ROZVOJ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY NA MORAVĚ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Advertisements

Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Obsah 1.Schéma hlavních evropských tahů 2.Sdružení - aktivity a cíle 3.Makroekonomické souvislosti a faktory 4.Středomoravské dopravní priority 5.Závěry.
Marcela Petrová Kafková Ústav populačních studií, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno Regionální aplikace indexu.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Prognóza potřeby pracovních sil v odvětví stavebnictví Praha Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. viceprezident.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Čerpání prostředků z fondů EU na území Jihočeského kraje Ing. Petr Maroš vedoucí Odboru evropských záležitostí.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost Libor Lukáš předseda MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM Regionální centrumOlomouc.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Fakta a mýty o přípravě dopravní infrastruktury v ČR Ostrava Libor Lukáš předseda SRDIM.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
Digitální učební materiál
Podpora v nezaměstnanosti
Místní rozpočtové jednotky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Státní organizace.
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
hejtman Pardubického kraje
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Univerzitní město Olomouc
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
RIZIKO.
Přehled čerpání Zlínského kraje v rámci operačních programů
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
RIZIKO.
Tisková konference ČMKOS
Sebehodnocení školy z pohledu zřizovatele (obce)
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Technologická platforma silniční doprava
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Produktivita nejen v dopravě a růst mezd
Klíčové aktivity projektu
Život bez střeva , Praha.
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Vítáme Vás v Luhačovicích
Financování železniční infrastruktury
IX. Konference Finance pro města a obce
Transkript prezentace:

ROZVOJ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY NA MORAVĚ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě ZLÍN 11. a 12. října 2011

2 Obsah 1.Schéma hlavních evropských tahů 2.Sdružení - aktivity a cíle 3.Makroekonomické souvislosti a faktory 4.Středomoravské dopravní priority 5.Závěry a doporučení „Luhačovická výzva“

3 Česká republika křižovatka Evropy EU  ČR EU  ČR (2P ≈ peníze a postoje) Naše role v EU a její budoucnosti Využití kohezních fondů dnes a v budoucnu Německo Polsko R49 R55 Rakousko Slovensko Slovensko

4 Koridory pro konkurenceschopnost

5 Sdružení – aktivity a cíle  Sdružení fyzických osob na občanském principu založili platformu PRO ŘEŠENÍ nejpalčivějších problémů v oblasti dopravní infrastruktury na Moravě – jedná se o tvůrčí občanskou aktivitu tzv. „PRO NĚCO“… Zakládající členové: Libor Lukáš, Jaroslav Drozd, Libor Žádník a Jiří Lajtoch (podporovateli sdružení jsou starostové měst a obcí a rovněž i manažeři mnoha podniků působících na Moravě)  Cílem je zlepšení dopravní dostupnosti, jako nezbytné podmínky pro hospodářské oživení a konkurenceschopnosti střední a východní Moravy,  Sdružení zadalo zpracování koncepčních dokumentů: Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost (Ing. Petr Zahradník – člen NERVu) Koncepci dopravní infrastruktury Střední Moravy „Gepardi M“ (Ing. Petrák MottMacDonal Praha)  Aktivity sdružení – stabilizování mezinárodní konference 1x ročně - osvěta a publicita, aktivní účast na přípravě projektů DI Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě se sídlem nám. T. G. Masaryka 555/16, Přerov

6 Mezinárodní konkurenceschopnost ČR Podle žebříčku mezinárodního srovnání světového obchodního fóra (WEF) patří infrastruktura v ČR mezi evropský podprůměr.

7 Makroekonomické souvislosti 1 mil. Kč stavebních investic stabilizace 3 pracovních míst (1 ve stavebnictví, 2 v návazných oborech) do veřejných rozpočtů se vrací daňovými cestami více než 55% prostředků (URS Praha, a.s. )  prostřednictvím veřejných rozpočtů přímo stimulovat domácí ekonomiku,  snižování veřejných investic vykazuje velmi neblahé dopady na zaměstnanost,

8 Makroekonomické souvislosti multiplikační efekty a přínosy: Výdaje na realizaci DI nejsou pouze nákladovou položkou rozpočtu, ale mají synergické dopady na ekonomiku a zaměstnanost:  daňové výnosy  povinné odvody - (sociální a zdravotní pojištění, příspěvek na politiku zaměstnanosti )  snížení výdajů na nezaměstnané  doprovodné efekty (konkurenceschopnost,cestovní ruch, atraktivita a dostupnost apod.)  kvalitativně a kvantitativně zaostávající dopravní infrastruktura za vyspělými státy se stává brzdou přílivu zahraničního kapitálu  klíčové priority vládní, regionální i obecní fiskální politiky by měly zohledňovat pravidlo, že prostředky věnované k naplnění obsahu Kohezní politiky EU díky svým synergickým a multiplikačním efektům, napomáhají hospodářskému růstu.  návrh rozpočetu SFDI 2012 a především výhled na neskýtá předpoklad realizace mnohých důležitých priorit ČR

9 ČR - konkurenceschopnost Konkurenceschopnost roste s kvalitou dopravní infrastruktury doprava funguje jako páteř hospodářství a umožňuje rozvoj podnikatelských aktivit zároveň je nástrojem, který pomáhá vyrovnávat meziregionální disparity.

10 Střední Morava - konkurenceschopnost ekonomická krize prohloubila mezeru růstu výkonnosti ekonomiky Střední Moravy (Olomoucký a Zlínský kraj) a ČR vyšší „zranitelnost“ ekonomiky Střední Moravy na globální ekonomické výkyvy souvisí také s horší dostupností regionu dopravní dostupnost je výrazným rozvojovým impulsem (investoři, využití pracovní síly z širšího území, cestovní ruch) – pokud bude výstavba dopravní infrastruktury utlumena, není možné očekávat výraznější růst HDP a rozdíly mezi Střední Moravou a ČR či EU se budou prohlubovat

11 Priority střední a východní Moravy Dálnice D1 Říkovice – Přerov Přerov - Lipník n./Bečvou (obchvat Přerova) R 49 Hulín – Fryšták Fryšták – Lípa (obchvat Zlína) pokračování Lípa – st. hranice ČR/SR Púchov (SK) R55 Otrokovice - Napajedla (jihovýchodní obchvat) Napajedla – Babice Babice – Staré Město pokračování do Břeclavi

12 Význam rychlostní silnice R49/R6 Významné dopravně inženýrské důvody pro zařazení stavby:  Mezinárodní projekt R49/R6 propojuje multimodální koridory EU a je jediným západo-východním koridorem směrem propojující Německo - Praha – Košice - Ukrajina  V současné době neexistuje kapacitní silniční tah ve směru západ – východ dopravního propojení České a Slovenské republiky v prostoru střední Moravy přes které je možné realizovat tranzitní dopravu  Společné úsilí ČR a SR při zařazení do prioritní sítě EU „TEN-T“ naplňuje se rozhodující role MD ČR, ve finální fázi vyjednávání Evropské komise o této otázce Rozhodující přínosy a efekty komunikace:  R49/R6 umožní propojení dálniční sítě České republiky a Slovenska a zajistí kvalitní spojení centrální části Moravy se Slovenskem  Zprovozněním R49 dojde ke snížení dopravní zátěže na silnicích I/49 a I/69 a k odlehčení silnicím s mezinárodním provozem I/50 (E50) a I/35(E442).  Zlepšení kvality životního prostředí v dotčené oblasti  Dopravní dostupnost Strategické průmyslové zóny Holešov

13 Investice do DI a produkční schopnost regionů Návrhy: oprávněný prostor pro pořizování investic orientovaných do budoucna - na koncepčním a promyšleném základě preference dlouhodobě koncipovaného projektového a investičního procesu využití metody financování formou „PPP projektů“ důraz na férovou cenovou transparentnost eliminace prosazování neúčelně nákladných řešení Cíle: Zajištění prosperity a podpora hospodářského růstu regionu Změna postavení v tvorbě HDP ve srovnání NUTS II Napojení regionu na mezinárodní síť TEN-T Strategické projekty v regionu (SPZ Holešov)

14 Závěry konference „ Závěry konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2011“ „Luhačovická výzva“ Účastníci konference konstatují, že:  Střední Morava nemá dostatečně kvalitní vnitrostátní dopravní propojení se sousedními kraji v ose východ - západ a v ose sever – jih, a rovněž tak v mezinárodním kontextu se sousedními regiony Slovenska. nemá dobudovanou nadřazenou dopravní infrastrukturu navazující na mezinárodní dopravní propojení evropských sítí „TEN T“, sever - jih (tzv. Baltsko-Jaderský dopravní koridor).  Současné nastavení financování projektů dopravní infrastruktury s využitím národních, ale i evropských zdrojů je nestabilní, a vyvíjí se v každém fiskálním období nahodile. Tento stav je nadále neudržitelný, jelikož neřeší dostatečně pružně a předvídatelně problematiku kvality dopravní infrastruktury Střední Moravy, což má negativní důsledky projevující se především ve zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti celého regionu.

15 Závěry konference „ Závěry konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2011“ „Luhačovická výzva“ Účastníci konference doporučují MD ČR:  Navrhnout Vládě ČR kroky vycházející z Národního plánu reforem, které budou směřovat k dlouhodobé stabilitě rozpočtových rámců SFDI v úrovni cca 2,5 % HDP ročně.  Připravit realizaci pilotního projektu „PPP“ jako alternativní formu financování prioritních projektů dopravní infrastruktury v ČR.  Navrhnout soubor legislativních opatření, kterými by došlo ke změně (zmírnění) mimo jiné i technických požadavků na výstavbu silnic, dálnic a železnic, čímž by mohlo dojít ke snížení nákladů při budování dopravní infrastruktury v ČR.  Přijmout účinná opatření, na základě kterých dojde k faktickému vyčerpání všech finančních prostředků v rámci OPD a současně bude kontinuálně zabezpečena příprava projektů pro příští plánovací období EU  Prosazovat zařazení rychlostní silnice R 49/R6 do prioritní sítě „TEN T“.

16 Závěry konference „ Závěry konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2011“ „Luhačovická výzva“ Účastníci konference považují za důležité :  v oblasti silniční infrastruktury: dokončit Dálnici D1 v ČR jako hlavní dopravní tepnu spojující západ s východem republiky, a to urychlením výstavby chybějícího moravského úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou (tzv. „Průtah“ Přerovem řešit jako související součást) pokračovat v přípravě a výstavbě rychlostní silnice R55 Přerov-Olomouc a v úseku Otrokovice – Uherské Hradiště – Strážnice s prodloužením do Břeclavi a napojením na dálnici D2 zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 v úseku Hulín – Holešov – Fryšták a urychlit přípravu a realizaci navazujícího úseku Fryšták – Lípa s pokračováním na Vizovice a dále na hranici ČR/SR Střelná-Lazy pod Makytou pokračovat v přípravě a výstavbě silnice I/35 Valašské Meziříčí – Palačov (R48) a přípravě silnice I/57 obchvat Valašské Meziříčí s pokračováním na Vsetín

17 Tomáš Baťa Tomáš Baťa: „ Poměry nejsou vinny nikdy a ničím. Vinni jsou vždycky lidé. Poměry je třeba buď zvládnout nebo se jim přizpůsobit.“ Moravský dopravní kříž D1 x R49 x R55

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST! Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě