PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava Pospíšilová  Název: VY_32_INOVACE_ 19_ČJ_ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY  Téma: Podmět, přísudek a jeho druhy  Anotace: Prezentace do českého jazyka. Lze použít v úvodní hodině při objasňování učiva skladby o základních větných členech i při následném utužování vědomostí ve vyšších ročnících. Materiál slouží jako přehled základních údajů o podmětu, přísudku a jeho druzích. Podporuje schopnost žáka vnímat údaje v uceleném přehledu, rozvíjí schopnost aplikovat naučené pravidlo v konkrétních větách.  Věková skupina: 8. ročník  Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace  Předmět: Český jazyk  Přílohy: zdroj materiálů

 PODMĚT  PŘÍSUDEK – druhy přísudku

ZZákladní větný člen OOtázka: KDO,CO? Maminka připravuje večeři. Maminka

VYJÁDŘENÝ 1. VYJÁDŘENÝ Na zahradě kvetly růže. NEVYJÁDŘENÝ 2. NEVYJÁDŘENÝ Dnes nikam nepůjdu. (Já) VŠEOBECNÝ 3. VŠEOBECNÝ Hlásili to v rozhlase. Dávali to v kině. Prodávali to na trhu.

 Podstatným jménem  Přídavným jménem  Zájmenem  Číslovkou  Infinitivem slovesa  Citoslovcem  Pes štěká.  Nemocný odešel pryč.  Někdo vykřikl.  První dostane odměnu.  Hrát na kytaru ho baví.  Ozvalo se hurá!

 HOLÝ  ROZVITÝ  NĚKOLIKANÁSOBNÝ  Letadlo se vzneslo.  Zelené auto odjelo.  Petr, Jirka i Honza hráli bowling.

 Základní větný člen  Spolu s podmětem tvoří základní skladební dvojici  Vyjadřuje, co podmět koná připravuje Kuchař připravuje večeři. připravuje

 SLOVESNÝ JEDNODUCHÝ  Kluci hrají na hřišti fotbal.  SLOVESNÝ SLOŽENÝ  Musím jít do obchodu.  JMENNÝ SE SPONOU  Eva je už týden nemocná.  Bratr se stal lékařem.  JMENNÝ BEZE SPONY  Mladost radost.( Můžeme si doplnit:je)

Přísudek jmenný se sponou tvoří: Spona : BÝT,BÝVAT STÁT,STÁVAT SE + Podstatné nebo přídavné jméno Ta střecha je červená. Sestra se stala herečkou.

a)Způsobové sloveso + infinitiv (plnovýznamového slovesa)  Teta dnes musí odjet. b) Fázové sloveso + infinitiv (plnovýznamového slovesa)  Honza se začal učit.

 muset  moci  mít (povinnost)  smět  chtít  Eva musí jít do obchodu.  Můžu hrát s vámi?  Mám jít na schůzku?  Smím pohladit toho psa?  Chceš obědvat?

 začít, začínat  přestat, přestávat  Začal sportovat už v šesti letech.  Kdy už přestaneš kouřit?

 Sloveso BÝT může mít svůj plný význam  Strašidla nejsou.  Na stromě jsou jablka. = existují, nachází se přísudek slovesný jednoduchý

 Texty: vlastní práce autora  Obrázky: