Veřejné zakázky, červen 2010 MMR, červen 2010 RNDr. Jiří Svoboda MMR Odbor veřejného investování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Co nás čeká nového při zadávání veřejných zakázek ? Eva Vizdalová
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Elektronické tržiště ve městě – přínosy praktického využití Město Cheb Bc. Jiří Kurucz.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Seminář pro žadatele IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek červen 2016.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Základní informace o novém systému elektronických tržišť a legislativních změnách JUDr. Daniel Weinhold, Ph. D. 24. května 2012.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Základní informace k Minimálnímu povinnému seznamu komodit povinně nakupovaných s využitím institutu centrálního zadavatele.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Seminář pro žadatele k 37. výzvě IROP „Energetické úspory v bytových domech II" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Elektronické tržiště Gemin. Elektronické tržiště Gemin - nový systém e-tržišť jako součást soustavy NIPEZ pro zadávání VZ - regulaci upravuje.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 2.1 ZVÝŠENÍ KVALITY A DOSTUPNOSTI SLUŽEB VEDOUCÍ.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
IROP předpokládaná podoba implementace.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Praha, Centralizované zadávání veřejných zakázek RNDr. Jiří Svoboda ředitel Odbor veřejného investování MMR.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
E-aukce, workshop, , Praha E – aukce Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování Ing. Jan Novotný.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Dokument KAP MSK - obsah
model fungování a praxe
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
veřejných zakázek IROP
Informace k e-tržišti Gemin
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Seminář pro žadatele k 13. výzvě IROP „Revitalizace vybraných památek"
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Energetický management
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ministr práce a sociálních věcí
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Klíčové aktivity projektu
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 36. výzvě IROP „Stanice IZS"
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky, červen 2010 MMR, červen 2010 RNDr. Jiří Svoboda MMR Odbor veřejného investování

2 Zásadní vlivy na VZ, obsah prezentace 1.Ekonomika 2.Legislativa - novela ZVZ  Metodická činnost  Elektronizace

3 Veřejné zakázky – finanční objem Výdaje veřejného sektoru na nákup zboží,služeb, stavebních prácí od 1 Kč výše veškeré nákupy a investice pořizované zadavateli (veřejnými i sektorovými) od privátních dodavatelů EU15-20% HDP miliard EURO trvalá pozornost, legislativní tlak, směrnice, sdělení, nařízení,… pilotní projekty,… ČR17,5% HDP miliard Kč trvalá témata : zvyšování efektivnosti, snižování korupce, administrativní zátěže, … legislativní vývoj, elektronizace, posilování transparentnosti,…

4 MMR, červen 2010 Ekonomika  Rozsah trhu VZ  Probíhající ekonomická deprese  Makroekonomické ukazatele Politické cíle  Sociální zadávání / osoby se zdravotním postižením (§101 ZVZ)  Podpora malého a středního podnikání (§98 (5)..části..20% podlimit)  Zelené zadávání  Zvyšování efektivnosti  Snižování admin. zátěže  Potírání korupce

5 Pramen:Eurostat Mld. Eur EU (27 zemí) Růst vůči r (%)100104,1108,1109,8115,3120,2126,9134,4135,8128,3130,9 HDP EU

6 Veřejný dluh k HDP - vývoj EU61,9%61,0%60,3%61,8%62,2%62,7%61,3%58,7%61,5% EMU68,7%68,4%68,2%69,3%69,7%70,4%68,6%66,2%69,6% Belgie107,8%106,5%103,5%98,7%94,4%92,1%88,1%84,2%89,8% Bulharsko74,3%67,3%53,6%45,9%37,9%29,2%22,7%18,2%14,1% ČR18,5%25,1%28,5%30,1%30,4%29,7%29,4%29,0%30,0% Dánsko51,5%48,7%48,3%45,8%43,8%37,1%31,3%26,8%33,5% Německo59,7%58,8%60,3%63,8%65,6%68,0%67,6%65,0%65,9% Estonsko5,2%4,8%5,7%5,6%5,0%4,6%4,5%3,8%4,6% Irsko37,8%35,5%32,2%31,1%29,7%27,6%25,0%25,1%44,1% Řecko103,4%103,7%101,7%98,0%98,6%100,0%97,1%95,6%99,2% Španělsko59,3%55,5%52,5%48,7%46,2%43,0%39,6%36,1%39,7% Francie57,3%56,9%58,8%62,9%64,9%66,4%63,7%63,8%67,4% Itálie109,2%108,8%105,7%104,4%103,8%105,8%106,5%103,5%105,8% Kypr58,8%60,7%64,7%68,9%70,2%69,1%64,6%58,3%48,4% Lotyšsko12,3%14,0%13,5%14,6%14,9%12,4%10,7%9,0%19,5% Litva23,7%23,1%22,3%21,1%19,4%18,4%18,0%16,9%15,6% Lucembursko6,2%6,3% 6,1%6,3%6,1%6,6% 13,5% Maďarsko54,2%52,1%55,8%58,1%59,4%61,8%65,6%65,9%72,9% Malta55,9%62,1%60,1%69,3%72,1%70,2%63,6%62,0%63,8%

7 Veřejný dluh k HDP - vývoj Nizozemí53,8%50,7%50,5%52,0%52,4%51,8%47,4%45,5%58,2% Rakousko66,5%67,1%66,5%65,5%64,8%63,9%62,2%59,5%62,6% Polsko36,8%37,6%42,2%47,1%45,7%47,1%47,7%45,0%47,2% Portugalsko50,5%52,9%55,6%56,9%58,3%63,6%64,7%63,6%66,3% Rumunsko22,5%25,7%24,9%21,5%18,7%15,8%12,4%12,6%13,6% Slovinskona26,8%28,0%27,5%27,8%27,0%26,7%23,3%22,5% Slovensko50,3%48,9%43,4%42,4%41,4%34,2%30,5%29,3%27,7% Finsko43,8%42,3%41,3%44,4%44,2%41,8%39,3%35,2%34,1% Švédsko53,6%54,4%52,6%52,3%51,2%51,0%45,9%40,5%38,0% Velká Británie41,0%37,7%37,5%38,7%40,6%42,2%43,2%44,2%52,0%

8 Česká republika: Vývoj HDP Pramen:ČSÚ Ukazatele reálné ekonomiky HDP2 189,22 352,22 464,42 577,12 814,82 983,93 222,43 535,53 689,03 627,2 Růst vůči r (%)100,00107,45112,57117,72128,58136,30147,20161,50168,51165,69

9 Česká republika: Vývoj HDP a státního dluhu Ukazatele reálné ekonomiky HDP2 189,22 352,22 464,42 577,12 814,82 983,93 222,43 535,53 689,03 627,2 Růst vůči r %100,00107,45112,57117,72128,58136,30147,20161,50168,51165,69 Prameny: MF, ČSÚ Vývoj státního dluhu v ČR Dluh289, ,9493,2592,9691,2802,5892,3999,81 178,20 Růst vůči r %100,00119,25136,85170,48204,94238,92277,39308,43345,59407,26

10 Ústava (č. 1/1993 Sb.) Rozpočtová pravidla (č. 218/2000 Sb.) Jednací řád poslanecké sněmovny parlamentu (č. 90/1995 Sb.) Zákon o státním rozpočtu na rok 2010 (č. 487/2009 Sb.) MF: Legislativní rámec státního rozpočtu

11 Poslanecká sněmovna Vláda Ministerstvo financí (Odbor 11 – Státní rozpočet) Kapitola MF: Příprava a schvalování státního rozpočtu

12 MF: Fáze rozpočtového procesu

13 MF: Mandatorní výdaje

14 MF: Vývoj základních indikátorů státního rozpočtu

15 MF Saldo státního rozpočtu (mld. Kč)

16 MF: Dluh sektoru vládních institucí

17 čas pro změnu?? Aktuální saldo: leden – květen 2010 : 95 mld => celoročně 228 až 257

18 MMR, červen 2010 Ekonomika  Rozsah trhu VZ  Probíhající ekonomická deprese  Makroekonomické ukazatele Politické cíle  Sociální zadávání / osoby se zdravotním postižením (§101 ZVZ)  Podpora malého a středního podnikání (§98 (5)..části..20% podlimit)  Zelené zadávání  Zvyšování efektivnosti  Snižování admin. zátěže  Potírání korupce

19 Veřejné zakázky – ČR - vývojové tendence fin. rozsahu

20 Tradice… Za císaře pána… nařízení veškerého ministerstva č. 61/1909 ř.z., o zadávání státních dodávek a prací účinnost od 1. ledna republika nařízení vlády č. 667/1920 Sb., o zadávání státních dodávek a prací (zadávací řád) účinnost od 1. ledna 1921 zrušeno 30. září 1950 zákonem č. 99/1950 Sb.,

21 Současnost,… UNCITRAL - Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo ( pracovní skupina – veřejné zakázky) zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek od 1. ledna 1995 Směrnice EU… zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách od 1. května 2004 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17(18)/ES zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách od 1. července 2006

22 Evropská komise Aktivity EK „nenápadné“ finanční limity % % % % Nárůst počtu a objemu nadlimitních VZ? Zahraniční uchazeči?

23 Česká republika: organizační zajištění Ministerstvo pro místní rozvoj gestor zákona, má na starosti metodiku, je správcem informačního systému o veřejných zakázkách, provozuje SKD Úřad na ochranu hospodářské soutěže dohled nad zadáváním veřejných zakázek

24 Soutěž, ekonomika Celý investiční a nákupní proces x aplikace ZVZ Plánování činnosti zadavatele, příprava rozpočtu, agregace finančních zdrojů Záměr, plánování veřejných zakázek, schvalování Specifikace VZ, příprava ZD, schvalování Zadávání VZ Přidělení VZ, schválení, podpis smlouvy Realizace VZ Zaplacení Vyhodnocení investičního, nákupního procesu, ověření dosažení cílů, audit výkonnosti

25 Soutěž, ekonomika zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole zákon č. 129/2000 Sb., o krajích zákon č. 128/2000 Sb., o obcích zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Ekonomika, finance = principy 3E x soutěž ??

26 Soutěž, ekonomika Principy účelného, hospodárného a efektivního vynakládání finančních prostředků – principy 3E Economy, Efficiency, Effectiveness Hospodárnost, efektivita, účelnost ( soustavnost ) Zákon o finanční kontrole Mezinárodní auditní standardy INTOSAI

27 Soutěž, ekonomika Účelnost – použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů, zda byla danou akcí/činností/projektem uspokojena potřeba, která danou aktivitu vyvolala.

28 Soutěž, ekonomika Hospodárnost – takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených cílů, kdy dojde k co nejnižšímu vynaložení veřejných prostředků a zároveň je dodržena odpovídající kvalita plněných úkolů. Tj. jde o minimalizaci nákladů na zdroje-vstupy použité na splnění cílů se zřetelem na odpovídající kvalitu.

29 Soutěž, ekonomika Efektivnost – takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění. Princip efektivnosti vyžaduje dosažení co nejlepšího vztahu mezi zdroji použitými na danou činnost a dosaženými účinky, a to jak z pohledu jednorázové aktivity tak z pohledu trvale dosahované efektivnosti.

30 Soutěž, ekonomika Principy 3E – kontrola není jednoduchá, není to vymahatelné plnění daných úkonů. Kontrolu provádí NKÚ, vnitřní kontrolní systém zadavatele.

31 Soutěž, ekonomika Rozpor mezi principy 3E a principy soutěže? Směrnice 17 a 18 obsahují jak principy 3E tak „především“ principy soutěže Zákon o veřejných zakázkách obsahuje pouze principy soutěže (§ 6) principy 3E se dovozují z uvedených „ekonomických „ zákonů Dohled nad aplikací ZVZ – ÚOHS – „vymahatelné“ úkony Zadavatel – soustředěnost na úkony dle ZVZ …

32 Soutěž, ekonomika Soulad mezi 3E a soutěží není samozřejmý nesprávná aplikace principů ZVZ může vést k rozporu s principy 3E např. vyloučení uchazeče s nejlepší nabídkou pro formální pochybení lze odstranit (kvalifikace)

33 Soutěž, ekonomika Sladění uváděných principů (dlouhodobá efektivnost) – stálá pozornost zadavatele během investičního a nákupního procesu, důraz na plánování a přípravu VZ Plánování – nastavení interního kontrolního systému, plán VZ Příprava - předmět VZ – ověření účelu, druh ZŘ, požadavky na prokázání kvalifikace, metoda hodnocení nabídek (dílčí kritéria) – doba využívání VZ, návrh smlouvy (obchodní podmínky), doba trvání… Průběh ZŘ – hodnocení nabídek Realizace VZ – nutno používat kvalitní smlouvy umožňující kontrolu realizace a eliminaci možného odchýlení od původního účelu. Vyhodnocení investičního, nákupního procesu, ověření dosažení cílů, audit výkonnosti - …a znovu …

34 Metodická činnost školení Metodika zadávání veřejných zakázek podle zákona č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - aktualizace Metodika hodnocení veřejných zakázek - zpracování nové metodiky

35 Elektro…. Elektronizace VZ – elektronizace některých nebo všech postupů přípravy, zadávání i obchodních úkonů při realizaci veřejných zakázek – (Public) eProcurement Elektronické zadávání veřejných zakázek je proces, kdy některé nebo všechny úkony zadávacího řízení jsou prováděny v elektronické podobě (prostřednictvím elektronických nástrojů) Elektronické zadávání veřejných zakázek malého rozsahu…. Elektronické zadávání podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek ….

36 Procesy dle zákona o veřejných zakázkách Příprava VZ, příprava oznámení, výzvy Odeslání oznámení a výzvy, uveřejnění oznámení, Poskytnutí zadávací dokumentace Podání nabídek / Žádostí o účast Sestavení komise pro otevírání obálek Otevírání obálek s nabídkami / žádostmi Sestavení hodnotící komise Posuzování a hodnocení nabídek Výběr dodavatele Uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem Uveřejnění výsledků Dodávka předmětu VZ Zaplacení ceny předmětu VZ

37 Procesy dle ZVZ a elektronizace

38 Elektronizace VZ Efektivnost, hospodárnost, účelnost  Transparentnost  Rovný přístup  Nediskriminace  Soutěž – DNS, elektronická aukce,…x...zjednodušené podlimitní řízení  Agregace – rámcové smlouvy pro veřejné zadavatele, centrální zadavatel Boj proti korupci, snižování administrativní zátěže

39 Aktuální stav elektronizace v ČR Portál o VZ – Informace zajišťované gestorem zákona Legislativa Judikatura Metodiky/stanoviska Informační systém o veřejných zakázkách Elektronické zadávání veřejných zakázek GEM – elektronické tržiště veřejné správy Vzdělávání Public private partnership Info-forum Mezinárodní spolupráce Anglická verze

40 Portál VZ

41 Aktuální stav elektronizace v ČR ÚOHS - Informace zajišťované dohledovým orgánem Sbírky rozhodnutí Veřejné vyhlášky Soudní přezkum rozhodnutí Výkladová stanoviska Legislativa Aktuality z veřejných zakázek Návrh na přezkoumání úkonů zadavatele Kauce Public Procurement Network Statistiky Odkazy Základní pojmy

42 Úřad na ochranu hospodářské soutěže

43 Uveřejňování informací a údajů o VZ nový TED formulář – Oznámení o dobrovolné průhlednosti EX ANTE Veřejné zakázky v EU Členské země EU ČR: US IS VZ Podlimitní – povinně Nadlimitní - povinně Zadávání: Uveřejňování WWW VZ: Česká republika TED formuláře (14) národní formuláře (2) TED formuláře (14) US IS VZ ČR

44 IS VZ US

45 TED

46 Informační Systém o VZ Systém kvalifikovaných dodavatelů Seznam systémů certifikovaných dodavatelů Statistický modul Klasifikace a číselníky Restřík koncesních smluv Restřík osob se zákazem plnění veřejných zakázek Restřík osob se zákazem plnění koncesních smluv

47 Informační systém o VZ

48 Nadlimitní a podlimitní VZ (342 mld Kč) Možné rozsahy elektronizace  Evidence zadávacích řízení… Podpora zadavatele při řízení VZ, při hodnocení Správa VZ a skupin VZ, agregace poptávek Plánování VZ, vzorové dokumenty, šablony,..  Provádění vybraných úkonů v ZŘ !! Atestované el. nástroje !! El. komunikace – zadavatel x dodavatel (výzvy, dodatečné informace,..) El. poskytování dokumentace Příjem el. nabídek eAukce  Plně elektronická zadávací řízení  Integrace systémů pro el. zadávání VZ s ostatními IS zadavatele  Atestace prováděná MI, MV – zkušenosti, …certifikace

49 Veřejné zakázky malého rozsahu (230 mld Kč) Možné rozsahy elektronizace – viz nadlimitní a podlimitní VZ Není nutný atest el. nástroje!!  Elektronická tržiště veřejné správy GEM Komodity ICT, Párování poptávek s nabídkou Povinně správci kapitol státního rozpočtu 2 provozovatelé Rozsah resp. obrat – 1,8 mld v roce 2009  Elektronické tržiště MO - SEPO Velký rozsah komodit (mimo ICT) Obrat – 3,5 mld v roce 2009  El. tržiště – Praha 6  Města, obce, zdravotnická zařízení,… uživatelé eAukcí…pro VZMR Velký počet, významné úspory (17 %), zatím není velký fin. rozsah  Web stránky – uveřejńování,

50 Základní vymezení NIPEZ MMR je nositelem průřezového projektu s názvem Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (NIPEZ) Hlavním cílem průřezového projektu je dosáhnout finančních úspor elektronizací zadávání veřejných zakázek v ČR, a to:  Snížením cen nakupovaných komodit  Snížením transakčních nákladů spojených s procesy zadávání VZ na straně zadavatelů i dodavatelů Očekávaným výstupem průřezového projektu je modulárně členěná soustava informačních systémů pokrývající životní cyklus VZ

51 NIPEZ - modulárně členěná soustava IS Systémy eGovernment TED IS zadavatele IS dodavatele Komoditní číselníky IS VZ US a další části IS VZ Národní el. nástroj (NEN) Individuální el. nástroje e-tržiště Okolní informační systémy NIPEZ Rozhraní mezi celým NIPEZ a okolními IS

52 NIPEZ – Pokrytí životního cyklu VZ Procesy zajišťované NEN a individuálními elektronickými nástroji Procesy zajišťované IS VZ US, NEN, individuálními elektronickými nástroji, e-tržišti Výhledové funkcionality Vyhodnocení VZ a přijetí opatření pro následné VZ Plánování veřejných zakázek Schválení zadávacích podmínek a VZ Specifikace VZ a příprava zadávacích podmínek Schválení a podpis smlouvy Objednání a dodání předmětu VZ (eOrdering) Objednání a dodání předmětu VZ (eOrdering) Zaplacení ceny předmětu VZ (eInvoicing) Zadávací řízení pro VZMR/pod- /nadlimitní VZ Soutěž o návrh Koncesní řízení

53 Přínosy NIPEZ Z analytických prací provedených v rámci NIPEZ vyplývají následující roční úspory :  v 1. etapě ve výši 12 mld. Kč (povinná závaznost na ústřední orgány státní správy a jejich podřízené organizace, dobrovolná participace ostatních veřejných institucí)  v 2. etapě až 30 mld. Kč (povinná závaznost na celou zadavatelskou obec) Další očekávané přínosy:  Větší transparentnost zadávání – zejména u standardizovaných komodit povinně zadávaných elektronicky v rámci míry závaznosti  Lepší přehled zadavatelů o VZ v rámci organizace, včetně možnosti lépe provádět výdajové analýzy a optimalizovat nákup  Zjednodušený přehled dodavatelů o nabídkách vůči veřejným institucím  Zjednodušený přístup ÚOHS k zrealizovaným tendrům v rámci provádění dohledové činnosti  Procesní kontrola správnosti postupu při výběru dodavatelů v rámci projektů financovaných či spolufinancovaných z fondů EU  Efektivnější výkon agendy odboru veřejného investování MMR  Zlepšení informovanosti veřejnosti o zadávaných VZ

54 Aktuální stav NIPEZ Začátkem února byl dokončen projekt pod názvem Návrh modelu fungování NIPEZ. Aktivity projektu byly financovány z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost (OPLZZ) V rámci těchto aktivit byly vytvořeny následující dokumenty:  Návrh modelu fungování NIPEZ  Studie proveditelnosti projektu NIPEZ, Oba dokumenty nyní slouží jako podklad projektové žádosti na čerpání dotace z Integrovaného operačního programu (IOP), která se nyní nachází ve stavu schvalování. V obou dokumentech bylo navrženo řešení NIPEZ v 5 variantách, ze kterých byla na základě kvalitativních a kvantitativních parametrů vybrána nejvhodnější varianta. Ta je založena na koexistenci Národního elektronického nástroje (NEN) a řešení jednotlivých zadavatelů/resortů, kteří z nejrůznějších důvodů nebudou mít zájem o používání národního řešení.

55 Návrh dalšího postupu v rámci průřezového projektu Další aktivity byly rozděleny v závislosti na prioritách nositele projektu a možnostech úpravy legislativního rámce do dvou následujících projektů: 1.Vytvoření a spuštění nové verze e-tržišť, NEN a ostatních modulů NIPEZ 2.Školení uživatelů NIPEZ Nasazení nové verze e-tržišť NEN či individuálních nástrojů bude probíhat ve dvou etapách. V 1. etapě bude používání závazné pro ústřední orgány státní správy (ÚOSS) a jejich vybrané podřízené organizace dle Nařízení vlády ČR. Poté bude fungování komponent vyhodnoceno a bude případně rozhodnuto o povinném používání všemi zadavateli VZ v ČR po novele zákona o veřejných zakázkách (2. etapa).

56 Digram průřezového projektu NIPEZ ČAS NÁKLADY Současný stav Školení uživatelů NIPEZ celkem 40 mil. Kč Návrh modelu fungování NIPEZ celkem 4 mil. Kč IOP OPLZZ 340 mil. Kč Vytvoření a spuštění nové verze e- tržišť, NEN a ostatních modulů NIPEZ celkem 300 mil. Kč

57 Harmonogram realizace projektu NIPEZ

58 Návrh nového systému elektronických tržišť veřejné správy

59 Harmonogram

60 Usnesení vlády ze dne Definice subjektů s povinností Seznam standardizovaných komodit Obchodní model Technická specifikace Pravidla e-tržiště Nový systém elektronických tržišť veřejné správy Koncesní řízení Provozovatelé

61 Usnesení vlády – Definice povinností Povinnost je uložena: a.) Všem ústředním orgánům státní správy (ÚOSS) tak, aby prostřednictvím e-tržiště bylo zadáváno 100 % finančního objemu vynakládaných ze strany ÚOSS na vyjmenované standardizovatelné komodity (Seznam standardizovaných komodit) b.) Podřízeným organizacím jednotlivých ÚOSS, kteří jsou veřejnými zadavateli dle ustanovení § 2 odst. 2 písm. a) a b) ZVZ, tak, aby prostřednictvím e-tržiště bylo zadáváno alespoň 50 % finančního objemu vynakládaných podřízenými organizacemi ÚOSS na vyjmenované standardizovatelné komodity Dobrovolně budou moci e-tržiště používat i ostatní zadavatelé. E-tržiště rovněž budou moci zadavatelé používat i pro jiné komodity, než které budou pro zadávání e-tržiště určeny vládou ČR. V pravidlech používání e-tržiště bude mít příslušný ústřední orgán státní správy možnost získat výjimku pro používání svého „resortního tržiště“

62 Usnesení vlády - Seznam standardizovaných komodit Příklady komodit, které rozšiřují současný rámec ICT komodit zadávaných prostřednictvím e-tržišť CPV kódCPV Kategorie Příklad předmětu plnění (komodit) / podřazených CPV kódů Nábytek (včetně kancelářského), zařízení interiéru, domácí spotřebiče (mimo osvětlení) a čisticí prostředky Sedadla, židle a související výrobky a jejich díly Židle, Křesla, Pohovky Stoly, skříně, psací stoly a knihovny Psací stoly, Stoly, Skříně a knihovny Kancelářský nábytek Kartotéční skříně, Výstavní skříně, Počítačový nábytek (.. další kategorie)

63 Usnesení vlády - Pravidla e-tržiště Jasně v paragrafovém znění stanovují následující oblasti: ÚČEL, PŮSOBNOST, VYMEZENÍ SYSTÉMU ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NA E-TRŽIŠTI PRÁVA A POVINNOSTI SUBJEKTŮ ELEKTRONICKÉHO NAKUPOVÁNÍ VÝJIMKY Z POUŽITÍ E-TRŽIŠŤ, PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

64 Obchodní model Stávající obchodní model není v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb. v pozdějším znění (poplatky hradí dodavatel). Náklady na provoz eTržiště budou hrazeny ze státního rozpočtu (prostřednictvím správce eTržiště, tj. MMR), jednotliví zadavatelé a dodavatelé budou využívat eTržiště bezplatně. Provozovatelům bude vyplácen poplatek (výkonová platba + podíl z rozsahu) za jednotlivá zadávací řízení/ úkony, které zadavatelé provedou prostřednictvím příslušného tržiště, provozovatelům nebudou vypláceny žádné platby za dostupnost služeb e-tržiště. Účastníci obchodního modelu: –Ministerstvo pro místní rozvoj ČR – správce e-tržiště, –Provozovatelé e-tržišť pro veřejnou správu (počet stanoven na 5), –Zadavatelé, –Dodavatelé. Další účastníci: –Odborná a široká veřejnost, –Kontrolní a dohledové orgány vymezené legislativou ČR.

65 Obchodní model

66 Soutěž o nové provozovatele

67 Přínosy a náklady na implementaci Hlavní cílem provozu e-tržišť je v souladu s projektem NIPEZ dosáhnout finančních úspor elektronizací zadávání veřejných zakázek v ČR, a to: Snížením cen nakupovaných komodit v celkové roční úspoře 1,2 mld. Kč v rámci Etapy 1 a 2,1 mld. Kč v rámci Etapy 2. Snížením transakčních nákladů spojených s procesy zadávání VZ na straně zadavatelů i dodavatelů v celkové roční úspoře 178 mil. Kč v rámci Etapy 1 a 335 mil. Kč v rámci Etapy 2. Vzhledem ke zvolené variantě způsobu výběru provozovatelů e-tržišť v koncesním řízení vzniknou správci e-tržišť (MMR) pouze následující investiční výdaje: Výdaje na zpracování technické specifikace pro e-tržiště – 3,8 mil. Kč vč. DPH Výdaje na zpracování kategorizace a standardizace komodit vhodných pro zadávání prostřednictvím e-tržiště – 1 mil. Kč vč. DPH Příprava legislativy a metodických pokynů pro e-tržiště – 3,8 mil. Kč vč. DPH Příprava podkladů pro části zadávacích podmínek pro výběr provozovatelů e-tržišť – 2,4 mil. Kč vč. DPH. Celkové investiční výdaje správce e-tržišť (MMR) činí 11 mil. Kč vč. DPH a předpokládá se jejich financování ze Strukturálních fondů EU v rámci projektu reg. č. CZ.1.06/1.1.00/ s názvem Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek.

68 Závěrem Děkuji za pozornost. RNDr. Jiří Svoboda Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor veřejného investování Praha 1, Na Příkopě 3 Tel.: Mail: – stránky Ministerstva pro místní rozvoj ČR