednotlivých státech na zabezpečení, lišily se KPI), procesy byly zkoumány jak podle normy ISO tak podle ISO Velká pozornost byla věnována návaznostem mezi procesy. Dokumentace - velmi detailně auditoři analyzovali obsahy dokumentů včetně formálních náležitostí (záhlaví, zápatí, číslování, utajení, vznik dokumentu) Implementace - Implementace procesů do jednotlivých projektů - soulad postupů na projektu s vytvořenou metodikou.

Pohledy auditorů Interní auditoři : Popis a dokumentace procesů, Soulad v rámci regionu Implementace procesů, Zlepšování procesů Externí auditoři (udělují certifikát) Soulad s normou Používané nástroje Dokumentace

Závěr Nutnosti řízení IT služeb z pohledu poskytovatele i zákazníka. Motto: „zákazníci – chtějte certifikovanou firmu na poskytování IT služeb“, „poskytovatelé – certifikujte se“ Čím je podnik závislejší na ICT technologiích, tím důkladněji se musí zabývat oblastí IT procesů Aktivity v rámci maticové certifikace daly prostor pro sjednocení procesů v rámci většího celku ( i když s velkými náklady).

Děkuji za pozornost Otázky i diskuse jsou možné a lze se obrátit na Říhová: Tumová: