ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Advertisements

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Digitální učební materiál
Výrazy.
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Algebraické výrazy a jejich úpravy
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Rozklad mnohočlenů na součin
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Číselné výrazy s proměnnou
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 10.8 – Kvadratické rovnice, rozklad na součin, definiční obor.
Rovnice a nerovnice Rozklad kvadratického trojčlenu VY_32_INOVACE_RONE_12.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Kvadratické nerovnice
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Aritmetická posloupnost - součet
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úpravy algebraických výrazů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_64.
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TÉMATICKÝ CELEK Algebraické výrazy ROČNÍK 1. ročník hotelové školy (maturitní odbor) DATUM TVORBY Prosinec 2012

Anotace: Seznámení žáků s výrazy a mnohočleny, definování základních vzorců pro výpočty, vzorové příklady. Materiál vhodný jako prezentace do hodiny jako výkladový materiál. Metodické pokyny Pro využití tohoto materiálu v hodině je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

Výrazy Zápisy, které obsahují čísla (konstanty) a písmena (proměnné) Číselná hodnota výrazu se mění podle toho, jaké číslo dosadíme za proměnné Za proměnné nemůže dosadit:  taková čísla, kdy by ve jmenovateli zlomku byla nula  taková čísla, kdy by pod odmocnítkem bylo záporné číslo → určujeme podmínky, za kterých má výraz smysl

Vzorový příklad Určete, kdy mají následující výrazy smysl

Vzorový příklad Řešení

Využití výrazů Výrazy umožňují nahradit slovní popis různých matematických postupů jednoduchým a přehledným zápisem. Příklad: Obsah (S) lichoběžníku je roven polovičnímu součtu délek jeho základen (a,c) vynásobenému výškou (v).

Mnohočleny Mnohočleny jsou speciální případy výrazů Mnohočlenem se rozumí součet konečného počtu členů, které jsou součinem reálné konstanty a jedné nebo více proměnných s přirozenými exponenty Mnohočlen prvního stupně (lineární): Mnohočlen druhého stupně (kvadratický):

Podle počtu členů dělíme mnohočleny na: jednočleny, dvojčleny, trojčleny… Uspořádání mnohočlenů:  vzestupně – podle rostoucích exponentů jejich členů  sestupně – podle klesajících exponentů jejich členů Opačný mnohočlen = mnohočlen, jehož každý člen se od odpovídajícího členu daného mnohočlenu liší jenom znaménkem, např.

Součet a rozdíl mnohočlenů Sečteme členy se stejnými proměnnými a stejnými exponenty. Je-li před závorkou obsahující určitý výraz znaménko mínus, změníme všechna znaménka výrazu na opačná.

Vzorový příklad Vypočítejte

Vzorový příklad Řešení

Součin mnohočlenů Výraz vynásobíme jednočlenem, když tímto jednočlenem vynásobíme každý člen výrazu. Součin dvou výrazů dostaneme tak, že každý člen jednoho výrazu vynásobíme každým členem výrazu druhého.

Vzorový příklad Vypočítejte

Dělení mnohočlenu jednočlenem Jednočlenem vydělíme každý člen daného mnohočlenu Vzorový příklad:

Dělení mnohočlenu mnohočlenem 1. Oba mnohočleny uspořádáme sestupně 2. První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele 3. Získaným jednočlenem násobíme všechny členy dělitele 4. Vzniklý mnohočlen odečteme od dělence 5. V dělení pokračujeme tak dlouho, dokud nedojdeme k mnohočlenu, jehož stupeň je nižší než stupeň dělitele 6. Určíme podmínky 7. Provedeme zkoušku

Vzorový příklad Vypočítejte

Vzorový příklad Řešení:

Zkouška

Rozklad na součin Rozložit mnohočlen znamená vyjádřit ho jako součin mnohočlenů nižšího stupně, zpravidla už nerozložitelných 3 způsoby rozkladu: 1. Vytknutí před závorku 2. Pomocí vzorců 3. Kombinací obou

Vytknutí před závorku Vzorový příklad – rozložte na součin:

Vytknutí před závorku Řešení:

Rozklad pomocí vzorců

Vzorový příklad Rozložte na součin:

Vzorový příklad Řešení:

Vzorový příklad Rozložte na součin

Vzorový příklad Řešení:

Rozklad kvadratického trojčlenu Vzorový příklad:

Použité zdroje/literatura Calda, Emil. 1. díl. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, ISBN CALDA, Emil. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 2., upr. vyd. Praha. ISBN HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Praha: Prometheus, 2011, 415 s. ISBN