Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec, 1.-3.10.2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Filtr významnosti jako framework pro prezentační vrstvu
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Moderní koncepce sluchadel
Výstupy z Úvodního semináře
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Alternativní a augmentativní komunikace
Řídící činnost učitele/trenéra
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Logopedická třída MOTÝLCI
Filtr významnosti jako framework pro prezentační vrstvu Ing. Igor Kopetschke – TUL, NTI
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PhDr. Veronika Girglová
Pedagogická diagnostika
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Alternativní a augmentativní komunikace
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Úvod do biomedicínské informatiky
Dítě se sluchovým postižením
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vývojová dysfázie.
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Téma 13: Finanční plánování
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Katedra řídicí techniky FEL ČVUT1 5. Přednáška. Katedra řídicí techniky FEL ČVUT2 Regulační obvod S … regulovaná soustava R … regulátor (řídicí systém)
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
NÁSLEDNÁ STAROSTLIVOSŤ – MEDICÍNSKÁ
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Korekce lehké vady sluchu
9. Tvorba individuálního plánu
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Korekce lehké vady sluchu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
9. Tvorba individuálního plánu
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Digitální učební materiál
Socializace Kejřová.
Pedie Co mají společné?.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Problematika ušných tvároviek
Transkript prezentace:

Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec, R.Havlík, M.Lejska, P.Weberová, E.Bártková AUDIO-Fon centr Brno

Úkoly ošetřujícího foniatra  Diagnostika stavu sluchu  Kompenzace sluchové vady sluchadly  Centrální koordinační role

Úkoly ošetřujícího foniatra  Diagnostika stavu sluchu  Kompenzace sluchové vady sluchadly  Centrální koordinační role

Rozvaha před aplikací sluchadel  Některé skutečnosti víme jistě  Některé skutečnosti nevíme jistě  Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec

Rozvaha před aplikací sluchadel  Některé skutečnosti víme jistě  Některé skutečnosti nevíme jistě  Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec

Rozvaha před aplikací sluchadel  Některé skutečnosti víme jistě  Některé skutečnosti nevíme jistě  Některé skutečnosti nevíme prakticky vůbec

Co víme jistě ?  1. Centrální část sluchového orgánu se funkčně vyvíjí a uzrává pouze při aferentní aktivitě přicházející z kochley  2. S postupujícím časem se při chybějící stimulaci schopnost využít zvukové podněty sluchovými centry výrazně snižuje => korekci je nutno aplikovat co nejdříve, pokud možno nejpozději do 6 měsíců věku dítěte

Co víme jistě ?  3. Dítě poznává svět zvuků jeho soustavným monitorováním  4. Sluch je základním zpětnovazebným systémem řeči jedince => sluchadlo by mělo zajistit slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál udržovat v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu

Co víme jistě ?  5. Schopnost percepce řeči a následně její motorické realizace je pozvolný a časově náročný proces  6. Sluchově postižené dítě potřebuje zdůraznit vjem řeči oproti akustickému pozadí => krom adekvátního frekvenčně-specifického zesílení je žádoucí poskytnout co nejvyšší poměr signál-šum (SNR)

Co víme jistě ?  7. Neexistuje žádná objektivní metoda prokazující, jak dítě zesílený zvuk skutečně slyší  8. Je velmi důležitá spolupráce detailně poučených rodičů a speciálních pedagogů => v hodnocení efektu korekce jsme odkázání na pozorování a behaviorální metody

Co víme jistě ?  9. K dispozici je celá řada moderních sluchadel i software k nastavení parametrů zesílení  10. I do malého dětského ouška je možno vyrobit kvalitní a dobře těsnící ušní vložku => z technického hlediska máme k dispozici vše, co potřebujeme

Co nevíme jistě ?  1. Jaký je skutečný frekvenčně specifický práh sluchu dítěte  2. Kde leží práh jeho nepříjemného poslechu => matematicky spočítaný cílový zisk a výstup jsou pouze aproximativní, jejich optimální hodnoty se od nich mohou v mnoha případech značně lišit

Co nevíme jistě ?  3. V mnoha případech je měření akustického tlaku před bubínkem u nejmenších dětí velmi obtížně realizovatelné  4. Měření výstupního signálu frekvenčními stimuly nemá u multikanálových sluchadel in situ smysl => bez speciálního vybavení neznáme reálný vložný zisk sluchadla

Co nevíme prakticky vůbec ?  1. Jak je malfunkčním sluchovým orgánem vnímán nadprahově aplikovaný zvuk  2. Zda je či není přítomna diplakuze => o kvalitě percepce zvuků a binaurálním vyvážení poslechu nemůžeme získat žádnou informaci

Co nevíme prakticky vůbec ?  3. Jaká je schopnost centrálního nervového systému konkrétního dítěte zpracovat komplexní akustický signál a identifikovat v něm řeč  4. Jaké má dítě řečové nadání => vývoj komunikačních schopností těžce sluchově postiženého dítěte lze dopředu jen velmi těžko odhadnout

Závěry – aplikace korekce  I v době velkého technického pokroku zůstává korekce sluchové vady u nejmenších dětí mnohdy velmi komplikovaným procesem  I v době velkého technického pokroku zůstává korekce sluchové vady u nejmenších dětí mnohdy velmi komplikovaným procesem  Vyžaduje bohaté teoretické znalosti a praktické zkušenosti foniatra a sluchadlového specialisty v jedné osobě  Nalezení optimálních hodnot parametrů zesílení sluchadel může být zdlouhavým dějem, na němž se velmi aktivně podílejí též detailně poučení rodiče a speciální pedagogové

Závěry – hodnocení efektu korekce  Pohled krátkodobý - pozorování reakcí dítěte na aplikované zvukové podněty  Pohled krátkodobý - pozorování reakcí dítěte na aplikované zvukové podněty  Pohled dlouhodobý – hodnocení postupného vývoje řečové percepce a následně její motorické realizace  Pohled dlouhodobý – hodnocení postupného vývoje řečové percepce a následně její motorické realizace  Některé skutečnosti nelze dopředu s dostatečnou validitou odhadnout.

Děkuji za pozornost