HISTORIE A SOUČASNOST VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ V ARKADII
SMYSL TVORBY VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ PRO LIDI S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Manuály pomáhají při nácviku různých činností a dovedností. Dají se využít v mnoha oblastech: - nácvik nových pracovních činností - sebeobsluha (oblékání, hygiena…) - komunikace (telefonování, umět požádat o pomoc…) - domácnost (jak fungují spotřebiče, jak pečovat o domácnost, vaření…) …
SMYSL TVORBY VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ PRO LIDI S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Manuály si nezávisle na tomto projektu průběžně tvořily denní stacionáře Arkadie - asistenti tak mají nástroj pro jednotnou metodu nácviku různých dovedností svých uživatelů - manuály pracovníci tvoří převážně na činnosti spojené s vařením a používáním běžných spotřebičů
HISTORIE VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ V ARKADII První verze manuálů byly v Arkadii vytvořeny v roce 2006 za podpory EU z programu Phare - vznikly pro několik oblastí (např. Základy pracovně právních vztahů, Výroba keramické miniatury, Batikování bavlněného trička, Stříhání gumy hydraulickým lisem, Úklid trávníku…) - tyto manuály neměly ovšem jasnou strukturu, nebyly začleněny do žádného systému
REVOLUCE V TVORBĚ VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ – INSPIRACE Z PARTNERSKÉ ORGANIZACE LEBENSHILFE ALTMARK-WEST V GARDELEGENU Jak to celé začalo? Koncem roku 2012 uplynulo 10 let od začátku spolupráce Arkadie a Lebenshilfe Za tu dobu došlo, kromě jiného, k vzájemnému předávání zkušeností Čím jsme se inspirovali? Jednou z nich je právě systém vzdělávání, který Lebenshilfe ve své organizaci zavedla a průběžně na něm pracuje již 10 let. Díky tomuto systému se daří poskytovat pracovní uplatnění i osobám s těžším stupněm mentálního postižení.
REVOLUCE V TVORBĚ VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ – INSPIRACE Z PARTNERSKÉ ORGANIZACE LEBENSHILFE ALTMARK-WEST V GARDELEGENU Co bylo cílem? Cílem projektu bylo realizovat přenos dobré zkušenosti a ojedinělého systému vzdělávání od partnerské organizace a zavést jeho používání v praxi Arkadie.
REVOLUCE V TVORBĚ VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ – INSPIRACE Z PARTNERSKÉ ORGANIZACE LEBENSHILFE ALTMARK-WEST V GARDELEGENU Jak systém vzdělávání funguje? Tento systém vzdělávání je postaven na jasné metodice, za použití výukových manuálů, které mají danou osnovu a strukturu Celý systém je nastaven na neustálém posouvání vzdělávaných osob k získání kompetencí, které jsou klíčové pro jejich začlenění do běžné společnosti. Díky přenosu systému do podmínek Arkadie se podaří zkvalitnit dosavadní práci s osobami se zdravotním postižením (převážně mentálním) směrem k jejich nejen pracovnímu uplatnění.
PRŮBĚH TVORBY VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ Sestavení projektového týmu (projektový manažer, koordinátorka, garanti), pravidelné porady Seznámení se systémem vzdělávání v Lebenshilfe (studium materiálů, přeložení systému do češtiny) Workshopy s německými partnery, hospitace v zařízeních partnera
PRŮBĚH TVORBY VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ Garanti se ve spolupráci s vedoucími středisek Arkadie pokusili nadefinovat obory prací, na které bychom mohli naše uživatele připravovat. Garanti se ve spolupráci s vedoucími středisek Arkadie pokusili nadefinovat obory prací, na které bychom mohli naše uživatele připravovat. Stanovení oblastí (oborů) pracovního tréninku, ve kterých je pravděpodobnost uplatnitelnosti na trhu práce (chráněné dílny, volný trh práce). Stanovení oblastí (oborů) pracovního tréninku, ve kterých je pravděpodobnost uplatnitelnosti na trhu práce (chráněné dílny, volný trh práce).
PRŮBĚH TVORBY VÝUKOVÝCH MANUÁLŮ Obory: - Práce s keramikou - Pletení košíků z novinového papíru, výroba svíček - Montážní práce - Úklidové práce - Pomocné práce v kuchyni
PRŮBĚH TVORBY VÝUKOVÝCH MANU Á LŮ Rozdělení témat pracovního tréninku a určení garantů pro jednotlivá témata Příprava podkladů pro vlastní tvorbu pilotních témat – určení uživatelů, se kterými byla činnost zpracována do podoby výukového manuálu Ověřování a připomínkování použitelnosti a funkčnosti vytvořených pilotních materiálů – ověřování prováděli asistenti sociálně terapeutických dílen spolu s uživateli, kteří nebyli zapojeni do tvorby pilotních manuálů. Tvorba dalších výukových manuálů
PRŮBĚH TVORBY VÝUKOVÝCH MANU Á LŮ Nastavení jednotné osnovy manuálů: Motivace – vysvětlení, proč danou činnost provádíme Pracovní pomůcky – jaké pracovní pomůcky budeme potřebovat, kde jsou uloženy Bezpečnost práce – popsána rizika Vlastní pracovní postup (za použití fotografií a slovního popisu) Kontrolní listy – ověření, zda se uživatel danou činnost naučil
VYUŽIT Í VÝUKOVÝCH MANU Á LŮ Výukové manuály jsou nástrojem celkového systému přípravy na práci V současné době mají manuály již využití v nově vzniklé přípravné dílně ve středisku Helena.
VYUŽIT Í VÝUKOVÝCH MANU Á LŮ Nastavení jednotného systému tvorby výukových manuálů umožní, aby si jednotlivé sociální služby vytvářely manuály, které využijí pro kvalitní poskytování služby (denní stacionáře, podpora samostatného bydlení, sociálně terapeutické dílny…) Nastavení jednotného systému tvorby výukových manuálů umožní, aby si jednotlivé sociální služby vytvářely manuály, které využijí pro kvalitní poskytování služby (denní stacionáře, podpora samostatného bydlení, sociálně terapeutické dílny…) Manuály nemusí být tvořeny jen pro nácvik pracovních dovedností, ale i sociálních Manuály nemusí být tvořeny jen pro nácvik pracovních dovedností, ale i sociálních Využití manuálů vidíme i v rekvalifikování zaměstnanců na chráněných pracovních místech v Arkadii na jinou pracovní činnost Využití manuálů vidíme i v rekvalifikování zaměstnanců na chráněných pracovních místech v Arkadii na jinou pracovní činnost
Čeká nás ještě hodně práce, ale věříme, že se nám podaří vybudovat stejně kvalitní a propracovaný systém vzdělávání a přípravy osob s mentální postižením na pracovní uplatnění, jako v naší partnerské organizaci v Německu.
Děkuji za pozornost