SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Advertisements

Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Procvičujeme tvary sloves
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní skladební dvojice-cvičení
Autorem materiálu a všech jeho částí, není li uvedeno jinak, je Kateřina Najmanová Trpný rod- The Passive.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují podle učebnice, zápisů.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A16_Perfektum pravidelných sloves Téma: Německá gramatika.
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_20_SPOJKY, ČÁSTICE,
PŘÍVLASTEK - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_07_PŘÍVLASTEK - DRUHY Téma:
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
VĚTA - VÝPOVĚĎ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_03_VĚTA - VÝPOVĚĎ Téma: ČESKÝ JAZYK.
Vylučovací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovesný rod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Rod a číslo podstatných jmen
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzory podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘÍPONY -SKÝ / -CKÝ
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČÍSLOVKY - SKLOŇOVÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Smyslové ústrojí čichu
Písemné násobení trojciferným činitelem
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČÍSLOVKY - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jednotky délky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁJMENA TEN, NÁŠ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD ČINNÝ A TRPNÝ Téma: TVAROSLOVÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

AutorMgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne21. – 22. ledna 2012 Odpilotováno dne24. ledna 2012ve tříděVII.A Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Tematický okruhTvarosloví TémaSlovesa – rod činný a rod trpný Klíčová slovaRod činný, rod trpný opisný a zvratný, podmět, činitel děje, příčestí trpné

Najdi podmět a přísudek a) Podtrhni přísudek vlnovkou, podmět rovně. b) Zakroužkuj činitele. Školník otevírá školu o půl osmé. Malíř namaloval obraz temperami. Žák vložil prázdný list do sešitu. Přečtu si dopis odpoledne. Otec poseká celou zahradu kosou. _____________________________ Nyní doplň mezi podmět a činitele ___znaménko =,nebo ≠ :______ PODMĚT ČINITEL Škola se otvírá o půl osmé. Obraz byl namalován temperami. Prázdný list byl vložen do sešitu. Dopis bude přečten odpoledne. Celá zahrada bude posekána kosou. Celá zahrada se poseká kosou. ______________________________ Nyní doplň mezi podmět a činitele ___znaménko =,nebo ≠ :______ PODMĚT ČINITEL

Rod činný - rod trpný PODMĚT = ČINITEL Je-li podmět zároveň činitelem děje, pak se jedná o rod ČINNÝ. Standa rozsypal cukr. Irenka rozbila hrne č ek. PODMĚT ≠ ČINITEL Je-li podmět jiný než činitel děje, pak se jedná o rod TRPNÝ. OPISNÝ je tvořen příčestím minulým a tvarem slovesa být Cukr je rozsypán. Hrne č ek je rozbit. ZVRATNÝ je tvořen 3.osobou činného a zvratným zájmenem se Cukr se rozsype. Hrne č ek se rozbil.

Příčestí trpné -se tvoří z kmene minulého plnovýznamového slovesa: a)příponou –n / -en vymyslel - vymyšlen, vymyšlena, vymyšleno zvýšil - zvýšen, zvýšena, zvýšeno napsal - napsán, napsána, napsáno odebral - odebrán, odebrána, odebráno a)příponou –t zalil - zali t, zali ta, zali to umyl - umy t, umy ta, umy to rozbil - rozbi t, rozbi ta, rozbi to

Příčestí opisné trpné a) utvoř příčestí minulé b) utvoř příčestí trpné Infinitivpříčestí minulépříčestí trpné opisnézvratné______ snížit _____________________________________________ slíbit_____________________________________________ hodnotit_____________ ________________________________ rozhoupat_____________________________________________ slepit_____________________________________________ vypít_____________________________________________ zahodit_____________________________________________ stít_____________________________________________ prohlížet_____________________________________________ poznat_____________________________________________ žádat_____________________________________________ dojmout_____________________________________________

ANOTACE 1)Porovnávání podmětu a činitele děje ve větách a následné vyvození rozdílu mezi rodem činným a rodem trpným 2)Výklad – shrnutí a vysvětlení rodu trpného opisného a zvratného 3)Tvoření rodu trpného opisného 4)Procvičování tvoření trpného rodu 5)Práce s učebnicí POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.