ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Redoxní vlastnosti kovů a nekovů
REDOXNÍ DĚJ RZ
Měď, stříbro, zlato Cu – biogenní (měkkýši – krevní barvivo)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Druhy chemických reakcí
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Reakce anorganické Chemie I
CHEMICKÉ REAKCE.
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
SOLI RZ
Typy chemických reakcí
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Názvosloví solí.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Neutralizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Jak vznikají soli.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Měď Cu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
EU peníze středním školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Neutralizace Vznik solí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Soli a jejich chemické vlastnosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Soli.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Chemie ROČNÍK: 9. ročník TÉMA: Příprava solí AUTOR: Ing. Pavla Zezulová DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_35_PZ

Anotace Materiál je určen pro výklad učiva v 9. ročníku. Seznamuje žáky se základními způsoby vzniku solí. S většinou reakcí již byli žáci dříve obeznámeni, především v souvislosti s vlastnostmi kyselin. Výukový materiál obsahuje motivační otázky i závěrečné procvičování rovnic. Výklad je doplněn demonstračními pokusy. V chemických rovnicích jsou použity žákům velmi dobře známé sloučeniny, aby učivo mohl zvládnout jakýkoliv žák. Pilotáž Materiál byl ověřován ve třech paralelních třídách 9. ročníku. Zejména lepší žáci se aktivně zapojovali do výuky. Dokázali napsat i některé reakce závěrečného cvičení. Psaní chemických rovnic již tradičně činilo potíže slabším žákům.

1) neutralizace Opakování učiva: Roztok je neutrální, když jsou vodíkové …………… a hydroxidové …………………… v …………………. Pokud převažují H + roztok je ………………………….., pokud OH -, roztok je ……………………….. pH neutrálního roztoku je..… kationty anionty rovnováze kyselý zásaditý 7 Reakci roztoku můžeme určit zbarvením indikátoru

neutralizace - reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká voda a sůl (demonstrační pokus) HCl + NaOH NaCl + H 2 O Napiš reakci kyseliny sírové s hydroxidem sodným: NaOH+ H 2 SO 4 Na 2 SO 4 + 2H 2 O

2) reakce kovu s kyselinou (demonstrační pokus) Zn + 2HCl → ZnCl 2 + H 2 Napiš rovnici reakci zinku s kyselinou sírovou: Zn + H 2 SO 4 → ZnSO 4 + H 2 Se kterými kovy nereaguje většina kyselin? - s ušlechtilými (Cu, Ag, Au, Pt)

3) reakce oxidu kovu s kyselinou (demonstrační pokus) CuO + 2HCl CuCl 2 + H 2 O Napiš reakci oxidu měďnatého s kyselinou sírovou: CuSO 4 + H 2 OCuO + H 2 SO 4

4) p ř ímé slu č ování kovu s nekovem Zn (demonstrační pokus) + S ZnS Napiš chemickou rovnici vzniku NaCl sloučením sodíku s chlorem 2Na + Cl 2 2NaCl

5) Reakce hydroxidu s kyselinotvorným oxidem (demonstrační pokus) Ca(OH) 2 + CO 2 →CaCO 3 + H 2 O Rovnice vyjadřuje proces tuhnutí malty

6) srážecí reakce -vznikají soli nerozpustné ve vodě (v podobě sraženin) (demonstrační pokus) NaCl + AgNO 3 →NaNO 3 + AgCl

Uveď způsob, při kterém vznikají pouze soli bezkyslíkatých kyselin: - přímé slučování kovu s nekovem Napiš rovnice vzniku chloridu hořečnatého: Mg(OH) 2 + HCl → MgCl 2 + H 2 O Mg + 2HCl → MgCl 2 + H 2 MgO + 2HCl → MgCl 2 + H 2 O Mg + Cl 2 → MgCl 2

Napiš rovnice vzniku síranu hořečnatého: Mg(OH) 2 + H 2 SO 4 → MgSO 4 + H 2 O Mg + H 2 SO 4 → MgSO 4 + H 2 MgO + H 2 SO 4 → MgSO 4 + H 2 O Mg(OH) 2 + SO 3 → MgSO 4 + H 2 O

Ilustrace