MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetické vlny
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Světlo.
Fyzika - mechanika.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vyvození a procvičení učiva
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Matematika Kulová úseč a vrchlík. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Technická mechanika – Skládání sil 2
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
MATEMATIKA Mocniny s celým exponentem
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Procvičování
Světlo, optické zobrazení - opakování
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
Mocniny s racionálním exponentem II.
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Pravděpodobnost
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Geometrická posloupnost - příklady
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Elektromagnetické vlnění
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Inf Barevné ladění dokumentů
ELEKTROTECHNIKA Intenzita elektrického pole
Pythagorova věta - příklady
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ELEKTRONIKA Zesilovače – princip, druhy
Neúplné kvadratické rovnice
Matematika Komolý jehlan
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Matematika Variace.
Aritmetická posloupnost - součet
Technická mechanika – Skládání sil
Matematika Parabola.
ELEKTROTECHNIKA Řazení kondenzátorů – sériové řazení
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
Procvičování – analytická geometrie v rovině
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Mocniny v praxi

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 06_03_32_INOVACE_11

Mocniny v praxi Předmět: Matematika Ročník: první Jméno autora: Mgr. Blanka Koukalová Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Koukalová. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace : Řešené příklady převážně s fyzikální tematikou, které využívají mocniny k vyjádření velikosti fyzikálních veličin. Klíčová slova: mocnina, převody jednotek, dosazení do vzorce, měřítko

MOCNINY V PRAXI

Několik příkladů, kde se můžeme setkat s mocninami:  Světlo se ve vakuu šíří rychlostí m/s. Vyjádřete tuto rychlost v km/s a v km/h. ŘEŠENÍ: v = km/s v = km/h

 Průměr atomu je asi m, průměr jeho jádra je asi m. Kolikrát je jádro menší – větší než atom ? ŘEŠENÍ: Jádro je krát menší než atom.

 Nejvyšší přípustná krátkodobá koncentrace oxidu siřičitého v ovzduší je kg/m 3. Vyjádřete ji v μg/m 3. ŘEŠENÍ: kg/m 3 = g/m 3 = g/m 3 = mg/m 3 = mg/m 3 = μg/m 3 = μg/m 3

 Jakými přitažlivými silami na sebe vzájemně působí Slunce a Země? (Podle Newtonova gravitačního zákona kde k = 6, N.m 2.kg -2, M Z = kg, M S = kg, r = km). ŘEŠENÍ:

 Bílé světlo je elektromagnetické vlnění šířící se rychlostí v = c = m/s. Skládá se ze 7 barevných složek : červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigová a fialová. Každá z nich je charakterizovaná vlnovou délkou a frekvencí vztahem: Fialová barva má vlnovou délku λ = 390 nm a červená λ = 790 nm. Vypočtěte jejich frekvence. ŘEŠENÍ: f f = 7, Hz f č = 3, Hz

 V astronomii se jako jednotka délky používá světelný rok (l. y. = light year). Je to vzdálenost, kterou urazí světlo za 1 rok. Určete, jaká je tato vzdálenost. ŘEŠENÍ: v = m.s -1 t = 1 rok = 365 dní = 365∙24∙3600 s = 3, s s = v ∙ t = ∙ 3, = 9, m

 List papíru má tloušťku 0,2 mm. Zjistěte bez použití kalkulačky, kolik listů papíru je narovnáno ve sloupci vysokém 1 m. ŘEŠENÍ: x … počet listů 1 m = 1000 mm x ∙ 0,2 = 1000 x = 1000 : 0,2 = 10 3 : ( ) =

 Na mapě v měřítku 1 : 1, je vzdálenost Praha – Paříž znázorněna úsečkou délky 5,9 cm. Kolik km je to ve skutečnosti? ŘEŠENÍ: 1 cm … cm = m 5,9 cm … x m x = 5,9 ∙ m = 88, m = 885 km

 Kolik krychliček o hraně 0,5 cm se vejde do krychle o hraně 1 m ? ŘEŠENÍ:

Použitá literatura a obrázky: M. Hudcová, L. Kubičíková – Sbírka úloh z matematiky pro SOU a SOŠ, nakladatelství Prometheus, Praha1994, ISBN Klipart 1. architektura; budovy; dominanty 2. astronomie; dalekohledy; galaxie 3. dokumenty