Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Tání a tuhnutí – příklady k procvičení Autor: VY_32_INOVACE_11_2_8 Mgr. Jan Zach
Kmitání – základní pojmy p ř íklady k procvi č ení VY_32_INOVACE_11_2_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.
Popište rovnicí děj znázorněný na grafu.
V čase t=0 je y=0,1 m.
Přímočará pila má zdvih 30 mm a počet zdvihů 3000 za minutu. Jaká je maximální rychlost pilového plátku?
y=30 mm = m n=3000 ot/min = 50 Hz v max =? Pro v m platí:
Vlnění je popsáno rovnicí y=0,02sin2 (4t+3x)m. a) Určete amplitudu, periodu a rychlost vlnění. b) Určete výchylku bodu vzdáleného 1,2 metru od zdroje vlnění v čase 4 sekund.
t = 4 s y m =? T=? v m =? y=? x = 1,2 m Perioda: Rychlost:
Téma sady: Termika a Mechanika II. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Kmitání – základní pojmy Anotace: V pracovním listu žáci řeší úkoly týkající se kmitavého pohybu. Příklady jsou voleny tak, aby posílily znalosti dané problematiky. Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Tání a tuhnutí – příklady k procvičení Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák dokáže vypočítat zadané příklady. Speciální vzděl. potřeby: Klíčová slova: amplituda, kmitání, perioda, frekvence Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít k procvičení typových příkladů základů kmitavého pohybu. Na listu „řešení“ je možné používat kliknutí nebo rolování pro zobrazení dalšího kroku řešení. List s nabídkou příkladů je záměrně vložen vícekrát kvůli častému nechtěnému přeskoku na další příklad v pořadí. V prezentaci jsou použity ilustrační obrázky z galerie MS Office nebo vlastní tvorby.