MARTIN MATĚJEC Základy evropského práva Zima 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Řízení o předběžné otázce © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
EU a Česká republika Instituce EU
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
JUDr. Martina Burachovičová
Ochrana práv ve veřejné správě
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Řízení před soudy EU Seminář ZEPr 2015.
Právo pro podnikatele II
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Řízení před Soudním dvorem EU
Správní právo procesní
Tato prezentace byla vytvořena
Evropské správní soudnictví
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Občanské soudní řízení
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Evropské environmentální právo Přednáška č. 4.
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
T VORBA PRÁVA EU S OUDNÍ A MIMOSOUDNÍ OCHRANA PRÁVA EU PREZENTACE
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Monika Matysová.  řízení o porušení povinnosti  žaloby na orgány EU:  a)řízení na neplatnost  b) řízení na nečinnost  náhrada škody  řízení o předběžné.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Občanské právo procesní
ŘÍZENÍ PŘED SOUDNÍ DVOREM PŘEHLED NEJVÝZNAČNĚJŠÍCH ŽALOB
Správní řád -vybrané instituty
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Odměna rozhodce Zákon výslovně neupravuje Nutno řešit analogiae legis Smlouva příkazní či smlouva o dílo.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Prof. Dr. univ. Arsène Verny, M.E.S.  Existují 2 roviny evropského správního soudnictví:  evropský standard národního správního soudnictví – nezávazné.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Jak co nejúčinněji řešit spor o právo ES s využitím mimosoudních nástrojů Michaela Vlasáková Baruníková Martin Tesař.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Prof. Dr. univ. Arsène Verny, M.E.S. - Rizeni u soudniho dvora EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Rozhodčí řízení Přednáška 9 VŠFS 2016.
Řízení před soudy EU Prezentace 2015.
Další vnitrostátní předpisy
EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA
EVROPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

MARTIN MATĚJEC Základy evropského práva Zima 2015

Soudní dvůr Evropské unie Soudní dvůr Tribunál Soud pro veřejnou službu Dbá na jednotný výklad unijního práva a rozhoduje spory ve vymezených oblastech Činnost je upravena třemi základními prameny: - Smlouvou o fungování EU - Statutem Soudního dvora - Jednacími řády jednotlivých soudů

ESLP Zřízen v roce 1959, sídlo má ve Štrasburku Evropský soudní dvůr pro lidská práva nepatří k institucím EU Zajišťuje dodržování závazků vyplývajících z Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod Úmluva sjednána v rámci Rady Evropy – mezivládní organizace sdružující 47 zemí

Soudní dvůr Zřízen v roce 1952, sídlí v Lucemburku Jeden soudce z každého členského státu + 11 generálních advokátů V ČR kandidáty vybírá odborná komise složená z členů Ústavního soudu, Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu a ze zástupců MS a MZV Schválený návrh je předložen výboru k vydání stanoviska, výbor se skládá z uznávaných právníků (bývalý členové SDEU, soudci nejvyšších soudů...) Soudci a GA jmenováni vzájemnou dohodou vlád členských států (jednomyslně) a to na dobu 6 let s možností opakovaného jmenování Generální advokát Předkládá Soudnímu dvoru nestranná a nezávislá stanoviska Nereprezentuje žádnou ze stran 6 stálých GA (SRN, FR, IT, ŠP, UK a Polsko), zbylých 5 „rotuje“

Tribunál Existuje od roku 1989, neformálně nazýván „Soud prvního stupně“ Jeden soudce z každého státu Nejsou zde generální advokáti Způsob jmenování soudců stejný jako u Soudního dvora Předmětem rozhodování zejména spory týkající se hospodářské soutěže, duševního vlastnictví a státních podpor Řeší především spory tzv. neprivilegovaných žalobců (FO a PO)

Soud pro veřejnou službu Skládá se ze sedmi soudců Soudci nejsou jmenováni dohodou vlád, ale Radou Funkční období i zde 6 let s možností opakovaného jmenování Soud je příslušný k rozhodování sporů mezi EU a jejími zaměstnanci, zejména otázky služebního nebo pracovního poměru (odměňování, služební postup, disciplinární opatření) a sociálního zabezpečení (nemoc, stáří, pracovní úrazy...) Proti rozhodnutím lze podat k Tribunálu ve lhůtě dvou měsíců opravný prostředek omezený na právní otázky

Kancelář vládního zmocněnce Zastupuje ČR a hájí její zájmy před Soudním dvorem EU, působí při MZV Největší část agendy zahrnuje řízení o předběžné otázce a řízení o porušení povinnosti Žaloby podává po předchozím souhlasu vlády Vstupuje do řízení jako vedlejší účastník a spolupracuje se zástupci ostatních ČS při případných intervencí do řízení Koordinuje činnost ČR v jednotlivých řízeních V činnosti je mu nápomocen Výbor vládního zmocněnce (složen ze zástupců ústředních orgánů státní správy + další orgánů např. ČNB nebo ÚOHS)

Průběh řízení Jazykový režim – zpravidla volí žalobce, pracovní jazyk soudu francouzština Řízení ovládáno zásadou koncentrace řízení (rozhodné skutečnosti, důkazy, žalobní důvody) Účastníci řízení povinně zastoupení (s výjimkou řízení o předběžné otázce) Část písemná (žaloba, žalobní odpověď, replika a duplika) a ústní (ne vždy) Žaloba má 4 základní části:  Vyložení skutkového a právního rámce sporu  Právní argumentace žalobce  Označení důkazů  Petit (výrok, který žalobce od soudu žádá) Soud rozhoduje buď rozsudkem nebo usnesením

Soudní dvůr - druhy řízení 1) Řízení o předběžné otázce 2) Řízení o opravných prostředcích 3) Přímé žaloby:  Žaloba o porušení povinnosti  Žaloba na neplatnost  Žaloba na nečinnost  Žaloba o náhradu škody

Předběžná otázka Soudy ČS se na základě čl. 267 SFEU mohou obracet na Soudní dvůr s otázkami ohledně výkladu či platnosti unijního práva Cílem je zajištění jednoty výkladu unijního práva v celé EU Soudní dvůr nesmí vykládat vnitrostátní předpisy Třífázový proces: 1) řízení před soudem ČS > nejasnost ohledně unijní normy – řízení přerušeno 2) Soudní dvůr unijní normu vyloží, příp. posoudí platnost a zašle soudu ČS 3) soud ČS rozhodne ve věci samé V určitých případech povinnost předběžnou otázku položit – pokud nelze napadnout opravnými prostředky Vynutitelnost této povinnosti?

Zvláštní druhy řízení o předběžné otázce 1) Naléhavé řízení Soudní dvůr rozhoduje ve velmi krátké době, tj. v řádu týdnů Omezeno jen na otázky v oblasti prostoru svobody, bezpečnosti a práva (např. terorismus, azylové otázky, věci týkající se zadržených osob apod.) Předkládající soud musí o tento typ řízení požádat a žádost odůvodnit K projednávání určen specializovaný senát 2) Zrychlené řízení Používáno v řízeních, jež se netýkají výše uvedené oblasti, ale i zde musí být rozhodnutí vydáno bez zbytečného odkladu Řízení umožňuje vydat rozhodnutí ve lhůtě 4 až 6 měsíců

Žaloba o porušení povinnosti Cílem je řádné uplatňování unijního práva a předmětem řízení je posouzení, zda ČS porušil své povinnosti K rozhodování příslušný pouze Soudní dvůr Řízení vůči ČS je zahájeno Komisí nebo jiným ČS (zcela výjimečně) Způsoby porušení: 1) ČS neprovede unijní směrnici do svého právního řádu 2) ČS unijní předpis provede, ale chybně nebo nedostatečně (příp. nezajistí praktické provedení požadavků z předpisu vyplývajících nebo právní řád ČS obsahuje normy neslučitelné s unijní normou Pouze zlomek porušení unijního práva dospěje k žalobě EU Pilot – flexibilní neformální řízení (od roku 2008), v roce 2014 proti ČR zahájeno 31 řízení v tomto režimu

Průběh řízení pro porušení Komise zahajuje řízení z vlastní iniciativy nebo na základě stížnosti Předsoudní fáze  1. Formální upozornění – 2 měsíce k vyjádření  2. Odůvodněné stanovisko – opět 2 měsíce na odpověď Soudní fáze  Žaloba – následuje řízení před Soudním dvorem  Odsuzující rozsudek např. „ČR tím, že ve stanovené lhůtě nepřijala právní předpisy…nesplnila povinnosti vyplývající ze směrnice“  Formální upozornění – lhůta k vyjádření 2 měsíce  Žaloba – paušální částka nebo penále (lze i obojí)  Nejvyšší sankce v 2014 uložena Itálii za tzv. černé skládky (40 mil EUR paušál a 42,8 mil EUR pololetní penále)

Žaloba na neplatnost Žaloba na neplatnost spočívá v kontrole zákonnosti evropských aktů (legislativních a jiných závazných aktů) Lhůta pro podání žaloby činí 2 měsíce od vyhlášení v Úředním věstníku nebo oznámení žalobci Soud prohlásí napadený akt za neplatný od počátku, tj. zruší jej Aktivní legitimace - privilegovaní žalobci (ČS, Rada, Komise a EP) - poloprivilegovaní žalobci (Účetní dvůr, ECB a Výbor regionů) - neprivilegovaní žalobci (FO a PO) Neplatnost ze 4 důvodů:  nepříslušnost,  porušení podstatných formálních náležitostí,  porušení Smluv nebo právního předpisu,  zneužití pravomoci

Žaloba na nečinnost Unijní orgán jedná protiprávně, pokud nepřijme určitý akt (pokud má povinnost akt přijmout) Žalobu může vždy podat každý ČS nebo unijní orgán FO a PO musí prokázat právní zájem a akt se jich musí bezprostředně dotýkat Fáze Povinnost žalobce vyzvat daný subjekt k tomu, aby konal – lhůta 2 měsíce k přijmutí aktu Pokud nepřijme, následuje žaloba Pokud přijme po uplynutí lhůty, ale před vydáním rozsudku, je řízení zastaveno Soud vydá rozsudek, v němž konstatuje protiprávní nečinnost subjektu Žalovaný subjekt má povinnost přijmout požadovaný akt

Žaloba na náhradu škody Unie odpovídá za škodu způsobenou jejími orgány nebo zaměstnanci při výkonu funkce (pětiletá promlčecí lhůta) Jedná se o mimosmluvní odpovědnost (např. vydáním nezákonného správního aktu, zásah do dobré pověsti, porušení práv duševního vlastnictví apod.) Smluvní odpovědnost se řídí právem rozhodným pro danou smlouvu Mimosmluvní odpovědnost se neřídí konkrétním právním řádem, ale obecnými zásadami Podmínky: 1) Porušení právní normy 2) Porušení je dostatečně závažné 3) Vznik škody 4) Příčinná souvislost mezi porušením a škodou

Řízení o opravných prostředcích Soudní dvůr > přezkoumává rozhodnutí Tribunálu Tribunál > přezkoumává rozhodnutí Soudu pro veřejnou službu Kasační opravný prostředek – nesprávné právní posouzení věci, nelze zpochybňovat skutková zjištění Podává se ve lhůtě 2 měsíců Nutné označit napadané části rozsudku a uvést kasační důvody zakládající protiprávnost rozhodnutí Není možné rozšiřovat spor oproti tomu, jak byl vymezen u Tribunálu Soudní dvůr rozhodnutí zruší a sám rozhodne nebo zruší a vrátí Tribunálu k novému rozhodnutí

Statistika