Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Didaktické prostředky
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Národní kvalifikační rámec České republiky a projekt Q-RAM
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro řešení nerovnováhy na trhu práce Proč jsme šli do NSK? Jaroslava Doležalová personální ředitelka Synthesia,
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Odbor pro strategii a rozvoj1 Principy hodnocení studijních oborů na MU Soňa Basovníková Brno,
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Jednotky výsledků učení
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Pedagogická diagnostika
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
aneb Assessment Centre a Development Centre
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Kurikulum: obsah školní edukace
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
První zkušenosti s evaluací
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Setkání kariérových poradců
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky

Obsah a struktura vystoupení Co jsou a k čemu jsou výsledky učení? Co znamená jejich implementace do pedagogické praxe pro učitele? Co od učitele vyžaduje? Co učitelům může přinést? Co přinese studentům? Cíl: představit, jak lze s kategorií výsledky učení pracovat při popisu oboru a jeho segmentů.

Neobejdeme se bez definic Výsledky učení – objektivní popis toho, co by měl student znát po absolvování určitého studijního oboru nebo jeho dílčí složky (předmětu, studijní stáže, praxe apod.), čemu by měl rozumět, co by měl být schopen na základě svých znalostí dělat. Je to formulace ověřitelné kvality, kterou student v procesu učení získá.

Kategorie Odborné (oborové) znalosti. Absolvent bakalářského oboru český jazyk vysvětlí jazykový systém češtiny v rovině fonologické, morfologické, syntaktické, lexikální a stylistické. Odborné (oborové) dovednosti. Absolvent na základě rámcově vymezeného úkolu a s použitím určené metody řeší konkrétní lingvistický problém. Obecné způsobilosti.

Obecné způsobilosti Vyjadřují prokazatelnou schopnost studenta používat znalosti a dovednosti nabyté ve studovaném oboru spolu s osobními, sociálními nebo metodickými schopnostmi při práci a při studiu v profesním nebo osobním rozvoji, a to v míře přenositelné i mimo studovaný obor. Jsou obecné - přenositelné, využitelné i mimo studovaný obor.

V čem je přístup jiný? Z pozice učitele: Které ověřitelné znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti by měl student ve vzdělávacím procesu získat? Kterými vzdělávacími metodami dosáhnu toho, aby bylo stanovených výsledků učení dosaženo? Kterými hodnoticími metodami zjistím, že skutečně bylo stanovených výsledků dosaženo? Na které výsledky učení získané předchozím studiem bude student navazovat?

V čem je přístup jiný ? Z pozice studenta: Jaké vstupní znalosti, dovednosti, způsobilosti musím mít, abych mohl předmět (obor) absolvovat? Co budu po skončení výuky znát, umět dělat? Co se ode mě po skončení výuky očekává? Co budu muset prokázat? Jaká budou kritéria mého hodnocení?

Na jakých úrovních lze výsledky učení formulovat? Úroveň: národní deskriptory (minimální odborné znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti pro jednotlivé stupně vzdělávání), deskriptory oblastí vzdělávání (okruh odborných znalostí, dovedností obecných způsobilostí pro obsahově příbuzné studijní programy), deskriptory studijního programu/oboru (výsledky učení na úrovni oboru), deskriptory jednotlivých segmentů studijního programu /oboru (především výsledky učení jednotlivých předmětů) deskriptory jednotlivých témat.

Konkrétnost popisu na jednotlivých úrovních Odborné dovednosti absolventa bakalářského studijního programu (NKR) Absolvent umí s využitím odborných znalostí na základě rámcově vymezeného úkolu řešit praktické problémy oboru … Odborné dovednosti absolventa bakalářského studijního programu oblasti Zdravotnické obory Absolvent umí na základě teoretických znalostí samostatně provádět diagnostiku pacienta, plánovat a realizovat adekvátní intervence a vyhodnocovat efektivnost výsledků.

Konkrétnost popisu na úrovni předmětu Odborné znalosti předmětu slavistika a staroslověnština Absolvent vysvětlí základní vývojové procesy praslovanštiny v hláskoslovné a morfologické rovině, vysvětlí jazykové znaky větví slovanských jazyků, charakterizuje staroslověnštinu, a to z hlediska jejího jazykového systému a z hlediska její funkce.

Zásady při formulaci výsledků učení Odlišujeme odborné znalosti a odborné dovednosti. Formulujeme odpovídající počet výsledků učení. Snažíme se o gradaci výsledků učení. Sledujeme návaznost výsledků učení v rámci oboru. Sledujeme návaznost výsledků učení na formulované předpoklady. Sledujeme provázanost výsledků učení s vyučovacími metodami. Sledujeme provázanost výsledků učení s hodnoticími metodami.

Jak postupovat při popisu studijního oboru Garant oboru Formuluje výsledky učení oboru (respektuje stupeň studia a odpovídající gradaci). Formuluje vstupní předpoklady. Zahrne do popisu deskriptory obecných způsobilostí (podle NKR), případně je modifikuje podle specifiky oboru. Uvede způsoby hodnocení, kterými bude dosažení výsledků učení ověřováno. V obecné rovině uvede vzdělávací metody. Porovná formulované výsledky učení s příslušnými deskriptory NKT a oblasti vzdělávání. Pozor: Výsledky učení oboru vyjadřují minimální standard, ideální představu.

Jak postupovat při popisu předmětu Garant předmětu (vyučující) Formuluje konkrétní ověřitelné výsledky učení. Formuluje konkrétní vyučovací metody. Formuluje konkrétní hodnoticí metody. Formuluje předpoklady. Sleduje vztah k ostatním předmětům ve studijním programu. Sleduje vztah k formulovaným výsledkům učení oboru.

Závěrečná etapa popisu studijního programu Sledování vzájemného propojení složek studijního programu. Provázanost částí a celku. Hledání a odstraňování disproporcí. Hledání a odstraňování tzv. „bílých“ míst a naopak překryvů.

Odpověď na otázky Jasně formulované výsledky učení pomáhají naplnit přístup ke vzdělávání, v jehož centru stojí student, vedou učitele k promýšlení vyučovacího a učebního procesu ve všech souvislostech, poskytují učitelům konkrétní zpětnou vazbu o jejich vzdělávací činnosti, poskytují studentům jasné informace o obsahu studia, o kritériích a způsobech hodnocení, vytvářejí podmínky, které studenty vedou k hloubkovému přístupu k učení, mohou přispívat ke zvyšování kvality vzdělávacího procesu na vysoké škole. Základní podmínka: uplatňování výsledků učení nesmí znamenat formální vyplňování předepsaných kolonek.

Kontakt: