Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Čtvrtá lekce – střelba z místa a střelba v pohybu (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento projekt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravidla fotbalu-OFSAJD
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Beach rugby
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Podstata ofenzivního pojetí herního výkonu
Stanovení úrovně vybraných herních dovedností v tchoukballe jako základní předpoklad jejich kultivace Ladislav Bláha KTV PF UJEP, Ústí nad Labem.
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2013
THROW to 2nd Base. Dovednosti Catchera Catcher Leader týmu  Vedení týmu  Vztah s UMP a P Catcher Hardest worker  Blokování  Postavení na HP  Hry.
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Přehazovaná je míčová hra, která nahrazuje klasický volejbal a současně je k němu vhodnou průpravou. PRAVIDLA HRY ZŠ HORŠOVSKÝ TÝN 1.CÍL HRY: - účelem.
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
Didaktika sportovních her PSPH 247N
Basketbal Sportovní gymnázium Pardubice.
BASKETBAL.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Digitalizace výuky Příjemce
Týmový herní výkon (THV)
Systematika fotbalu.
Herní činnosti jednotlivce
Metodický postup Držení náčiní, chůze a běh s náčiním
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
Aktuální formy a metody sportovních her
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Aktuální formy a metody sportovních her np1107, nk1107 Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.Únor 2011.
Aktuální formy a metody sportovních her
Aktuální formy a metody sportovních her np105, nk105 Mgr. Tomáš Pětivlas PhDÚnor 2007.
Korfbal Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní hry Téma: Korfbal - pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek Vytvořeno.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Hana Hrachovská NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_12 TÉMA:
Útočné herní dovednosti PhDr. Vladimír Süss, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem.
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Plavání Téma: Hry ve vodě Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 15. září 2012.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
VESELÉ SPORTOVNÍ POČÍTÁNÍ PŘEDMATEMATICKÁ GRAMOTNOST.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
I. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Pátá lekce – utkání, praktická aplikace pravidel (rozhodování) (90 minut – teorie, praxe) Tento.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Pedagogická diagnostika
Aktivizační hodina TV Stanislav Haňka.
jen pro vnitřní potřebu
Pravidla sportovní hry, interpretace tzv. základních pravidel
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
II. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce
Hodina pohybu navíc - Ragby
Chyby u sítě, překážení.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
TENIS.
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
TECHNIKA MOTÝLEK – modifikace delfínového vlnění Lekce č. 20
TECHNIKA MOTÝLEK – delfínové vlnění Lekce č. 19
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Pohybové schopnosti a dovednosti
Kurikulum: obsah školní edukace
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
Základy součinnosti v útoku s využitím herních činností jednotlivce
Metodicko – organizační normy
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
TECHNIKA ZNAK – základní obrátka, „kotoulová˝ obrátka Lekce č. 18
TECHNIKA KRAUL – základní a kotoulová obrátka Lekce č. 9
Technika kraul – činnost horních končetin Lekce č. 6
Transkript prezentace:

Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Čtvrtá lekce – střelba z místa a střelba v pohybu (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Didakticko-metodické kritérium po částech a manipulace s učivem ve smyslu progresivního propojování částí v celek v rámci elementární redukce Specifika didaktiky střelby z místa a střelby v pohybu Ukázky MOF Předložení testu herních dovedností (v rámci zápočtových požadavků) Čtvrtá lekce – střelba z místa a střelba v pohybu (90 minut – interpretace učiva, praxe)

Z didaktického hlediska basketbalová střelba dobře dokumentuje možnosti manipulace s učivem sportovní hry. V podmínkách učení lze činnost uplatnit v dílčích elementárních částech (postoj, držení míče, odraz, vlastní odhod), v celku (střelba na koš), ve vyšších elementárních celcích (střelba jako završení komplexu více činností jednotlivce) i technicko-taktických celcích (řešení situací jeden proti jednomu). Didakticko-metodické kritérium po částech a manipulace s učivem ve smyslu progresivního spojování částí v celek v rámci elementární redukce.

Specifika didaktiky střelby Koordinačně velmi náročný pohybový celek. Každý nedostatek v koordinaci se okamžitě projeví na efektivitě, tj. na úspěšnosti střelby. Plné osvojení a automatizace pohybu trvá několik let. V herních podmínkách se střelba nikdy nevyskytuje samostatně. Tvoří vždy završení komplexu nějakých činností jednotlivce (např. uvolnění pro míč, chycení míče, zastavení, klamný pohyb, střelba). Výjimkou jsou trestné hody. Jde však o standardní herní situaci. Výhodou střelby je, že provedení činnosti je okamžitě prokazatelné. (Lze využít pro sebe-kontrolu). Za základní způsoby se považuje střelba z místa (míněno střelba jednoruč po odrazu oběma nohama – ve výskoku) a střelba v pohybu (po tzv. dvojtaktu). V podmínkách školní TV nemusíme úzkostlivě trvat na dokonalém osvojení. Lze např. připustit i střelbu obouruč.

V základech techniky popisujeme u střelby z místa postoj a držení míče (u začátečníků se doporučuje držení míče nad hlavou), vlastní pohyb (vychází z pokrčených nohou a jejich impulsivním propnutím) a odhodovou fázi. Celý pohyb směřuje vzhůru !!! A. Střelba z místa

Podle určitých kritérií lze pro osvojování střelby vytipovat pět typů (okruhů) cvičení. První typ představují cvičení, kdy hráči (hráčky) nestřílejí na koš. Jejich pozornost je plně soustředěna na techniku provedení (PC 1). Příklady MOF Hráči jako jednotlivci odhazují míč předepsaným způsobem do výšky nad sebe, před sebe, za sebe. Dvojice hráčů stojí proti sobě na vzdálenost zhruba tří metrů a odhazují míč jeden na druhého tak, jako by stříleli na koš (vysokým obloukem). Různé modifikace odhodů (např. hráč před tím, než „vystřelí“ na spoluhráče, třikrát nadhodí míč nad sebe.

Druhým typem cvičení je střelba na koš. Jde o běžná cvičení, kdy např. jeden hráč střílí z určeného místa, druhý stojí pod košem, chytá odražené míče a přihrává je zpět spoluhráči provádějícímu střelbu (PC 1). U začátečníků dbáme na vzdálenost, která musí odpovídat jejich silově koordinačním schopnostem (viz schéma). Při této činnosti se provedení hráčů na nižších výkonových úrovních rychle vrací k původně začátečnickým projevům. Je to tím, že hráči víc upínají pozornost na dosažení koše, méně na vlastní provedení.

Třetí typ cvičení obsahuje rovněž střelbu na koš, ale snahou je eliminovat pozornost na provedení. Naopak zvýrazňujme pouze dosažení koše. Důvodem k zařazování toho typu cvičení jsou herní podmínky. V nich hráč nemůže myslet na provedení. Příkladem jsou cvičení ve trojicích se dvěma míči, kdy hráč po podání míče musí okamžitě vystřelit. Jeden střílí, druhý stojí pod košem a přihrává míč třetímu, který stojí vedle hráče provádějícího střelbu. Jiným příkladem jsou soutěživá cvičení (výborně hráče motivují), kdy je snaha dosáhnout co možná nejrychleji stanovený počet košů.

Čtvrtý typ cvičení vychází ze skutečnosti, že v herních podmínkách se střelba nevyskytuje jako diskrétní dovednost. Lze naopak vyčíst různě obsažné a různě složité činnostní celky, které střelbě předcházejí. Na to musí učební podmínky pamatovat. Lze rozlišit dvě skupiny činnostních celků: Hráč provádí činnost samostatně. (Tyto celky jsou relativně jednodušší, neboť hráč si veškerou činnost řídí a koriguje sám); Hráč provádí činnost se spoluhráčem.

Nahození míče před sebe, doběhnutí míče, chycení a zastavení, střelba. Jedno-úderový dribling, zastavení, střelba. Více-úderový dribling na delší vzdálenost, zastavení, střelba. Více-úderový dribling se změnami směrů, zastavení, střelba. Přihrávka, uvolnění bez míče, chycení míče a zastavení, střelba. Příklady činnostních celků (PC 1, PC 2):

Pátým typem cvičení je řešení situace jeden proti jednomu. Jde o zvýraznění střelby v herních podmínkách. V nich se mohou objevit oba způsoby střelby. Řešení situace předpokládá plnou aktivitu obou soupeřů (HC 2, PH). Lze různým způsobem modifikovat.

B. Střelba v pohybu Používá se pro zakončení v bezprostřední blízkosti koše. Vlastní střelbě zpravidla předchází dribling nebo uvolnění bez míče a chycení přihrávky. Pro základní nácvik se používá: jedno-úderový dribling v postoji opačnou nohou ke koši, chycení míče, provedení „dvojtaktu“ a střelba jednoruč (viz obr.); stejné provedení, ale z nižšího postoje a rychleji; stejné provedení po více-úderovém dribling na místě; stejné provedení po více-úderovém driblingu z delší vzdálenosti od koše.

V dlouhodobějších podmínkách osvojování lze nácvik střelby v pohybu uskutečňovat v různých činnostních celcích a v různých MOF. Nejkomplexnějším celkem je stejně jako u střelby z místa řešení situace jeden proti jednomu. Příklady MOF

Střelba v pohybu po více-úderovém driblingu od středové čáry v provedení z pravé strany a z levé strany. Z pravé strany provedení driblingu pravou rukou a zakončení střelbou pravou rukou po „dvojtaktu“ pravá levá. Z levé strany opačně. Hodnotí se způsob provedení (technika), rychlost a plynulost provedení. Zápočtový test - ukázka