METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo UM: VY_12_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová Datum, období, kdy byl vytvořen: září 2011 Název práce: Vyjádření neznámé ze vzorce Předmět, pro který je VM určen: matematika Ročník, pro který je VM určen: osmý Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Matematika a její aplikace – Lineární rovnice – Výpočet neznámé veličiny ze vzorce Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Za pomocí prezentace se žáci seznámí s postupem při vyjadřování neznámé veličiny ze vzorce a získané poznatky si procvičí při řešení příkladu Pomůcky: dataprojektor, sešit, kalkulačka, psací potřeby
1. možnost Se vzorečkem pracujeme jako s rovnicí o jedné neznámé Za použití ekvivalentních úprav tuto neznámou z rovnice (ze vzorce) vyjádříme Dosadíme hodnoty známých veličin a dopočítáme
2. možnost Do daného vzorce dosadíme všechny známé hodnoty a zůstane nám tam jedna neznámá Dále postupujeme stejně, jako bychom řešili rovnici o jedné neznámé Za použití ekvivalentních úprav tuto neznámou z rovnice vyjádříme a dopočítáme
Plechovka s barvou ve tvaru válce má objem 0,75 litru a výšku 12 cm. Urči poloměr dna plechovky. V = 0,75 l = 750 cm 3 v = 12 cm r = ? cm
1. možnost – vyjádříme neznámou V = πr 2. v/ : (πv) r 2 = V: (πv)/ √ r = √ V: (πv) - dosadíme a dopočítáme r = √ 750 : (π. 12) r = 4,46 cm
2. možnost - dosadíme do vzorce známé hodnoty 750 = π. r 2. 12/ : (π. 12) - r je jediná neznámá, kterou vyjádříme r 2 = 750 : (π. 12)/√ r = √750 : (π. 12) r = 4,46 cm Poloměr dna plechovky je přibližně 4,5 cm.