Alkohol a kouření: proč je v ČR tak málo motivovaných k prevenci? Spotřební daň jako zdroj příjmu státního rozpočtu i možný nástroj regulace spotřeby?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Advertisements

Predikce daňových výnosů Smilovice, prosinec 2008
Struktura daní v ČR.
Struktura daní v ČR.
Struktura daní v ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Spotřební a ekologické daně Označení materiálu:
DAŇOVÝ SYSTÉM České republiky. Daňový systém České republiky je ve svých hlavních znacích podobný systémům většiny vyspělých zemí Daňový systém České.
Spotřební a energetické daně
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_04A5 Autor Ing. Yvona Fidzinská Období vytvoření říjen.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
   Celní správa České republiky.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_09 NázevDaně Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekDaňový systém AnotaceVysvětlení.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vyjednaná přechodná období a trvalé výjimky při vstupu ČR do EU
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Daňová teorie a politika
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Základy daní úvod do českého daňového systému
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Osvobození od DPH U plnění, která jsou předmětem DPH, přichází v úvahu pouze 3 možnosti: 1. Uplatnění DPH podle příslušné sazby DPH a to u plnění, která.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Finanční a rozpočtové právo
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Spotřební daně nepřímé, selektivní, ze spotřeby Rozpočtové určení
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Ekonomika pivovarského průmyslu
Druhy daní Daně FO.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_80 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Harmonizace daní v EU.
Spotřební daň z cigaret Mgr. Jan Kvaček. Struktura Stručná informace o populaci kuřáků Spotřeba cigaret, dostupnost cigaret Spotřební daň Poptávka po.
Spotřební daň Ekonomika podniku 2. ročník Spotřební daň - je nepřímá daň, tzn. je součástí ceny výrobku - je placena jednorázově při prvním prodeji od.
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jitka Jirmanová Název materiálu:
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.14 Ročníktřetí.
NEPŘÍMÁ DAŇ Lasíková C2B. = je daň, kterou státu platí jiná osoba, než ta, na kterou účinky dopadají Zahrnuta v ceně zboží, služeb Rozdělení: Selektivní.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z tabákových výrobků.
Spotřební daně. Uvalena na výrobky nadstandardní spotřeby (cigarety, alkohol), výrobky nadstandardní spotřeby (cigarety, alkohol), levné výrobky, které.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z lihu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
12. přednáška Daně ze spotřeby. Daně ze spotřeby - Osnova 1. Úvod, základní pojmy, výnosy 2. DPH 3. Daně spotřební 4. Harmonizace v EU.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
Akcízy s využitím materiálů P. Mrkývky
SPOTŘEBNÍ DANĚ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Statistické srovnávání
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 7. prosince 2017
Vývoj spotrebných daní V sr a ich vplyv na príjmy štátneho rozpočtu
Regulační funkce spotřebních daní
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Spotřební a energetické daně
Transkript prezentace:

Alkohol a kouření: proč je v ČR tak málo motivovaných k prevenci? Spotřební daň jako zdroj příjmu státního rozpočtu i možný nástroj regulace spotřeby? Seminář Zdravotnických novin a Výboru pro zdravotnictví PS PČR , Praha Ministerstvo financí, sekce daně a cla

Legislativa týkající se alkoholických nápojů a tabákových výrobků v gesci Ministerstva financí zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, ve znění pozdějších předpisů

 zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů  Spotřební daně zahrnují daň z minerálních olejů, daň z tabákových výrobků, daň z lihu, daň z piva a daň z vína a meziproduktů  Výnos spotřebních daní je určen do státního rozpočtu s výjimkou spotřební daně z minerálních olejů, jejíž část výnosu náleží také Státnímu fondu dopravní infrastruktury, a to z 9,1 %  Výše spotřební daně se odvíjí od velikosti daňového základu a sazeb daně  Základem daně u spotřebních daní je množství výrobku; v případě cigaret také cena pro konečného spotřebitele

 zákon č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, ve znění pozdějších předpisů  Vymezení okruhu osob povinných značit spotřebitelské balení lihu kontrolními páskami nové generace  Zavedení registru osob povinných značit líh vedeného Generálním ředitelstvím cel  Správní postih zamezující machinacím s kontrolními páskami  Pravidla pro rozlévání lihovin v restauračních a jiných obdobných zařízeních

Daňové zatížení – Alkoholické nápoje Základní sazbaSnížená sazba KN 2203, KN 2206 (čl. 2 směrnice 92/83/EHS) “Nezávislé malé pivovary” (produkce méně než hl ročně) (Čl. 4.1 směrnice 92/83/EHS) Minimální sazba spotřební daně (Směrnice 92/84/EHS) 0,748 EUR na hl/stupeň Plato hotového výrobku. (Čl. 6 směrnice 92/84/EHS) 1,87 EUR na hl/stupeň alkoholu hotového výrobku. (Čl. 6 směrnice 92/84/EHS) Sazba nemůže být nižší víc než 50% základní sazby. (Čl. 4.1 směrnice 92/83/EHS ČSČSNárodní měna Spotřební daň/hl/°PlatoDPHSpotřební daň/hl/°alkoholVATSpotřební daň/hl/°Plato nebo /°alkohol DPH Národní měna EUR% Národní měna EUR% Národní měna EUR% CZCZK 32,001, ,00 <= hl16,000,62421,00 DEEUR 0,78719,00 <= hl 0,440719,00 <= hl 0,528819,00 <= hl 0,617019,00 <= hl 0,661019,00 ATEUR 2,0020,00 < hl 1,2020,00 < hl 1,4020,00 < hl 1,6020,00 <= hl 1,8020,00 PLPLN 7,791,923,00 SKEUR 3,58720,00<= hl 2,65220,00 PIVO Zdroj:

Měsíční inkaso spotřební daně z piva v ČR v letech ,3 mld. Kč 20114,5 mld. Kč 20124,7 mld. Kč 20134,5 mld. Kč 2014 (rozpočtována částka)4,6 mld. Kč

VÍNO (tiché víno, šumivé víno a meziprodukty) Základní sazbaSnížená sazba Tiché vínoŠumivé víno a meziprodukty (Čl. 8.1 směrnice 92/83/EHS) (Čl. 8.2 směrnice 92/83/EHS) (nepřesahuje 8.5% vol.) (Čl. 9.3 směrnice 92/83/EHS) Minimální sazba spotřební daně (Směrnice 92/84/EHS) 0 EUR za hektolitr výrobku. (Čl. 5 směrnice 92/84/EHS) 0 EUR za hektolitr výrobku. (Čl. 5 směrnice 92/84/EHS) 0 EUR za hektolitr výrobku. (Čl. 5 směrnice 92/84/EHS) ČS ČS Národní měna Spotřební daň za hektolitr DPH Spotřební daň za hektolitr DPH Spotřební daň za hektolitr DPH Národní měna EUR% Národní měna EUR% Národní měna EUR% CZCZK 0021, , ,00 DEEUR 019,00 136,0019,00< 6% 51,0019,00 ATEUR 020, PLPLN 158,0038,4823,00 158,0038,4823,00 SKEUR 0020,00 79,6520,00per hl 54,1620,00 Zdroj:

Měsíční inkaso spotřební daně z vína a meziproduktů v ČR v letech mil. Kč mil. Kč mil. Kč ,2 mil. Kč 2014 (rozpočtována částka)300 mil. Kč

Líh Základní sazbaSnížení sazba “Malé lihovary” (Čl. 20 směrnice 92/83/EHS) Roční produkce ohraničená do 10 hl čistého alkoholu. (Čl směrnice 92/83/EHS) Minimální sazba spotřební daně (Směrnice 92/84/EHS) 550 EUR nebo 1000 EUR na hektolitr čistého alkoholu. (Čl. směrnice 92/84/EHS) Snížená sazba nemůže být víc než 50% základní sazby. (Čl směrnice 92/83/EHS) ČS ČS Národní měna Spotřební daň na hektolitr DPH Spotřební daň na hektolitr DPH Národní měnaEUR% Národní měnaEUR% CZ *CZK 28500,001111,2421,00<=30 litres*14300,00557,5721,00 DEEUR 1303,0019,00 730,0019,00 AT*EUR 1000,0020,00 540,0020,00 PLPLN 4960,001208,0823,00 SK *EUR 1080,0020,00 540,0020,00 Zdroj:

 *Česká republika neuplatňuje sníženou sazbu daně pro malé lihovary, pouze pro pěstitelské pálení ovoce v množství do 30 l etanolu pro jednoho pěstitele za jedno výrobní období. Snížená sazba se použije v případě, že subjekt splňuje podmínky stanovené zákonem o lihu. Takto vyrobený líh není dovoleno prodávat.  *Rakousko uplatňuje sníženou sazbu pro malé lihovary vyrábějící méně než 4hl čistého alkoholu ročně. Počítá se jako 54% základní sazby. Líh vyrobený v malých lihovarech je dovoleno prodávat.  *Slovenská republika neuplatňuje sníženou sazbu daně pro malé lihovary, pouze pro pěstitelské pálení ovoce v množství do 43 l etanolu pro jednoho pěstitele za jedno výrobní období. Snížená sazba se použije v případě, že subjekt splňuje podmínky stanovené zákonem o lihu. Takto vyrobený líh není dovoleno prodávat.

Měsíční inkaso spotřební daně z lihu v ČR v letech ,5 mld. Kč 20116,8 mld. Kč 20126,5 mld. Kč 20136,4 mld. Kč 2014 (rozpočtována částka)6,5 mld. Kč

Cigarety Pevná část sazby daně (na 1000 kusů cigaret) Procentní část sazby daně (v %) Celková daň včetně DPH (v %) Vážený cenový průměr na 1000 kusů cigaret podle čl. 8(2) směrnice 2011/64/EU Minimální spotřební daň Čl. 8 (6) směrnice 2011/64/EU (na 1000 kusů cigaret) Minimální spotřební daň Čl. 8 (6) směrnice 2011/64/EU (na 1000 kusů cigaret) Národní měna EUR (v %) (jako % váženého cenového průměru) Národní měna EURNárodní měna EUR ČSČS CZ1190,0046,4027,0076,643687,00143,762250,0087,73 DE 94,4021,8076,61 246,50 AT 35,0042,0075,99 202,10117,48 PL188,0045,7931,4184,61544,98132,7487,48 SK 59,5023,0081,11 143, 5891 V České republice se kombinovaná sazba spotřební daně uplatňuje pouze u cigaret, u ostatních tabákových výrobků je stanovena pouze specifická sazba v kusech (doutníky, doutníčky) nebo kilogramech (tabák).

Doutníky a doutníčky Pevná část sazby daněProcentní část sazby daně + DPH Minimální spotřební daň Čl. 14(1) směrnice 2011/64/EU Národní měnaEUR(v %) (EUR/kg nebo 1000 kusů) ČS CZ*1340,0052,25n.a. DE 14,001,4717,44 AT n/a13,0029,67100,00 PL266,9065,01n/a18,70 SK 77,37n/a

Tabák Pevná část sazby daně (v kg) Procentní část sazby daně + DPH Vážený cenový průměr (v kg) Minimální spotřební daň Čl. 14(1) směrnice 2011/64/EU Národní měnaEUR(v %) Národní měnaEUREUR/kg ČSČS CZ1800,0070,18n/a DE 45,0014,5130,48 127,80 AT n/a54,0070,67 120,2060,00 PL128,0231,1831,4150,11412,12100,38 SK 71,11n/a Zdroj:

Měsíční inkaso spotřební daně z tabákových výrobků v ČR v letech ,5 mld. Kč ,0 mld. Kč ,0 mld. Kč ,8 mld. Kč 2014 (rozpočtována částka)48,2 mld. Kč

Výnosy veřejných rozpočtů v mld. k I.II.III.IV.V.VI.VII.VIII.IX.X.XI.XII DPH48,255,073,3104,5124,9146,1178,0198,8221,6256,2283,4308,5 SD z minerálních olejů6,611,917,422,128,334,741,648,255,462,768,976,6 SD z vína0,00,1 0,2 0,3 SD z tabáku14,117,819,019,821,122,425,028,331,936,541,546,8 SD z piva0,30,71,01,31,62,02,52,93,43,94,24,5 SD z lihu0,71,31,82,22,83,23,74,24,65,15,76,4 SD z elektřiny0,10,20,30,40,60,70,80,91,01,11,21,3 SD ze zemního plynu0,10,30,40,60,70,80,9 1,01,11,21,3 SD z pevných paliv0,00,1 0,2 0,3 0,4 0,5 DPPO z přiznání0,71,327,728,428,764,065,864,688,8 88,9113,1 DPPO zvl.sazba0,20,40,60,91,32,32,93,26,56,97,47,7 DPFO ze záv.čin.13,523,631,337,848,059,169,981,091,3101,7112,9126,1 DPFO srážkou2,33,03,84,85,66,57,78,69,911,011,812,8 DPFO z přiznání0,20,54,4-4,7-5,5-2,1-1,3-1,20,10,40,62,7 silniční daň0,50,81,02,22,32,43,33,4 4,44,55,3 Odvod z elektřiny0,20,30,40,61,11,82,43,34,24,95,45,8

Závěr: Spotřební daně jsou zaváděny za účelem regulace ceny určitých komodit na trhu. Spotřební daně mohou také sloužit jako nástroj ke snižování poptávky po škodlivém zboží. Účelem spotřební daně z tabáku a lihu je mimo jiné také odklon od spotřeby těchto zdraví škodlivých produktů. Vzhledem ke způsobu konstrukce daně se s růstem disponibilního důchodu reálná hodnota spotřební daně snižuje. Je tedy obecně vhodné dlouhodobě mírně zvyšovat spotřební daň (minimálně o míru inflace), ideálně takovým způsobem, aby se nezvyšovala dostupnost těchto produktů.

Na druhou stranu je při určování výše spotřebních daní nutno zohlednit jejich hodnotu v okolních zemích, protože příliš vysoké zdanění výrobků by mohlo vyústit v markantní nárůst černého trhu a tím způsobený pokles daňových příjmů. Níže tabulka a graf, znázorňující podíl spotřební daně z alkoholu a tabáku na HDP.

Česká republika1,1 1,21,31,71,11,4 1,6 Německo0,8 0,7 Rakousko0,7 0,6 Polsko1,9 2 1,82,21,622 Slovensko11,11,50,91,70,91,11,3 EU - aritmetický průměr 1,1 1,21,11,2 Zdroj: Taxation trends in the European Union, 2013

Děkuju za pozornost. Ministerstvo financí, (odbor Strategie daňové politiky a správy, odbor Nepřímé daně)