Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku Datum: Ročník: Devátý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Název: Zvuk, šíření zvuku Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Materiál slouží k objasnění pojmů akustika, zvuk, zvukové vlnění. Žáci se seznámí s tím, jak zvuk vzniká, jaké je dělení zvuků a jak se zvuk šíří.
Akustika Je obor fyziky zabývající se vznikem zvukového vlnění, jeho šíření a vnímání zvuku sluchem.
Dělení akustiky Fyzikální akustika Hudební akustika Fyziologická akustika Stavební akustika Elektroakustika
Fyzikální akustika Sleduje, jak zvuk vzniká a jak se šíří. Hudební akustika Zkoumá zvuky a jejich kombinace v souvislost s hudbou
Fyziologická akustika Zabývá se vznikem zvuku v hlasivkách a jeho vním á ní lidským uchem. Medicína se také zabývá vlivem hluku na lidské zdraví
Stavební akustika Zkoumá podmínky pro dobrý poslech hudby a jiných zvuků v místnostech a eliminaci nežádoucího šíření hluků. Ideální akustika je v kostelech Elektroakustika Zabývá se záznamem zvuku, jeho reprodukcí a šíření, pomocí elektrického proudu.
Co je to zvuk? Zvuk je mechanické vlnění v látkovém prostředí. Zdrojem zvuku je kmitán í (chvění) pružných těles, které se přenáší do prostředí – zvukové vlnění. Moderním zdrojem zvuku je reproduktor. Rozlišení zvukových vlnění Infrazvuk – frekvence je mezi 16 až 20 Hz. Lidským uchem neslyšitelný. Velryby, sloni, hroši ho používají k dorozumívání. Ultrazvuk – frekvence je vyšší než 20 kHz. Vnímají ho psi, netopýři, delfíni. Zvuk slyšitelný lidským uchem – frekvence mezi 16 Hz až 20 kHz.
Dělení zvuků: A, Pravidelné (hudební) – Tóny Periodický průběh okamžité výchylky na čase. Mezi tóny patří zvuky hudebních nástrojů, samohlásky lidské řeči B, Nepravidelné (nehudební) – Hluky Neperiodický průběh okamžité výchylky na čase. Mezi hluky patří sumy, praskání, skřípání, souhlásky lidské řeči lidské řeči
Šíření zvuku: Zvuk se šíří ze zdroje pouze pružným látkovým prostředím libovolného skupenství. Nejčastěji se jedná o vzduch. Ve všech prostředích se zvuk šíří jako podélné vlnění.
at/index1.htm skolka-Leva-Prava-Radsi-obe-cast- II~11~brezen~2013/#prettyPhoto[gallery1]/0/ Použité zdroje a odkazy: František Jáchym a Jiří Tesař, Fyzika pro 9. ročník základní školy, SPN, 2001