Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_08_SEI_PISMO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český egyptologický ústav FF UK
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Mluvená a psaná forma jazyka
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
Vznik a poslání písemnictví
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Moduly ECDL M3_Word - prostředí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Písmo obrázkové Název školy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
IdentifikátorVY_32_INOVACE_vaše číslo AnotaceŽák se seznámí s početními výrazy a s výrazy s proměnnou AutorJMÉNO PŘÍJMENÍ, Gymnázium Bystřice nad Pernštejnem.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.7 Féničané Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Oceány Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu: prezentace, animace.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Počátky písemnictví na našem území
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Úvod do starověku; Vznik písma
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pomocné vědy historické
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ZE7-07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_08_SEI_PISMO Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby Listopad 2012 Anotace Materiál slouží k výkladu a nácviku písma. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití:část výkladuk promítání, část nácvikuk práci jednotlivců nebo dvojic u PC nebo i skupin s vytištěným pracovním listem. Žáci využijí i v části výkladu nácviku látky prostřednictvím doplňovacích otázek ve výkladu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Vznik a vývoj písma Předpoklady vzniku písma Vznik řeči Vznik řeči – před lety – člověk moudrý Potřeba vzniku písma Písmo a jeho význam - prostředek pro záznam a předávání myšlenek / obchod, administrativa, účetnictví, náboženství, morální zásady.../ - hromadné označení pro psané projevy, kreslené, tištěné, či ražené znaky hlásek, slabik a slov Předstupeň písma výjevové obrazy - - obrazová sdělení Předstupeň písma – před let – výjevové obrazy - - obrazová sdělení / lovecké výjevy Vznik 1. písma Vznik 1. písma – 3300 let př. n. l. Sumer – král Uruku - Enmekar / pověst /

Druhy písma - podle způsobu zobrazení skutečnosti: 1. Obrázkové písmo: 1. Obrázkové písmo: obrázek zastustupuje skutečnost 2 způsoby: A/ Piktogramy – A/ Piktogramy – 1 primitivní obrázek – 1 věta – 4. tis. let př. n. l. / dodnes Eskymáci/ B/ Ideogramy B/ Ideogramy 1 obrázkový znak – 1 pojem/ myšlenka = idea Druhy obrázkového písma: bez abecedy klínové – 1. obrázkové písmo - klínové – 1. obrázkové písmo - Sumerové – 3300 př. n. l. hieroglyfy – 2. obrázkové písmo - hieroglyfy – 2. obrázkové písmo - Egypťané – 3200 př. n. l. další: Kréťané, Máyové, Aztékové, Číňané, Japonci, Korejci 2. fonetické/ hláskové písmo 2. fonetické/ hláskové písmo – fonogram – znak pro zvuk/ hlásku souhlásková abeceda souhlásková abeceda – Féničané př. n. l. úplná abeceda/ souhlásková i samohlásková - úplná abeceda/ souhlásková i samohlásková - Řekové – 8. stol. př.K.

Klínové písmo ChrisOChrisO from en.wikipedia.orgen.wikipedia.org Důvod vzniku: ? Místo vzniku: ? Doba vzniku: ? Druh písma: ? Název písma: ? - záznam zpráv v sumerském jazyce znaků – logogramy a ideogramy - zprvu tištěny vodorovně, šikmo, svisle př. K. vodorovně, zleva doprava - technika – hliněné destičky, trojhranné rákosové klínky- používáno 3000 let

Hieroglyfické písmo/hieroglyfy Důvod vzniku: ? Doba vzniku: ? Místo vzniku: ? Druh písma: ? - hyieroglyf = posvátný znak/ symbol znaků – ideogramy/fonogramy - černý a červený inkoust - vertikálně /horizontálně– zleva doprava i zprava doleva - papyrus/ úlomky kamene/ „ostraka“ - hieratické a démotické písmo - rozluštěno 1822 Champollion %99epis_egyptsk%C3%BDch_hieroglyf%C5%AFhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Přepis_egyptských_hieroglyfů Seal ring Ptah Great with love E3603 mp3h8732.jpg Pečetní prsten s hieroglyfem boha Ptaha

Fonetické /hláskové písmo/abeceda fonogram = znak = konkrétní zvuk/ hláska 1. hláskové písmo - Féničané 1. hláskové písmo - Féničané /čistě hláskové/ abeceda /čistě hláskové/ abeceda 1300 př. n. l písmen abecedy /jen souhlásky/papyrus 1. úplná abeceda / souhlásky i samohlásky/ - Řekové 8. stol. př. n. l. začali psát zleva doprava 1,137 × 884 pixels, file size: 289 KB, MIME type: image/jpeg ) 200px-Griechisches_Straßenschild

Vznik latinky a azbuky ce=univ&sa=X&ei=zj61UNftJY7ntQbP54HADQ&sqi=2&ved=0CEQQsAQ&biw=1093&bih=494 Od Řeků přes Etrusky k Římanům římské písmo/ latinka Římané – římské písmo/ latinka -texty latinského jazyka -6. stol. př. n. l. expanze - téměř všechny evropské národy / Maďaři – Finové / - Amerika, Austrálie, část Afriky přizpůsobení hláskovým systémům – čj – diakritika – 15. stol. J. Hus Od Řeků ke Slovanům hlaholice hlaholice / 60. léta 9. stol. sv. Cyril- Konstantin/ - texty ve staroslověnštině cyrilice cyrilice /konec 9. stol. odvozena z velkých písmen řecké abecedy/ cyrilice – do stol. používána i u nás – Metodějův žák Kliment azbuka azbuka – Rusko / Ukrajina – vznik z cyrilice

O jaké písmo se jedná? Pracujte ve skupinách. 1. Od 6. stol. př. K. nejrozšířenější druh písma Používano v Evropě, Americe, Austrálii, části Afriky Převzato přes Etrusky od Řeků Šířilo latinský jazyk 2. Převzato od Féničanů Doplněno o samohlásky Zapisováno zleva doprava Sestaveno v 8. stol. př. K. 1. úplná hlásková abeceda 4. Mladší druh obrázkového písma Psáno na papyrus, zdi chrámů, ostraku Zprvu psáno všemi směry Rozluštěno až na poč. 19. stol. 3. Využívá ideogramů a logogramů Předává zprávy v sumerském jazyce Vynalezeno 3300 př. K. Psáno na hliněné destičky pomocí rákosových klínků

Řešení 1. latinka 2. řecké písmo / řecká abeceda 4. hieroglyfické písmo 3. klínové písmo

Zdroje: Wikipedia.org Sochrová, Marie: Literatura v kostce, Fragment, Havlíčkův Brod 2007 Littleton, C. Scott: Moudrost východu, Knižní klub a Balios, Praha 1998 Obrázky: Str. 4 EN:USER:CHRISO. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BY-SA Str. 5 RAMA. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BY-SA Str. 6 AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PD Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu – licenci BY-SA viz označené obrázky.