SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD ČINNÝ A TRPNÝ Téma: TVAROSLOVÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AutorMgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne21. – 22. ledna 2012 Odpilotováno dne24. ledna 2012ve tříděVII.A Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Tematický okruhTvarosloví TémaSlovesa – rod činný a rod trpný Klíčová slovaRod činný, rod trpný opisný a zvratný, podmět, činitel děje, příčestí trpné
Najdi podmět a přísudek a) Podtrhni přísudek vlnovkou, podmět rovně. b) Zakroužkuj činitele. Školník otevírá školu o půl osmé. Malíř namaloval obraz temperami. Žák vložil prázdný list do sešitu. Přečtu si dopis odpoledne. Otec poseká celou zahradu kosou. _____________________________ Nyní doplň mezi podmět a činitele ___znaménko =,nebo ≠ :______ PODMĚT ČINITEL Škola se otvírá o půl osmé. Obraz byl namalován temperami. Prázdný list byl vložen do sešitu. Dopis bude přečten odpoledne. Celá zahrada bude posekána kosou. Celá zahrada se poseká kosou. ______________________________ Nyní doplň mezi podmět a činitele ___znaménko =,nebo ≠ :______ PODMĚT ČINITEL
Rod činný - rod trpný PODMĚT = ČINITEL Je-li podmět zároveň činitelem děje, pak se jedná o rod ČINNÝ. Standa rozsypal cukr. Irenka rozbila hrne č ek. PODMĚT ≠ ČINITEL Je-li podmět jiný než činitel děje, pak se jedná o rod TRPNÝ. OPISNÝ je tvořen příčestím minulým a tvarem slovesa být Cukr je rozsypán. Hrne č ek je rozbit. ZVRATNÝ je tvořen 3.osobou činného a zvratným zájmenem se Cukr se rozsype. Hrne č ek se rozbil.
Příčestí trpné -se tvoří z kmene minulého plnovýznamového slovesa: a)příponou –n / -en vymyslel - vymyšlen, vymyšlena, vymyšleno zvýšil - zvýšen, zvýšena, zvýšeno napsal - napsán, napsána, napsáno odebral - odebrán, odebrána, odebráno a)příponou –t zalil - zali t, zali ta, zali to umyl - umy t, umy ta, umy to rozbil - rozbi t, rozbi ta, rozbi to
Příčestí opisné trpné a) utvoř příčestí minulé b) utvoř příčestí trpné Infinitivpříčestí minulépříčestí trpné opisnézvratné______ snížit _____________________________________________ slíbit_____________________________________________ hodnotit_____________ ________________________________ rozhoupat_____________________________________________ slepit_____________________________________________ vypít_____________________________________________ zahodit_____________________________________________ stít_____________________________________________ prohlížet_____________________________________________ poznat_____________________________________________ žádat_____________________________________________ dojmout_____________________________________________
ANOTACE 1)Porovnávání podmětu a činitele děje ve větách a následné vyvození rozdílu mezi rodem činným a rodem trpným 2)Výklad – shrnutí a vysvětlení rodu trpného opisného a zvratného 3)Tvoření rodu trpného opisného 4)Procvičování tvoření trpného rodu 5)Práce s učebnicí POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.