Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Dějiny Židů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Judaismus – Židé v Evropě II
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Algoritmizace - opakování
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Algoritmizace - opakování
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČESKO - SEVEROZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Revoluce ve Francii
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
České země za 1. světové války
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Dějiny Židů v Čechách a na Moravě II. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby AnotaceAntisemitismus, diskriminační zákony, zrovnoprávnění Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Třicetiletá válka znamená období nepokojů a nejistoty ( a to nejen pro Židy). Postavili se na stranu Habsburků, protože postojem stavů si nemohli být vůbec jistí. Habsburkové navíc potřebovali peníze, a proto zrušili některá protižidovská opatření. Český zemský sněm si později vynutil zrušení těchto výsad a postavil se proti zvětšujícímu se počtu Židů – 1. sčítání Židů na našem území. Základní jednotkou byla rodina v Čechách žilo rodin, na Moravě rodin Útok Švédů na Nové Město pražské v říjnu

na základě tohoto sčítání sílí snaha omezit množství Židů na našem území. Jsou vydány diskriminační zákony. familiantský – stanovoval nejvyšší počet rodin, oženit se směl jen nejstarší syn, ostatní se měli raději vystěhovat. Každá rodina měla své číslo. Translokační reskript - židovské domy musí být dostatečně vzdáleny od křesťanských kostelů. židovské části města se uzavíraly závorou či drátem. císař Karel VI. humb/8/86/060930_-_Siegel_crop.jpg/200px _-_Siegel_crop.jpg

Vláda Josefa II. vydal řadu zákonů upravující postavení Židů u nás. Došlo ke zlepšení životních podmínek mohli se věnovat většině běžných povolání, studovat na univerzitách, v některých oblastech dokonce mohli vlastnit půdu, bylo zrušeno potupné označování žlutým kolečkem, někde mohli být oslovováni „pane“ místo „žide“, bylo zrušeno tzv. „židovské mýto“ a zakázány tzv. „křty z nouze“ při kterých židovské dítě násilně pokřtěné muselo být židovským rodičům odebráno. zároveň došlo ke germanizaci českých Židů (až do této doby mluvili výhradně česky) 1. výběr příjmení - Židé si povinně musí vybrat německé příjmení dle seznamu. 2. školství – Ž idé se musí naučit německy, jinak se nesmějí např. oženit wikimedia.org /wikipedia/co mmons/thum b/d/d5/Kaiser _Joseph_II_by _Georg_Deck er.png/489px- Kaiser_Joseph _II_by_Georg_ Decker.png

19. století snaha o postupné zrušení diskriminačních zákonů 1848 – částečné zrovnoprávnění židovského obyvatelstva, mohou se svobodně stěhovat, ženit, kupovat si půdu 1867 – úplná rovnoprávnost včetně volebního práva obálka časopisu Slovan, ve kterém K.H. Borovský uveřejnil článek Emancipace Židů, zastávající se židovské rovnoprávnosti ostře antisemitský spisek Jana Nerudy

I přes zrovnoprávnění Židů je v české společnosti patrný otevřený či skrytý antisemitismus. Lze ho vidět v některých novinách, v dílech i významných českých spisovatelů (např. Jan Neruda, Otokar Březina). Nejvýraznějším projevem těchto antisemitských nálad byla tzv. hilsneriáda. Vynesení rozsudku v procesu s Leopoldem Hilsnerem v Kutné Hoře v r

Židé mají významný podíl na rozvoji průmyslu, vlastní významné podniky (sklárny Moser, SOLO Sušice, ČKD, papírny Větřní…) Po vzniku 1. republiky roku 1918 jsou uznáváni jako samostatný národ a mají výborné podmínky k životu. ent.php/390/ /aotu v8BFGHIKLNlQWbcghryz1Sw 29AVm/ckd_praha_diz__185 x122.jpg content/uploads/2011/01/Znak-Poldi- Kladno-300x225.jpg /il_fullxfull jpg /77837.jpg ordpress.com/2011/01/fezk o-logo.jpg

Židé se zapojují do uměleckého i politického života. Čeští prvorepublikoví Židé jsou tzv. Ž idé asimilovaní – od většinového obyvatelstva se příliš neliší vzhledem ani způsobem života. /wiki/Soubor:Jiri_Lange r.jpg online- tv.webnode.cz/ a9b29c8f4/c7871 a11f2_ _ o2.jpg wiki/Soubor:Frantisek_L anger.jpg Franz Kafka Egon Ervín Kisch František Langer Hugo Haas et.me.cz/antikva riat/t/1352.jpg t24.cz/cache /616x347/art icle/29/2838 / jpg? /Soubor:KischMelbourne19 34.JPG edia.org/wiki/S oubor:Otto_Gu tfreud_legionn aire.jpg ki/Soubor:Hugo_Haas_in_ Pickup_trailer.jpg olekce-filmu-dvojice-voskovec- werich _big.jpg Otto Gutfreund

V roce 1939 žilo V ČSR Židů. Asi 30 tisíc Židů emigrovalo během nacistické okupace bylo zavražděno asi 80 tisíc Židů. Národní hřbitov v Terezíně

Otázky Jak se změnil život Židů za vlády Josefa II.? Kdy byli Židé zrovnoprávněni s nežidovským obyvatelstvem? Kdy dostali volební právo? Kolik Židů žilo v ČSR před 2. světovou válkou? Kolik z nich zahynulo?

Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Informace jsem čerpala ze vzdělávacích seminářů pořádaných Památníkem Terezín a Židovským muzeem v Praze Materiál stažen Zdroje: