Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec, R.Havlík, M.Lejska, P.Weberová, E.Bártková AUDIO-Fon centr Brno
Úkoly ošetřujícího foniatra Diagnostika stavu sluchu Kompenzace sluchové vady sluchadly Centrální koordinační role
Úkoly ošetřujícího foniatra Diagnostika stavu sluchu Kompenzace sluchové vady sluchadly Centrální koordinační role
Rozvaha před aplikací sluchadel Některé skutečnosti víme jistě Některé skutečnosti nevíme jistě Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec
Rozvaha před aplikací sluchadel Některé skutečnosti víme jistě Některé skutečnosti nevíme jistě Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec
Rozvaha před aplikací sluchadel Některé skutečnosti víme jistě Některé skutečnosti nevíme jistě Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec
Co víme jistě ? 1. Centrální část sluchového orgánu se funkčně vyvíjí a uzrává pouze při aferentní aktivitě přicházející z kochley 2. S postupujícím časem se při chybějící stimulaci schopnost využít zvukové podněty sluchovými centry výrazně snižuje => korekci je nutno aplikovat co nejdříve, pokud možno nejpozději do 6 měsíců věku dítěte
Co víme jistě ? 3. Dítě poznává svět zvuků jeho soustavným monitorováním 4. Sluch je základním zpětnovazebným systémem řeči jedince => sluchadlo by mělo zajistit slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál udržovat v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu
Co víme jistě ? 5. Schopnost percepce řeči a následně její motorické realizace je pozvolný a časově náročný proces 6. Sluchově postižené dítě potřebuje zdůraznit vjem řeči oproti akustickému pozadí => krom adekvátního frekvenčně-specifického zesílení je žádoucí poskytnout co nejvyšší poměr signál-šum (SNR)
Co víme jistě ? 7. Neexistuje žádná objektivní metoda prokazující, jak dítě zesílený zvuk skutečně slyší 8. Je velmi důležitá spolupráce detailně poučených rodičů a speciálních pedagogů => v hodnocení efektu korekce jsme odkázání na pozorování a behaviorální metody
Co víme jistě ? 9. K dispozici je celá řada moderních sluchadel i software k nastavení parametrů zesílení 10. I do malého dětského ouška je možno vyrobit kvalitní a dobře těsnící ušní vložku => z technického hlediska máme k dispozici vše, co potřebujeme
Co nevíme jistě ? 1. Jaký je skutečný frekvenčně specifický práh sluchu dítěte 2. Kde leží práh jeho nepříjemného poslechu => matematicky spočítaný cílový zisk a výstup jsou pouze aproximativní, jejich optimální hodnoty se od nich mohou v mnoha případech značně lišit
Co nevíme jistě ? 3. V mnoha případech je měření akustického tlaku před bubínkem u nejmenších dětí velmi obtížně realizovatelné 4. Měření výstupního signálu frekvenčními stimuly nemá u multikanálových sluchadel in situ smysl => bez speciálního vybavení neznáme reálný vložný zisk sluchadla
Co nevíme prakticky vůbec ? 1. Jak je malfunkčním sluchovým orgánem vnímán nadprahově aplikovaný zvuk 2. Zda je či není přítomna diplakuze => o kvalitě percepce zvuků a binaurálním vyvážení poslechu nemůžeme získat žádnou informaci
Co nevíme prakticky vůbec ? 3. Jaká je schopnost centrálního nervového systému konkrétního dítěte zpracovat komplexní akustický signál a identifikovat v něm řeč 4. Jaké má dítě řečové nadání => vývoj komunikačních schopností těžce sluchově postiženého dítěte lze dopředu jen velmi těžko odhadnout
Závěry – aplikace korekce I v době velkého technického pokroku zůstává korekce sluchové vady u nejmenších dětí mnohdy velmi komplikovaným procesem I v době velkého technického pokroku zůstává korekce sluchové vady u nejmenších dětí mnohdy velmi komplikovaným procesem Vyžaduje bohaté teoretické znalosti a praktické zkušenosti foniatra a sluchadlového specialisty v jedné osobě Nalezení optimálních hodnot parametrů zesílení sluchadel může být zdlouhavým dějem, na němž se velmi aktivně podílejí též detailně poučení rodiče a speciální pedagogové
Závěry – hodnocení efektu korekce Pohled krátkodobý - pozorování reakcí dítěte na aplikované zvukové podněty Pohled krátkodobý - pozorování reakcí dítěte na aplikované zvukové podněty Pohled dlouhodobý – hodnocení postupného vývoje řečové percepce a následně její motorické realizace Pohled dlouhodobý – hodnocení postupného vývoje řečové percepce a následně její motorické realizace Některé skutečnosti nelze dopředu s dostatečnou validitou odhadnout.
Děkuji za pozornost