Kontrola podmíněnosti pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce plateb Jan Dvorský poradce náměstka ministra Ministerstvo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

AEO v roce 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova:
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zemědělci a vodohospodáři – protivníci nebo spojenci? J a n K l í r Výzkumný ústav rostlinné výroby Praha - Ruzyně
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Aktivity v zájmu zvyšování bezpečnosti půdy Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Hroznová 2, Brno Veronika Večeřová www.ukzuz.cz.
Kontrola podmíněnosti Pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce dotací Martin MISTR Ministerstvo zemědělství 1.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Zásady správné zemědělské praxe
Marie Trantinová ÚZEI - pracoviště Opava Ústí nad Labem
Komunální odpadní vody a kaly
Nové standardy GAEC.
Eva Měráková, Lenka Jandová
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
Jak předcházet neshodám na ekofarmách Obecná pravidla produkce Zákaz používání GMO - Zákaz používání GMO - zákaz se týká potravin, krmiv, činidel,
Kontrola podmíněnosti
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 1 - Současná situace v ČR Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond pro.
Podmínky pro poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech a oblastech s jinými znevýhodněními.
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Právní úprava ochrany lesa
VÝROČNÍ KONFERENCE,,Operační program Rybářství příležitost pro produkční rybáře“
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Kontrola podmíněnosti Shrnutí klíčových informací Martin MISTR Ministerstvo zemědělství.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Změny v požadavcích podmíněnosti v novém programovacím období
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Nové požadavky pro zemědělské podniky v oblasti cross compliance Ing. Martina Svobodová Agroteam CZ s.r.o.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
CROSS-COMPLIANCE Milan Kouřil DAPHNE ČR – Institut aplikované ekologie Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross compliance – součást SZP EU a jeho legislativní základy Ing.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross compliance Ing. Petr Jakobe, CSc., Střední zemědělská a potravinářská.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Zákonné požadavky na hospodaření SMR Minimální požadavky pro AEO Ing. Jan Dvorský
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Program rozvoje venkova Administrace Žádosti o dotaci 1. kolo příjmu žádostí
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Kontroly podmíněnosti pro nové období SZP od
Návrhy změn požadavků podmíněnosti a greeningu Lubomír Smrček Podklady pro prezentaci pocházejí z materiálů odboru přímých.
Zelená nafta Seminář k novele zákona o spotřebních daních
Cross compliance – součást SZP EU a jeho legislativní základy
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Dobré životní podmínky zvířat
Kontrola dodržování zákonných požadavků na zemědělské hospodaření
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Lesy Kontrolní úkol je zaměřen na vlastníky nebo uživatele lesů v souvislých lesních porostech o celkové výměře vyšší než 50 hektarů. Cílem kontroly je.
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Podpora a ochrana stromů v krajině v rámci dotačních titulů MZe
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Pracovní skupina CROSS COMPLIANCE
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Seminář k výzvě č. 1 MAS Lanškrounsko z PRV 17. 7
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
DZES 5 od hodnocení porušení
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Kontrola podmíněnosti pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce plateb Jan Dvorský poradce náměstka ministra Ministerstvo zemědělství

VÝZNAM KONTROL PODMÍNĚNOSTI:  Od vstupujeme do nového období výplat přímých plateb.  Přímé platby již nejsou dotací či příspěvkem k výnosům za produkci nebo výměru půdy.  Odrážejí požadavky veřejnosti na hospodaření zemědělců v krajině, na odpovědný přístup ke kvalitě potravin, udržování životního prostředí a zajištění dobré pohody zvířat.  Krácení přímých plateb na základě zjištěných porušení standardů a požadavků není sankcí, ale sníženou platbou za nedodržení kvality služby.  Proto je zemědělec v systému „vzájemného plnění“ především partnerem MZe a formou závazku k dodržování pravidel kontroly podmíněnosti je také partnerem široké veřejnosti. Ministerstvo zemědělství

PRÁVNÍ RÁMEC KONTROL PODMÍNĚNOSTI: ×nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 (hlava I kapitola 1, příloha III a IV) ×nařízení Komise (ES) č. 796/2004 (zaváděcí pravidla čl. 9, 41-48, 65-67) ×národní implementace ×nařízení - přímo aplikovatelné ×směrnice - transponovány do českých právních předpisů ‏ Ministerstvo zemědělství

PRVKY SYSTÉMU PODMÍNĚNOSTI : 1) Dobrý zemědělský a environmentální stav (GAEC) a udržování poměru stálých pastvin - Good agricultural and environmental condition - čl. 5 a příloha IV nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 2) Zákonné požadavky na hospodaření (SMR) - Statutory management requirements - čl. 4 a příloha III nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 Ministerstvo zemědělství

Zavedení systému kontroly podmíněnosti  závěry Rady ke zprávě Komise o zjednodušení Cross Compliance z března 2007  prověrka funkčnosti SZP (Health Check) Komise návrh zavádění 2009, 2010, 2011 Vyjednáno , 2011, NČS požadavek 2009, 2011, 2013

od od GAEC 1 GAEC 5 + poměr SP GAEC 5 + poměr SP GAEC ? + poměr SP SMR - A SMR – C až od SMR - B POSTUPNÝ NÁBĚH KONTROL V ČR

S ystém kontroly podmíněnosti KONTROLNÍ ORGANIZACE  ÚKZÚZ, ČPI,ČIŽP, SZIF, (SRS). KONTROLOVANÉ POŽADAVKY  GAEC – 5 stávajících standardů ( ustavena pracovní skupina, návrh, zavedení nových od ).  SMR p rovedena revize => 29 požadavků od (celkem návrh 80).  Minimální požadavky pro AEO - 11 požadavků od Ministerstvo zemědělství

KDO BUDE KONTROLOVÁN:  Všechny fyzické a právnické osoby, které žádají o přímé platby  Žadatele o platby v rámci Programu rozvoje venkova (PRV II. osa),  Jiné platby a dotace, pro jejichž poskytnutí je podmínkou plnění standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (SOT víno).  Musí být zkontrolováno nejméně 1 % žadatelů o přímé platby a 1 % žadatelů o platby v rámci PRV.  Kontroly jsou prováděny v témže kalendářním roce, ve kterém byly podány jednotné žádosti o platby. Ministerstvo zemědělství

Výběr podniků ke kontrole  Minimální míra kontrol je 1% žadatelů  Náhodný a rizikový výběr Výběr ke kontrole 1 % Ze souboru žadatelů Náhodný výběr 20 – 25 % Rizikový výběr 75 – 80 %

Proces kontroly – kontrola na místě 1. Výběr subjektů ke kontrole 2. Vytvoření plánu kontrol 3. Oznámení / neoznámení kontrol  Podle kontrolovaných opatření v rámci způsobilosti 4. Kontrola na místě  Zahájení kontroly  Provedení kontroly  Ukončení kontroly  Vyhotovení kontrolního protokolu  Řízení o námitkách – lze podat do 5 (7) dnů od seznámení s protokolem  Předání kontrolního protokolu – žadatel musí být informován o všech porušeních do 3 měsíců od provedení kontroly.

Proces kontroly – kontrola na místě 5. Vyhotovení zprávy o kontrole  Obecná část  Popisná část  Hodnotící část (rozsah, závažnost, trvalost, opakování) 6. Předání zprávy o kontrole SZIF  Do 1měsíce od vyhotovení  Elektronickou cestou do MZK na MZe  Dostupná na portálu FARMÁŘ

Průběh kontroly podmíněnosti  Průběh kontroly – se řídí zákonem č. 552/1992, o státní kontrole a nařízením Komise (ES) č. 796/2004.  Oznámení o kontrole – max. 14 dnů, běžná praxe v cca dnů, minimálně 48 hodin.  Zahájení kontroly na místě – předložení písemného pověření ke kontrole

Průběh kontroly podmíněnosti  Provedení kontroly – kontrolní list + protokol o kontrolním zjištění – popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků (předání stejnopisu protokolu kontrolované osobě).  Možnost podání písemných a zdůvodněných námitek proti protokolu – do 5 (7)dnů.  Řízení o námitkách – rozhodnutí do 15 dnů ředitel OSS.

Průběh kontroly podmíněnosti  Zpráva o kontrole – vzniká po uzavření kontroly, obsahuje hodnocení případně zjištěných porušení z hlediska rozsahu, závažnosti, trvalosti, opakování a úmyslu - předání na SZIF do 1 měsíce po ukončení kontroly  Zpráva o kontrole neobsahuje výsledné procento snížení podpor, hodnotí pouze míru porušení

Hlavní kritéria hodnocení nedodržení požadavků a standardů jsou:  Rozsah – malý, střední, velký  Závažnost – malá, střední, velká  Trvalost – porušení trvalé / odstranitelné  Opakování – stejné porušení ve třech po sobě následujících letech  Úmysl – porušení úmyslné / nedbalostní

HODNOCENÍ NESHOD:  Rozsah - hodnotí se především, zda se dosah porušení omezuje na samotné hospodářství nebo je širší.  Závažnost - hodnotí se významnost důsledků daného porušení.  Trvalost - hodnotí se délka doby porušení i možnost ukončit jeho působení přiměřenými prostředky.  Opakování - představuje stejné porušení kontrolovaného standardů / požadavku, vícekrát než jednou v průběhu tří po sobě jdoucích let, pokud byl žadatel o předchozím porušení informován, a měl tedy i možnost přijmout a zajistit nápravná patření. Ministerstvo zemědělství

GAEC - Co bude kontrolováno ? Ministerstvo zemědělství 1)Nedochází k rušení krajinných prvků, kterými jsou meze, terasy, skupiny dřevin, stromořadí a travnaté údolnice. 2)Kukuřice, brambory, řepa, bob setý, sója nebo slunečnice nejsou pěstovány na půdních blocích, popřípadě jejich dílech s průměrnou sklonitostí převyšující 12 stupňů. 3)Zapravování kejdy nebo močůvky do půdy nejdéle do 24 hodin po jejich aplikaci, s výjimkou řádkového přihnojování porostů hadicovými aplikátory, na půdních blocích, popřípadě jejich dílech s evidovaným druhem zemědělské kultury orná půda a s průměrnou sklonitostí převyšující 3 stupně, pokud tuto aplikaci nevylučuje zvláštní právní předpis 4)Nedošlo ke změně zemědělské kultury travní porost na zemědělskou kulturu orná půda. 5)Nedošlo k pálení bylinných zbytků na půdních blocích, popřípadě jejich dílech.

GAEC – kontrola na místě SZIF Rizikový výběr podniků – na základě rizikových kriterií:  Žadatel má evidovaný pozemek s kulturou T  Žadatel má evidovaný pozemek se svažitostí nad 12 o  Žadatel má evidovaný pozemek s kulturou R a svažitostí nad 3 o  Žadatel má v žádosti o PP počet PB 20 a více  U žadatele bylo zjištěno porušení GAEC v předchozích letech  U žadatele bylo zjištěno rozorání T za účelem zúrodnění  Žadatel ještě nebyl kontrolován.

Zákonné požadavky (SMR) od Ministerstvo zemědělství Poř. čísloNázev oblasti řízeníNázev podoblasti 1Životní prostředíSměrnice Rady 79/409/EHS ze dne 2. dubna 1979 o ochraně volně žijících ptáků. 2Životní prostředí Směrnice Rady 80/68/EHS ze dne 17. prosince 1979 o ochraně podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami. 3Životní prostředí Směrnice Rady 86/278/EHS ze dne 12. června 1986 o ochraně životního prostředí a zejména půdy při používání kalů z čistíren odpadních vod v zemědělství. 4Životní prostředí Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů. 5Životní prostředí Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. 6 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Směrnice Rady Rady 2008/71/ES ze dne 15. července 2008 o identifikaci a evidování prasat 7 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1760/2000 ze dne 17. července 2000, o systému identifikace a evidence skotu, označování hovězího masa a výrobků z hovězího masa a o zrušení Nařízení Rady (ES) č. 820/97. Nařízení komise (ES)č.911/2004 ze dne 29. dubna 2004, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1760/2000, pokud jde o ušní značky, zvířecí pasy a evidence zemědělských podniků. 8Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Nařízení Rady (ES) č. 21/2004 ze dne 17. prosince 2003 o stanovení systému identifikace a evidence ovcí a koz a o změně nařízení (ES) č. 1782/2003 a směrnic 92/102/EHS a 64/432/EHS

Zákonné požadavky od MINIMÁLNÍ ROZSAH KONTROL Budou kontrolována pouze pravidla, která ES k vyžaduje, tj. prvních 8 nařízení a GAEC. CO SE BUDE KONTROLOVAT OD ) Ochrana volně žijících ptáků 2) Ochrana podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami. 3) Používání čistírenských kalů v zemědělství 4) Nitrátová směrnice 5) Ochrana přírodních stanovišť 6) – 8) Označování a identifikace hospodářských zvířat × Minimální požadavky pro používání přípravků na ochranu rostlin. × Minimální požadavky pro používání hnojiv. Ministerstvo zemědělství

Kontroly podmíněnosti - ÚKZÚZ  SMR 3 Kalová směrnice - 86/278/EHS Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, Vyhl. č. 382/2001 Sb., Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech  SMR 4 Nitrátová směrnice - 91/676/EHS Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, Nařízení vlády č. 103/2003 Sb., Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech  Agroenvironmentální opatření (AEO) Nařízení vlády č. 79/2007 Sb., Nařízení vlády č. 75/2007 Sb.

Kriteria pro rizikový výběr subjektů ke kontrole - Nitrátová směrnice - ÚKZÚZ  Subjekty hospodařící ve zranitelných půdních oblastech  Vzdálenost půdních bloků od vodních toků  Svažitost půdních bloků  Znečištění vod dusičnany  Existence chovu hospodářských zvířat  Hustota živočišné výroby  Ochranná pásma vodních zdrojů  Ekologické / konvenční zemědělství  Výsledky předchozích kontrol

Kriteria pro rizikový výběr subjektů ke kontrole - kalová směrnice - ÚKZÚZ  Vzdálenost podniku od ČOV  Hodnoty pH půdy  Zatížení půdy těžkými kovy  Chráněné území  Hospodaření v intenzivně plodících ovocných výsadbách  Výsledky předchozích kontrol

Počty kontrolovaných subjektů v rámci C-C pro rok ÚKZÚZ Kontrola používání upravených kalů z ČOV – 236 subjektů Kontrola dodržování nitrátové směrnice – 128 subjektů Kontrola agroenvironmentrálních opatření subjektů

Výsledek rizikové analýzy ÚKZÚZ  Celkový počet žadatelů –  Počet plánovaných kontrol – 469 (NS – KS – AEO - 105)  Kontrola 296 subjektů = 1,25% žadatelů

Minimální požadavky AEO – ÚKZÚZ, SRS Vztah (C-C) a plateb v rámci osy II. Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013 (PRV): V souladu s článkem 19 nařízení Komise (ES) č. 1975/2006 se pod C-C zahrnují minimální požadavky na používání hnojiv a přípravků na ochranu rostlin (dále jen „minimální požadavky). Minimální požadavky musí být zavedeny a kontrolovány pouze v AEO v souladu s přílohou II. nařízení Komise (ES) č. 1974/2006. V případě neplnění minimální požadavků u příjemců plateb AEO se snižují nebo ruší platby ve všech výše uvedených opatřeních osy II, a to v souladu s postupem Vyhodnocení kontrol požadavků podle předpisů v oblasti řízení zavedeným v rámci SAPS. Ministerstvo zemědělství

Minimální požadavky pro agroekologická opatření Požadavky na používání hnojiv – ÚKZÚZ 1. Byl dodržen zákaz použití dusíkatých hnojivých látek v období zákazu hnojení? 2. Byl dodržen zákaz pěstování širokořádkových plodin (kukuřice, slunečnice, sója, bob, brambory apod.) na pozemcích se sklonem nad 7°, které sousedí s útvary povrchových vod nebo se od nich nachází ve vzdálenosti menší než 25 m? 3. Jsou v blízkosti povrchových vod udržovány ochranné nehnojené pásy v šířce 3m od břehové čáry ? 4. Je při hnojení zajištěno rovnoměrné pokrytí pozemku? 5. Byl dodržen zákaz hnojení na půdu přesycenou vodou, pokrytou vrstvou sněhu vyšší než 5 cm nebo promrzlou do hloubky větší než 8 cm? 6. Byl dodržen zákaz použití dusíkatých hnojivých látek na orné půdě se svažitostí nad 12°, s výjimkou tuhých statkových hnojiv a tuhých organických hnojiv zapravených do půdy do 24 hodin po jejich použití?

Minimální požadavky pro agroekologická opatření Požadavky na používání přípravků na ochranu rostlin – SRS. 7. Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s pokyny k ochraně vod a bylo dodrženo omezení pro použití přípravku na ochranu rostlin v pásmu ochrany zdrojů podzemních vod nebo vodárenských nádrží? 8. Má podnikatel používající přípravky na ochranu rostlin zacházení s nimi zabezpečeno odborně způsobilou osobou nebo absolventem odborného kurzu podle § 86 odst. 4 ? 9. Plní odborně způsobilá osoba nebo absolvent odborného kurzu povinnosti podle § 86 odst. 3? 10. Je mechanizační prostředek, jímž je přípravek na ochranu rostlin aplikován opatřen dokladem o funkční způsobilosti (doklad o kontrolním testování)? 11. Jsou skladované přípravky uskladněny v originálních obalech, podle jejich druhů nebo odděleně od jiných výrobků nebo přípravků určených k likvidaci jako odpad nebo mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit vlastnosti skladovaných přípravků?

Minimální požadavky pro agroekologická opatření  Kontrola minimálních požadavků na používání přípravků na OR bude zahájena v dubnu 2009;  Plán kontrol byl zpracován rizikovou analýzou, bylo vybráno 47 podniků  35 rizikovou analýzou, 12 náhodným výběrem.

SMR 1 Ochrana volně žijících ptáků - ČIŽP Implementace Směrnice Rady o ochraně volně žijících ptáků 79/409/EHS. Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, nařízení vlády pro jednotlivé ptačí oblasti. Kontrola se týká všech žadatelů na celém území ČR.

Kontrolované požadavky 1 Nedošlo k poškození nebo zničení významného krajinného prvku vodní tok a niva ? (§ 4 odst.2 z.č. 114/1992 Sb.) 2 Nedošlo k zásahu do krajinných prvků (remízky, meze, křovinné pásy a jiná rozptýlená zeleň) v rozporu se zákonem ? (§ 8 a 5a odst.1 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny) 3 Nedošlo k úmyslnému usmrcení ptáka nebo úmyslnému zničení jeho užívaného hnízda ? ** (§ 5a odst.1 z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny)

1.Nedošlo k poškození nebo zničení významného krajinného prvku vodní tok a niva ? Předmět kontroly:  zemědělci se zdrží smykování a válení,  nezasahují do stávajícího vodního režimu těchto pozemků tzn.  nedojde k vysušování nebo odvodňování, výstavbě meliorací atd.,  nezmění kulturu TTP na ornou půdu,  koryta vodních toků nebudou zasypávána,  poškozována pastvou.

2. Nedošlo k zásahu do krajinných prvků (remízky, meze, křovinné pásy, rozptýlená zeleň) v rozporu se zákonem. Předmět kontroly:  Činnost je prováděna s příslušnými povoleními OOP  Úpravy jsou prováděny mimo období od 1.3. do 15.8 (vegetační dobu a dobu hnízdění).

3. Nedošlo k úmyslnému usmrcení ptáka nebo úmyslnému zničení jeho užívaného hnízda Předmět kontroly: Pokud bude OOP (AOPK,CHKO,NP) vymezeno hnízdo do termínu stanoveného pro jednotlivé druhy, vyznačená plocha bude vynechána po dobu hnízdění z obhospodařování. Bude se jednat zejména o následující druhy: moták lužní - vymezení do v zemědělských plodinách, čejka chocholatá - vymezení do na orné půdě, kulík říční - vymezení do na orné půdě).

Co bude ČIŽP kontrolovat ? Usmrcování ptáků a ničení hnízdišť se bude kontrolovat zejména v případě druhů, pro které jsou v rámci směrnice o ptácích vymezována hnízdiště:  bahňák,  kulík říční,  čejka chocholatá,  břehouš černoocasý,  vodouš rudonohý,  koliha velká,  bekasina otavní.. V těchto případech jsou hospodařící subjekty vyrozuměny o výskytu těchto druhů a lze prokázat vědomé a tedy úmyslné usmrcení ptáka či zničení hnízdiště v průběhu prováděných činností. U ostatních druhů ptáků posuzovat pouze cílené škodlivé zásahy namířené cíleně proti jejich přirozenému vývoji. Užívaným hnízdem se rozumí pravidelně obsazované hnízdo nebo hnízdiště druhů, které využívají a obsazují svá hnízda po dobu více let.

SMR 2 Ochrana podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami. 1 Nedošlo při zacházení s nebezpečnými látkami k jejich vniknutí do povrchových či podzemních vod nebo k ohrožení jejich prostředí? (§ 39 odst. 1, 5 a 9, zákona č. 254/2001 Sb.) 2 Jsou sklady nebezpečných látek vhodné z hlediska ochrany vod? (§ 39 odst. 4, písm. a, b, zákona č. 254/2001 Sb.) 3 Jsou nejméně jednou za pět let, pokud není technickou normou nebo výrobcem stanovena lhůta kratší, prováděny zkoušky těsnosti potrubí a nádrží určených pro skladování ropných látek? (§ 39 odst. 4, písm. c, zákona č. 254/2001 Sb.) 4 Je vybudován a provozován odpovídající kontrolní systém pro zjišťování úniku skladovaných ropných látek? (§ 39 odst. 4, písm. d, zákona č. 254/2001 Sb.)

Požadavky na ochranu podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami se týkají všech zemědělských podniků, které s těmito látkami zacházejí.  minerální oleje a ropné látky (nafta, benzin apod.),  přípravky na ochranu rostlin,  minerální dusíkatá a fosforečná hnojiva (jednosložková, vícesložková),  organická, příp. organominerální hnojiva a jejich výluhy (digestát z bioplynových stanic, komposty a jejich výluhy apod.),  statková hnojiva (hnůj, kejda, močůvka, hnojůvka, silážní šťávy apod.).

SMR 5 Ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin - ČIŽP Implementace Směrnice Rady 95/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Nedochází k poškození předmětu ochrany evropsky významné lokality ? (§ 45b z.č. 114/92 o ochraně přírody a krajiny)  Předmět kontroly:  Změna vodního režimu  Rozorání - změna TTP na ornou půdu  Herbicidy jsou používány pouze bodově k likvidace plevelů

SMR 6 – 8 Označování a identifikace hospodářských zvířat (prasata,skot,ovce a kozy) - ČPI Zákon č. 154/2000 Sb. o šlechtění, plemenitbě, označování a evidenci hospodářských zvířat, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 136/2004Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování zvířat a jejich evidence a evidence hospodářství a osob stanovených plemenářským zákonem ve znění vyhlášky č. 199/2007 Sb. Předmět kontroly:  Registrace hospodářství  Označování zvířat  Evidování zvířat  Povinné doklady

Výběr hospodářství ke kontrole Podle národních předpisů  10% tuři  3% ovce, kozy  1% prasata Kontrola podmíněnosti  1% žadatelů 236 podniků.

Kriteria pro rizikovou analýzu  Správné předávání úplných a správných údajů do ÚE  Veterinární a zoohygienické podmínky, nákazová situace  Výše ročních finančních podpor  Výsledky kontrol v uplynulém období  Významné změny v hospodářství  Další kriteria stanovená MZe

Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti Celková míra porušení: Ztráta bodů z maximálního možného porušení: Celkové bodové hodnocení: zanedbatelné porušenído 10 % včetně 0 bodů malé porušení vyšší než 10 % do 40 % včetně 1 bod střední porušení vyšší než 40 % do 80 % včetně 3 body velké porušenínad 80 % 5 bodů

Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 SMR 2 SMR 3 SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 SMR 8 GAEChnojiva přípravky

Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1malé SMR 2 SMR 3 střední SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 střední SMR 8 GAEChnojiva přípravky Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení Střední = 3 body (procenta) Celkové hodnocení = 6 Max 5% 5%

Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé opak SMR 2 SMR 3 střední SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 střední SMR 8 GAEChnojiva přípravky Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení, výsledek za oblast vynásobit 3 3 x 3 = 9 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) Celkové hodnocení = 12 Max 15% 12%

Vyhodnocení zpráv o kontrole Životní prostředí SMR Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR GAECAEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Oblasti podmíněnosti Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé opak SMR 2 SMR 3 střední SMR 4 SMR 5 SMR 6 SMR 7 střední SMR 8 GAEChnojiva přípravky velké Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení, výsledek za oblast vynásobit 3 3 x 3 = 9 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) Celkové hodnocení = 12 Max 15% 17% Velké= 5 bodů

Kdy se snížení plateb neprovede ?  Pokud nejsou zjištěny žádné neshody.  Pokud jsou neshody u jednotlivých kontrolovaných požadavků zanedbatelné, tzn.nedosahují 10% možných penalizačních bodů.  Pokud je vypočtené snížení za nedodržení podmínek 100 EUR a méně (2.500,- Kč). Ministerstvo zemědělství

Jak jsme přísní? Ministerstvo zemědělství Anzahl der berechneten Bewirtschafter mit Direktzahlungen Anzahl der sanktionierten Bewirtschafter Prozent sanktionierter Bewirtschafter 24% Stand November 2007

Jak jsme přísní? Ministerstvo zemědělství Gesa mt 1%3%5%2 bzw.4% Wieder- holung Vorsatz, Verweigerung Sankt.Bewi rtschafter Prozent10055,627,51,351,4613,80,29

Úkoly pro rok 2009 OPERATIVA  Příručka pro zemědělce leden/únor  Počátek kontrol CC únor/březen  Dovýběr subjektů, květen 2009 REAKCE NA HEALTH CHECK  Revize SMR  SOT Víno => CC  Revize GAEC DOPRACOVÁNÍ SYSTÉMU v roce 2009  Krajinné prvky  Příprava na 2011  Centrální riziková analýza Ministerstvo zemědělství

Závěry Co nového přinese kontrola podmíněnosti ?  Výběr kontrolovaných osob na základě rizikové analýzy  Nedojde k nárůstu počtu kontrol ve srovnání s rokem 2008  Kontrolní požadavky jsou kontrolovány v ČR od počátku platnosti směrnic – implementace do národní legislativy = nic nového nebude kontrolováno  Hodnocení zjištěných porušení – nově zavedeno !  Nově má výsledek kontroly vliv na přiznání výše podpor mimo běžných postupů podle správního řádu.

Děkuji za Vaši pozornost Ing.Jan Dvorský Mobil: Ministerstvo zemědělství