DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Advertisements

Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Ekonomická gramotnost
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Agregátní poptávka a nabídka
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
122 - Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví Teorie řízení.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Hospodářské cykly ekonomiky
Petr Machala. Jaký vztah měli k přírodě? Jaký vztah měli k druhým lidem a vrchnosti? Jak je vykonávána kontrola společnosti? Jak je vnímáno „štěstí“?
Petr Machala. Co je to byrokracie? Slovník: vláda úřadů a úředníků skupina osob vykonávající správu a řízení, zejména politických a ekonomických činností.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Soudobý svět Ekonomický pohled
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OECD zlepšila odhad letošního růstu ekonomiky ČR na 4,3 %
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
„Jsme rovnocenní partneři“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Historie marketingu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluGlobalizovaný západ II AutorJana Trčková Tematický okruhZSV - Člověk ve společnosti a jako jedinec Ročník2.ročník Vytvořeno Anotace Cílem těchto pracovních listů je ukázat a popsat podstatné rysy současné doby a co nejvíce je konkretizovat na jevech v soudobé společnosti. Zaměřují se hlavně na téma růstu kulturního průmyslu a na moc médií. Metodický pokyn Studenti mohou s předloženým materiálem smysluplně pracovat až po probrání základů sociologie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku základů společenských věd. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Globalizovaný západ II Kulturní průmysl a moc médií

Růst kulturního průmyslu V současné době se nekontrolovaně množí informace, roste komunikace, zábava a medializace. Kultura už není okrajovým odvětvím, ale samostatným průmyslem, který stále zřetelněji představuje hnací motor kapitalistických ekonomik a tvoří významnou část hospodářského růstu a zaměstnanosti. Podle odhadu UNESCO se kulturní odvětví podílejí na světovém HDP sedmi procenty a v Evropské unii zajišťuje toto odvětví až 5% pracovních míst.

Charakteristika kulturního průmyslu – 1.bod V kulturním průmyslu je jasná tendence k oligopolu a k nerovnováze financí. Na distribuci kulturních produktů dohlíží jen malý počet globálních subjektů. Až 80% světové hudební produkce ovládají 4 velké firemní skupiny, 7 největších amerických studií zaplňuje 75% všech světových filmových pláten, naprostá většina světového trhu s knihami podléhá vlivu pouhých 13 zemí.

Úkol a)Vysvětlete, co je oligopol. b)Doložte, že světový kulturní průmysl má oligopolní tendence.

Charakteristika kulturního průmyslu – 2.bod Kultura se chová jako obchodní odvětví a stává se místem investice, které musí zajistit náležitý zisk z vloženého kapitálu. Ačkoli hovoříme o kulturní výjimečnosti, logika trhu je neúprosná. Kulturní a ekonomická sféra se spojila, vládne zde finanční a obchodní logika.

Charakteristika kulturního průmyslu – 3.bod Stírají se hranice mezi kulturou a reklamou, kulturní produkty jsou vrhány na trh marketingovými technikami tak, aby nalákaly zákazníka a vytvořily,,událost“. Filmy se natáčejí podle marketingových průzkumů, točí se písničky na léto, knihy se píšou na objednávku. Systému,,hvězd“ (hypermedializaci, literárním cenám a žebříčkům) se podrobila všechna kulturní odvětví. Média tak ovlivňují úspěch a veřejné uznání autorů a jejich děl.

Charakteristika kulturního průmyslu – 4.bod Zároveň sledujeme až divoké tempo obměňování produkce a zvyšování její rozmanitosti. Roste počet vydaných knih, natočených filmů. Světová kultura se vyznačuje strmým nárůstem rozmanitosti, bujením novinek a nadměrným rozšiřováním nabídek.

Charakteristika kulturního průmyslu – 5.bod Úspěch se však stává záležitostí jen velmi omezeného počtu titulů a světová kultura se tak stala kulturou hitů. Odtud pramení paradox: na jedné straně vzrůstá individualizace kulturních potřeb, na straně druhé je to logika stáda a lidé si vybírají stejné filmy a knihy.

Charakteristika kulturního průmyslu – 6.bod Nadprodukce nabídky, nároky rychlé finanční návratnosti a reklamní marketing přinesly pokles životnosti kulturních výtvorů. Dokonce i z knihy se stal krátkodobý produkt. Duchovních výtvorů se zmocnilo rychlé tempo pomíjivosti.

Závěrečný úkol: a)Objasněte tzv. systém hvězd. b)Čím se projevuje až divoké tempo obměňování produkce? c)Co je myšleno tzv. kulturou hitů? d)Proč hovoříme o poklesu životnosti kulturních výtvorů?

Zdroje BURUMA, Ian. Krocení bohů: náboženství a demokracie na třech kontinentech. Vyd. 1. Překlad Daniel Micka. Praha: Academia, 2012, 121 s. XXI. století, sv. 15. ISBN LIPOVETSKY, Gilles a Sébastien CHARLES. Hypermoderní doba: od požitku k úzkosti. V českém jazyce vyd. 1. Překlad Daniel Micka. Praha: Prostor, 2013, 144 s. Střed (Prostor), sv. 15. ISBN JUVIN, Hervé a Gilles LIPOVETSKY. Globalizovaný západ: polemika o planetární kultuře. V českém jazyce vyd. 1. Překlad Martin Pokorný. Praha: Prostor, 2012, 231 s. Střed (Prostor), 102. sv. ISBN KELLER, Jan a Petr NOVOTNÝ. Úvod do filozofie, sociologie a psychologie: nové pohledy společenských věd : učebnice pro studenty gymnázií a zájemce o vysokoškolské humanitní vzdělávání. Vyd. 1. Překlad Martin Pokorný. Ilustrace Vladimír Renčín. Liberec: Dialog, 2008, 219 s. Střed (Prostor), 102. sv. ISBN