EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autozomální dědičnost
Advertisements

3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny I. - Struktura DNA Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/15 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci IV Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU peníze středním školám
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Saturn Sluneční soustava Název školy
GENETIKA Vazba genů.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Závislost elektrického odporu
Rozmnožování organismů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Genové interakce I..
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Metodika/anotace: Genetické příklady jsou solí genetiky. Bez nich bychom nebyli schopni učinit jakoukoli prognózu. Tento materiál s řešenými příklady umožní studentům procvičit teoretické znalosti na konkrétních problematikách. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Pro zopakování na začátek: 1. Mendelův zákon Zákon o uniformitě F1 (1. filiální = první generace potomků) generace. Při vzájemném křížení 2 homozygotů vznikají potomci genotypově i fenotypově jednotní. Pokud jde o 2 různé homozygoty jsou potomci vždy heterozygotními hybridy. Při křížení dvou homozygotů (dominantního - AA a recesivního - aa) vzniká jednotná generace potomků - heterozygotů se stejným genotypem (Aa) i fenotypem.

Pro zopakování na začátek: 2. Mendelův zákon Zákon o náhodné segregaci genů do gamet. Při křížení 2 heterozygotů může být potomkovi předána každá ze dvou alel (dominantní i recesivní) se stejnou pravděpodobností. Dochází tedy ke genotypovému a tím pádem i fenotypovému štěpení = segregaci. Pravděpodobnost pro potomka je tedy 25% (homozygotně dominantní jedinec) : 50% (heterozygot) : 25% (homozygotně recesivní jedinec). Tudíž genotypový štěpný poměr 1:2:1. Fenotypový štěpný poměr je 3:1, pokud je mezi alelami vztah kodominance, odpovídá fenotypový štěpný poměr štěpnému poměru genotypovému (tj. 1:2:1). Genotypový štěpný poměr je 1:2:1 (tab. vlevo), fenotypový štěpný poměr je 3:1 při úplné dominanci (tab. vpravo) nebo 1:2:1 při neúplné dominanci odpovídající štěpnému poměru genotypovému.

Příklad 1  Kožešina platinového norka je mnohem dražší než kožešina se standardním zbarvením. Platinová barva je homozygotně recesivní. Jak lze nejúspěšněji provést křížení v potomstvu standardně zbarvené samičky s platinovým samečkem, je-li k dispozici právě jen tento pár norků a chceme-li získat co nejvíce platinových potomků?

Řešení 1  Kožešina platinového norka je mnohem dražší než kožešina se standardním zbarvením. Platinová barva je homozygotně recesivní. Jak lze nejúspěšněji provést křížení v potomstvu standardně zbarvené samičky s platinovým samečkem, je-li k dispozici právě jen tento pár norků a chceme-li získat co nejvíce platinových potomků?  Možnosti křížení jsou samozřejmě dvě: samička může být jak homozygotně dominantní (zvolíme-li označení A/a, pak tedy AA), nebo také hetrozygotní (Aa). V obou případech bude fenotyp stejný – standardní zbarvení. Pokud budeme počítat s první možností, budou potomci této samice s platinovým samcem (aa) vždy heterozygotní. V F2 generaci se pak, dle Mendelova 2. zákona, budou vytvářet štěpné poměry 1:2:1.  F1:F2: 100% heterozygoti = standard Poměr 1 (AA): 2 (Aa): 1 (aa) Standardplatina Projev: Standard: platina = 3:1 Potom by bylo vhodné křížit mezi sebou tyto recesivní homozygoty (aa).

Řešení 1  V druhém případě, kdy by samice byla heterozygotní (Aa) a samec recesivní homozygot (aa), byla by cesta ke štěstí jednodušší. standardplatina  F1: → Poměr 1:1 - standard : platina  Potom by už nebyl problém vybírat z vrhu platinové jedince a nechat je mezi sebou křížit.

Příklad 2  Modrooký muž, jehož oba rodiče měli hnědé oči, se oženil s hnědookou ženou, jejíž otec byl modrooký, zatímco matka měla oči hnědé. Jejich jediné dítě je hnědooké. Jaké jsou genotypy tohoto dítěte, obou rodičů a všech prarodičů, pokud je hnědá úplně dominantní nad modrou?

Řešení 2  Modrooký muž, jehož oba rodiče měli hnědé oči, se oženil s hnědookou ženou, jejíž otec byl modrooký, zatímco matka měla oči hnědé. Jejich jediné dítě je hnědooké. Jaké jsou genotypy tohoto dítěte, obou rodičů a všech prarodičů, pokud je hnědá úplně dominantní nad modrou?  Zvolíme označení pro barvu očí například O/o. Pokud je muž modrooký, pak má genotyp oo, jeho hnědooká žena O_ → dcera musí být tedy logicky heterozygot Oo. Podívejme se spíše na grafické znázornění:  P O? ooOo Oo  F1 ♀ - Oo x oo - ♂  F2 Oo  P – označuje prarodiče, F1 – muže a ženu, F2 – jejich dceru. Ze schématu je patrné, že jedinou babičku z matčiny strany není možné zcela rozluštit – pro utváření dalších generací ale tato alela nebyla důležitá – tomu říkáme segregace alel, ale k tomu se dostaneme až později.

Příklad 3  Různé odrůdy ředkviček mají tvar kořene dlouhý, kulatý nebo oválný. Zkřížení mezi oválnými a dlouhými poskytlo 159 jedinců s kořenem dlouhým a 156 s oválným. Zkřížením kulatých a oválných vzniklo 198 kulatých a 203 oválných. Zkřížením oválných vzniklo 121 dlouhých, 243 oválných a 119 kulatých. O který typ dědičnosti tu jde a jaké jsou genotypy jednotlivých odrůd?  Malá rada: Jedná se o dominanci neúplnou!  Druhá (!) výpomoc: Dlouhý kořen při volbě označení K/k bude KK (dominantní homozygot), kulatý – kk!  Hoří!!! Ano Kk odpovídá oválnému fenotypu!

Řešení 3  Různé odrůdy ředkviček mají tvar kořene dlouhý, kulatý nebo oválný. Zkřížení mezi oválnými a dlouhými poskytlo 159 jedinců s kořenem dlouhým a 156 s oválným. Zkřížením kulatých a oválných vzniklo 198 kulatých a 203 oválných. Zkřížením oválných vzniklo 121 dlouhých, 243 oválných a 119 kulatých. O který typ dědičnosti tu jde a jaké jsou genotypy jednotlivých odrůd?  Pokud tedy vycházíme z předchozích bodů, křížíme oválné ředkvičky (Kk) s dlouhými (KK). Gamety jsou tedy: K, k x K:  Poměr 159 s dlouhým : 156 s oválným kořenem odpovídá poměru 1:1, který vyplývá z tabulky.  Druhé křížení, kulaté (kk) ředkvičky s oválnými (Kk), a tedy gametami: k x K, k, vypadá takto:  Podobně jako v předchozím případě máme poměr potomků 1:1 ve stejných fenotypech jako vidíme u rodičů.

Řešení 3  Poslední křížení bylo provedeno mezi dvěma oválnými ředkvičkami (Kk), a zde je situace zajímavější, poněvadž dle Mendelova 2. zákona zde z jednoho fenotypu vznikají najednou 3 možnosti v poměru 1:2:1. Podívejme se na to podrobněji:  Poměr fenotypový vzniknuvších jedinců při křížení heterozygotů by měl odpovídat při neúplné dominanci poměru genotypovému, tj. 25% připadá na rostliny s dlouhým kořenem, 50% na rostliny s kořenem oválným a zbylých 25% odpovídá těm, co mají kořen kulatý. To také odpovídá samotnému zadání (121 dlouhých, 243 oválných a 119 kulatých).

Příklad 4  Thalasemie je druh lidské anemie. Tato nemoc má dvě formy zvané minor a major, druhá z nich je velmi vážná. Vážně postižení jedinci jsou homozygotní TT, méně postižení jedinci jsou heterozygoti Tt.  Otec i matka trpí thalasemií minor. Jaká je pravděpodobnost, že jejich dítě bude postiženo vážně? S jakou pravděpodobností budou mít zdravé dítě?

Řešení 4  Thalasemie je druh lidské anemie. Tato nemoc má dvě formy zvané minor a major, druhá z nich je velmi vážná. Vážně postižení jedinci jsou homozygotní TT, méně postižení jedinci jsou heterozygoti Tt.  Otec i matka trpí thalasemií minor. Jaká je pravděpodobnost, že jejich dítě bude postiženo vážně? S jakou pravděpodobností budou mít zdravé dítě?  Pokud jsou oba rodiče nemocní s thalasemií minor, pak je jejich genotyp v obou případech Tt. Křížení těchto jedinců odpovídá opět Mendelovu 2. zákonu:  Poměr genotypový odpovídá fenotypovému, tj. 1:2:1. Je zde 25% nebezpečí, že jejich potomek bude postižen vážnou formou anémie, stejné procento připadá na potomka zdravého, 50% je potom šance, že bude mít potom stejné zdravotní potíže jako rodiče. Asi bych jim vlastní děti nedoporučoval.

Tabulky – archiv autora