Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor: Mgr. Pavel Olšovský Recenzent: Prof. RNDr. Erika Mechlová, CSc. Ostravská univerzita Přírodovědecká fakulta Katedra fyziky EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ SPOLEČNĚ BEZ HRANIC
Obsah 1.Úvod 2.Dovednosti z fyziky 3. Prezentace zajímavých úloh 4. Prezentace projektů 5. Závěr
1.Úvod Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Pro potřeby středních škol se jedná o následující klíčové kompetence: ● kompetence k celoživotnímu učení ● kompetence k efektivní komunikaci ● kompetence ke kooperaci (k týmové spolupráci) ● kompetence k podnikavosti ● kompetence k řešení problému ● kompetence využívat prostředky ICT a pracovat s informacemi
2. Dovednosti z fyziky Každá klíčová kompetence se skládá z mnoha dovedností, které by každý jedinec měl být schopen získávat, osvojovat si je, zpracovávat je, vstřebávat je a především je rozvíjet. Na středních školách se jedná o tyto dovednosti z fyziky: ● Identifikace a správné používání pojmů ● Kvalitativní a kvantitativní popis objektů, systémů, jevů a jejich klasifikace ● Vysvětlování a předvídání jevů a kauzálních souvislostí ● Grafické vnímání, tvorba a interpretace grafů, tvorba a interpretace schémat a náčrtů ● Aplikace poznatků, užití fyzikálních zákonů k řešení problémů z praxe, řešení výpočtových a problémových úloh ● Pozorování, experimentování a měření
3. Prezentace zajímavých úloh
4. Prezentace projektů ● Atmosféra Země a její složení ● Skleníkový efekt ● Narušování ozonové vrstvy ● Kyselé deště
5. Závěr Didaktické materiály z fyziky jsou zaměřeny na rozvoj dovedností z fyziky žáků středních škol v České republice a na Slovensku. Tyto výukové a metodické materiály vznikly v rámci mezinárodního projektu. Didaktické materiály obsahují šedesát úloh rozdělených na šest dovedností z fyziky a čtyři projekty z fyziky. V rámci projektové výuky ve fyzice. Na závěr přeji všem učitelům fyziky hodně úspěchu při práci s těmito výukovými a metodickými materiály.