Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Odraz světla na rovinném zrcadle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Starověká literatura. Římská literatura
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
POHÁDKY PRO DĚTI Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Saturn Sluneční soustava Název školy
Astronomické jednotky délky
Měření elektrického proudu
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Konec 19. století ve světové literatuře
Národní obrození – 1. fáze
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Magnetická indukce Název školy
České země za 1. světové války
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Závislost elektrického odporu
Venuše Sluneční soustava Název školy
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED-řešení
Česká m o d e r n a Opakování
Jazyk a jazyková komunikace
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Zlomky – opakování učiva 5. ročníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Mgr. Veronika Vaňousová
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Literární moderna Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_19 Autor:Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Český jazyk a literatura Ročník: Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Tematický okruh:Literatura Téma:Literární moderna Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:25 – 40 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o literární moderně – období konce 19. století. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují se znaky, představiteli malířství a hudby a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Literární moderna

Nové umělecké směry konce 19. století 1) impresionismus 2) symbolismus 3) dekadence

Impresionismus z lat. impressio = dojem malířství: Claude Monet, Auguste Renoir, ad. hudba: Debussy lit. znaky: sdělení subjektivních dojmů, nálady, hodně citové, žádný rozum, téma často příroda představitelé: P. Verlaine, A. Sova, K. Hlaváček, F. Šrámek ressionism_monet.jpg rg/wikipedia/commons/1/ 15/Pierre- Auguste_Renoir_- _Autoportrait%2C_1910.j pg

Hudba Impressionism Presentation- Claude Monet & Claude Debussy – YouTube Impressionism Presentation- Claude Monet & Claude Debussy – YouTube Impressionism Presentation- Claude Monet & Claude Debussy – YouTube Úkoly pro žáky: V kterém moderním filmu se objevuje úryvek hudby C. Debussy? Znáte nějaké znaky impresionismu v malířství?

Odpovědi: The Twilight Saga – 1. díl jemné, krátké tahy štětcem, světlé odstíny

Symbolismus a dekadence Symbolismus vše vyjádřeno pomocí symbolů, náznaků verše zvukomalebné, většinou volné představitelé: Ch. Baudelaire, P. Verlaine, A. Rimbaud, O. Březina, A. Sova, K. Hlaváček Dekadence z franc. décadence = úpadek znaky: smutek, skepse, nuda, opovržení životem, marnost, smrt, pocit rozkladu představitelé: P. Verlaine, O. Wilde, K. Hlaváček, Jiří Karásek ze Lvovic

Moderní světová literatura - Prokletí básníci Francie nepochopeni – tvorba, životní postoj a styl – proti morálce představitelé: Charles Baudelaire Paul Verlaine Jean Arthur Rimbaud

Prokletí básníci Charles Baudelaire básník a překladatel z angličtiny známá báseň Zdechlina - rozklad a hniloba Carjat,_Portrait_of_Charles_Baudelaire,_circa_1862.jpg

Prokletí básníci Paul Verlaine básník, postřelil Rimbauda, byl poté vězněn. hodně překládán českými básníky (např. Holan, Hrubín, Seifert ad.) ommons/1/1c/Netsurf17_- _Paul_Verlaine.png

Prokletí básníci Jean Arthur Rimbaud básník, nejlépe tvořil mezi 15 – 19 lety báseň Opilý koráb: fantazie, symbol – básník = loď báseň Spáč v úvalu: příroda, spící voják, na konci zjištění: voják je mrtvý dia/commons/d/d1/Carjat_Arthur_ Rimbaud_1872_n2.jpg

Moderní světová literatura Anglie Oscar Wilde – dramatik, básník, prozaik. Jediný román: Obraz Doriana Graye Komedie: Jak je důležité mít Filipa USA Walt Whitman – básník, publicista, 0demokrat sbírka Stébla trávy – moderní život, civilizace wikipedia/commons/2/23/Osc ar_Wilde.jpg wikipedia/commons/f/fa/Wal t_Whitman_- _George_Collins_Cox.jpg

Moderní světová literatura Německo Rainer Maria Rilke původem z Prahy, básník ns/7/79/Rainer_Maria_Rilke%2C_1900.jpg

Česká moderna Josef Svatopluk Machar – básník, psal sonety Antonín Sova – básník, přírodní lyrika, česká krajina dia.org/wikipedia/co mmons/a/a6/Sova_po rtret01.jpg dia.org/wikipedia/co mmons/7/79/Machar JS1923.jpg

Česká moderna Otokar Březina – symbolista – sociální podpora, humanita ad. Karel Hlaváček – básník dekadence, hudebnost verše. Pochmurné nálady. Básně: Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji; Hrál kdosi na hoboj. ia.org/wikipedia/com mons/b/ba/Brezina_ot okar.jpg edia.org/wikipedia/ commons/f/fb/Kare l_Hlavacek_1895.jp g

Česká moderna František Xaver Šalda profesor na Karlově univerzitě, básník, prozaik, dramatik, KRITIK největší literární kritik 19. století 88/Salda.jpg

19. / 20. století Anarchističtí buřiči – literární skupina, odpor ke společnosti představitel: Viktor Dyk – básník, dramatik, prozaik, právník, politik. novela: Krysař – podle staré německé pověsti o krysaři, který zachránil město Hammeln od krys, ale nedostal odměnu, proto odvedl všechny jeho obyvatele do propasti – pomstil se. Přežil jen blázen a nemluvně – nemají rozum. mons/1/11/Viktor_Dyk.jpg

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN