S EMINÁŘ PS PČR „V YKAZOVÁNÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE V PZSS“ P RAHA 25. ÚNORA 2015 Ing.Tomáš Havlásek – člen Výkonné rady Odborového svazu zdravotnictví a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
Advertisements

Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Všeobecná sestra v sociálních službách
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
VYJEDNÁVÁNÍ O PODMÍNKÁCH NOVÉ ZVLÁŠTNÍ SMLOUVY
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
DLOUHODOBÁ PÉČE V ČR Současnost a budoucnost Jana Hnyková poslankyně PSP ČR členka Výboru pro zdravotnictví a Výboru pro sociální politiku.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
Monitorovací systém sociálních služeb města Plzně k podpoře dotační politiky Mgr. Karolína Vodičková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Regulace v systému veřejného zdravotního pojištění v ohrožení? JUDr. Petr Šustek, Ph.D. Centrum zdravotnického práva, Právnická fakulta UK v Praze Šustek.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Podmínky pro rozvoj integrovaných sociálních a zdravotních služeb v obcích 17. dubna 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
Ekonomika ošetřovatelské péče v sociálních službách – rok 2015 Jiří Procházka únor 2015.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Financování hospicové péče. Seznam zdravotních výkonů a úhradová vyhláška Pro zdravotnická zařízení typu hospic je určen ošetřovací den č a jeho.
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Liberec – Františkov, příspěvková organizace Domažlická 880/ Liberec 3 zřizovatelem je Liberecký kraj.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Pečovatelská služba.
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Jiří Kabát Domácí péče 2017.
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Snížení administrativní zátěže
Podání žádosti o dotaci na rok 2017
Podávání léků v pobytových zařízeních sociálních služeb  kompetence a úhrada  ve světle účinné legislativy, stanovisek MPSV a MZ a Metodiky VZP ČR pro.
Zkušenosti poskytovatele sociálních služeb s vyrovnávací platbou Ing
Ing. Stanislava Správková
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Dlouhodobá péče Věcný záměr zákona upravujícího řešení zdravotně sociální péče Společný projekt Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva práce a sociálních.
CENTRALIZACE ÚSTAVNÍ LÉKÁRNY V PODMÍNKÁCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Financování sociálních služeb
zdravotních výkonů Skiagrafické výkony
Budoucnost domácí péče
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
V. VÝROČNÍ KONGRES POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Transkript prezentace:

S EMINÁŘ PS PČR „V YKAZOVÁNÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE V PZSS“ P RAHA 25. ÚNORA 2015 Ing.Tomáš Havlásek – člen Výkonné rady Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR, - ředitel Domova u lesa Tavíkovice, p.o. JmK Omluva pořadatelům kulatých stolů k problematice poskytování zdravotní péče v PZSS v listopadu 2015 pod názvem „Quo vadis 913?“ – Plzeň, Kroměříž za převzetí názvu – ale vystihuje současnou situaci! „QUO vadis 913“

 Cílová skupina – mentální postižení nad 18 let  102 klientů, 63 zaměstnanců  V roce 2014 objem rozpočtu NaV tis.Kč  Máme 6 zdravotních sester (1 vrchní + 5 nepřetržitém režimu)  => tis.Kč os.náklady (vč.SP+ZP) + FKSP + OOPP + školení …  jsem přesvědčen, že jsou v naší organizaci plně vytíženy

Celkové os.náklady Os.náklady zdrav. sester Platby ZP … z toho VZP v tis Kč za I.Q 139 za zbytek roku 82

účtováno VZP Regulace dle VZP % z roku % z roku % z roku V roce 2012 pojišťovna regulovala vykázané výkony jednostranně – vstoupili jsme do soudního sporu Pro rok 2013 podle memoranda určila 170% oproti roku 2010, lékaře však donutila vykazovat nepoměrně méně Podobně jako v předcházejícím roce ale už jenom 105% z vykázané částky v roce 2013 Pro tento rok už jenom 100 % z roku Kam to směřuje ? Co můžeme očekávat pro další léta ? % % ??? 100% 144

2007 – 2011 jsme vykazovali ZP kolem 800 tis.Kč ročně 2012 jednostranná regulace VZP, která pro nás znamenala z 783 tis.Kč snížení o 74 tis.Kč. 2/2013 podána soudní žaloba. 4/2013 oš.lékaři přestali od indikovat jako hrazené jakékoli podání léků per os s tím, že za to budou postihováni od VZP. Pokles ročních úhrad ZP z 800 tis.Kč na 110 tis.Kč úhrady ZP 116 tis.Kč - minus neukončený soudní spor tis.Kč. VZP jsme vykázali 75 tis.Kč, tzn. Účetně jsme měli v roce 2014 od VZP v tržbách 1 tis.Kč! Soud alespoň rozhodl ještě před memorandem, že soudní náklady nese VZP (25 tis.Kč).

Červen 2014: Memorandum o dohodě na úhradových mechanismech 2012 – 2014 a o dohodě na smírném ukončení soudních sporů (podepsáno – APSS ČR, AK ČR, VZP ČR) - ukončení soudních sporů - úhrady 2012 – dle VZP - úhrady 2013 – regulace nad 170% proti úhrady 2014 – regulace nad 105% proti 2013 Nyní dojednáno - úhrady 2015 – regulace nad 100% roku rok 2016 ani nedomýšlím

Aktualizovaná pravidla pro předpis a úhradu ošetřovatelské péče v PZSS – vydala VZP po dohodě s SPL ČR v červnu čl.1 bod 8 – Jednoznačná a konkrétní indikace ošetřujícího lékaře uvedená na dokladu 06. Tím není dotčeno právo ošetřujícího lékaře ordinovat nehrazené zdravotní služby a právo PZSS tyto nehrazené služby svými zaměstnanci poskytovat. -čl.2 bod 4 – Věk, poruchy celkové mobility a hybnosti, duševní poruchy, mentální poruchy, poruchy chování, poruchy osobnosti, psychiatrická onemocnění typu schizofrenie apod. nejsou až na výjimky relevantním zdravotním důvodem pro obligatorní indikaci výkonu z důvodu dohledu či jiné pomoci při podávání léků per os. Tyto skutečnosti však mohou být signálem pro indikujícího lékaře, aby zvážil, zda dotyčný klient je schopen si sám, resp. pod dohledem všeobecné sestry či za její pomoci aplikovat léky per os či zda je nutné zajistit jejich podání formou hrazené péče kvalifikovaným zdravotnickým personálem vložením léčiva do úst s kontrolou dutiny ústní.

Poznámky: - Léky v PZSS může podávat jen zdravotnický pracovník. - Ordinace nehrazené zdravotní péče – pokud je potřeba, podléhá zdravotnímu pojištění a měla by být hrazena (nelze ji považovat za nadstandard). - Praxe – lékař zváží a pod hrozbou sankcí od ZP neindikuje jako hrazenou péči. Tímto, ale konstatuje, že klient tuto péči nepotřebuje. Subjektivní posouzení – podle mého názoru by se indikace kódu při podávání léků měla týkat tak 1/3 našich klientů. Naši ošetřující lékaři to dříve indikovali u 12 klientů, od u nikoho, nyní od u 7 klientů. Jsme ale vázáni zákonem, že „zajišťujeme ošetřovatelskou péči“, většinou se k tomu zavazujeme i ve smlouvě o poskytování pobytové sociální služby. Jelikož není jiné možnosti a naši klienti by byli ohroženi na zdraví, děláme to „zadarmo “.

Normální je dělat jen to, co je řádně zaplaceno, na čem neproděláváme. Je normální, pokud indikaci hrazené péče určuje „odvaha“ ošetřujícího lékaře a „aktivita“ revizních činností, nikoli nějaká objektivní a jasně definovaná skutečnost? Kdo hradí ostatní činnosti zdravotních sester v PZSS? – např.ošetřovatelský dohled, doprovody k lékaři se sdělením zdravotní anamnézy klientů, zjišťování anamnézy, vedení povinné ošetřovatelské dokumentace… Zdravotním sestrám v PZSS byly odebrány základní rozhodovací kompetence. Např. v případě jakéhokoli abnormálního stavu klienta (zvýšená teplota) při nepřítomnosti lékaře jsou nuceny volat rychlou zdravotnickou pomoc. To se zdravotním pojišťovnám vyplatí?

Řešení: A co paušály za lůžkoden? 1. Kalkulace dle Metodiky MPSV – Vyhlášení dotačního řízení MPSV 2014: - předpokládá se tržba od ZP Kč měsíčně pro klienty ve 3.a 4.stupni PnP - ze 102 máme 37 klientů v 3.a 4.st.PnP, tj * 37 *12 = 1,3 mil.Kč 2. VZP hradí 990 mil.Kč pro PZSS v odbornosti předpokládám klientů v PZSS, z toho odhadem pojištěnců VZP - tzn. 1 mld. / 50 tis. = Kč na lůžko, tj. *102 = 2,04 mil.Kč Pokud našemu zařízení postačuje na 102 klientů úhrada 116 tis.Kč ročně, potom Kč * lůžek = 57 mil.Kč by mělo stačit ročně VZP na celou odbornoat 913 Kam ty peníze mizí?

3.Připravovaný zákon o dlouhodobé zdravotní a sociální péči (rok 2011): „všichni o něm mluvili, skoro nikdo ho neviděl“ - uvažovaná platba ze ZP 200 Kč denně na lůžkoden, tj.200*30 = 6 tis.Kč měsíčně, tj.72 tis.Kč na klienta ročně - patrně jen pro 3.a 4.st.PnP, tzn. 72 * 37 = 2,7 mil.Kč (v LDN ZP hradí Kč za lůžkoden) - tento zákon měl srovnat způsob hrazení dlouhodobé péče (nad 3 měsíce) mezi LDN a hospicem (hradí ZP) vers. DpS, DZR, DOZP (hradí klient a dotace) Současný stav – stejní pacienti/klienti, stejná péče, ale jiné úhrady – „nějak se o zákonu o dlouhodobé péči přestalo mluvit“ - je třeba úplně nový zákon nebo jen dlouhodobou péči upravit do stávajících zákonů o zdravotních službách a sociální péči?

Zdroje (výnosy) PZSS – Domov u lesa Tavíkovice – rozp. NaV cca 30 mil.Kč: - úhrady klientů (strava a část ubytování) – 30,7% - příspěvek na péči (část sociální přímé péče) – 20,1% - proti 29,3% nákl.na PSS - dotace MPSV (zb.sociální přímá péče a ubyt.) – 29,8% - zdravotní pojišťovny (na ošetřov.péči) – 0,4% - proti 10% nákl.na ZS - příspěvek na provoz od zřizovatele (zbytek) – 14% - dary – 0,5% - ostatní, fondy – 4,8%

Řešení úhrad ošetřovatelské péče v PZSS: - stávající stav – ZP nehradí téměř nic, PZSS zatím většinou ošetřovatelskou péči dělají, „nějak“ to finančně pokryjí - zrušení zdravotní péče v PZSS – dostaneme se na úroveň „hostinské činnosti“, tj. poskytovatelé ubytování a stravy pro postižené občany, velký problém jak zajistit jakoukoli zdravotní péči – je to problém ZP! - výkonový systém je scestný, administrativně náročný, není schopen vyjádřit objem ošetřovatelské péče - platby za lůžkoden – vyřešily by mnohé, jednoduché, relativně by mohly být i spravedlivé - normativy personálního obsazení, tj.obsazení zdravotnickým personálem v PZSS. Na toto by byly vázany úhrady za poskytnutou péči. Toto je ale zatím vzdálené…

Závěrem: (nyní sdělím pár výroků, které by měly vést k obsáhlé diskuzi) Nedílnou součástí sociálních služeb je ošetřovatelská péče zajišťovaná kvalifikovanými zdravotnickými pracovníky. Pokud tomu tak není, jsme na hraně průšvihu… Na kvalitu sociálních služeb jsou v poslední době kladeny stále vyšší nároky včetně vedení podrobné dokumentace. Tyto požadavky ale nejsou vyváženy patřičnými úhradami. Dělá se to nyní na úkor spravedlivého odměňování všech pracovníků v sociálních službách. A bohužel už i na úkor klientů… Kompetentní orgány, které by měly tento systém péče o dlouhodobě postižené lidi vyřešit, zatím přihlížejí a čekají na zázrak. Zdravotní pojišťovny si zatím plně neuvědomují svou povinnost postarat se o zajištění zdravotní péče o všechny své pojištěnce, tzn.i o ty, kteří spadnou pod péči sociálních služeb.

DĚKUJI ZA POZORNOST. Ing.Tomáš Havlásek - člen Výkonné rady Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR, - ředitel Domova u lesa Tavíkovice, p.o. JmK Tavíkovice