ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Advertisements

Řecko – balkánský poloostrov
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
AZ KVÍZ Starověké Řecko.
Vznik státních útvarů III.
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Starověké Řecko I. počátky.
Starověké Řecko.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Evropské regiony- Jižní Evropa - Řecko
Starověká Kréta a Mykény
Starověké Řecko.
Starověké Řecko I. počátky.
Velká řecká kolonizace
Peloponéský poloostrov
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
Archaické období století př. n. l..
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Archaické období století př.n.l.
Starověké Řecko.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Starověké Řecko BC Archaické období.
VY_32_INOVACE_2D.6.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověké Řecko.
Počátek řeckých civilizací.
Dějepis Starověké Řecko 1.
Starověké Řecko Mykény
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Minojská Kréta a mykénské Řecko Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
VY_32_INOVACE_
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Starověké Řecko I. počátky.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Digitální učební materiál:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Autor: Mgr. Božena Andrašková
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Mykénské období ( st .př.n.l.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-35_Palácové civilizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
EGEJSKÁ OBLAST.
Řecko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt čCZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_343.
AUTOR: Mgr. Svobodová Alena
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Starověká Kréta.
Transkript prezentace:

ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko- období egejské, homérské a archaické TYP DOKUMENTU:Microsoft PowerPoint ANOTACE: Materiál je určen pro práci na interaktivní tabuli. Prezentace podává základní informace o starověkém Řecku, věnuje se úvod do tématu a více rozebírá období egejské kultury, období homérské a archaické. Prezentace je doplněna obrazovým materiálem.

STAROVĚKÉ ŘECKO

Z ÁKLADNÍ INFORMACE Do které skupiny starověkých států řadíme Řecko? klasické otrokářské státy Jak se dnes nazývá poloostrov, jehož je Řecko součástí? Balkánský Které moře obeplouvá Řecko? Středozemní

Vylušti pojem, jímž… a) …Řekové označovali sami sebe: _EL_ N _ _ É b) …Řekové označovali cizince: B_ R_ _ _ I c) … bývá označováno starověké Řecko: K_ LÉ_ _A _V_ O_ _ KÉK_L_ _R_ ŘEŠENÍ:a) Helénové b) Barbaři c) Kolébka evropské kultury

Z DROJ OBŽIVY hornatý povrch, málo vody mírné deštivé zimy, horká suchá léta → pěstování pšenice, vinné révy, oliv, fíků → chov koz a ovcí → rybolov obchod Řecko obilíolivový olej

O BDOBÍ VÝVOJE STAROVĚKÉHO Ř ECKA 1) období egejské kultury ( přnl.) 2) homérské období ( přnl.) 3) archaické období ( přnl.) 4) klasické období ( přnl.) 5) helénské období (338 přnl.- 1.st. nl.)

1) OBDOBÍ EGEJSKÉ KULTURY ( přnl.) období krétsko- mykénské Kréta = kolébka řecké kultury

K RÉTA nutnost obchodovat → kvalitní lodě, výborní mořeplavci vysoce zdobená keramika stavba vybavených paláců (koupelny s vanou)

palác v Knóssu - král Minos ( → minojské období) - labyrint

písmo slabičné (nerozluštěné) společnost: 1) panovník 2) aristokracie, úřednictvo 3) zemědělci, řemeslníci, obchodníci 4) otroci výbuch sopky → zničení paláců → příchod pevninských Achájů

M YKÉNY mísení s krétskou kulturou

stavba paláců- velikostně menší - chráněné kyklopským zdivem

období temných staletí básník Homér („rukojmí“): epos Illias a Odyssea (Trojská válka) 2) HOMÉRSKÉ OBDOBÍ ( přnl.)

T ROJSKÝ KŮŇ

příchod Dórů → 1. řecká kolonizace → úpadek kultury Podle dějepisného atlasu zjisti, která území Řekové osídlili. Území Malé Asie a ostrovů v Egejském moři.

rozdělení společnosti: král aristokracie zemědělci a řemeslníci bezzemci otroci

obchod s Blízkým Východem → řecká alfabeta (nejstarší evropské písmo)

období formování řeckých polis rozvoj řemesel, výroby a obchodu Slovem polis se ve starověkém Řecku označovala: a) pole b) osady (státy) c) řemesla 3) ARCHAICKÉ OBDOBÍ ( přnl.) Polis = osady, městské státy, státy

Velká (druhá) řecká kolonizace : „přátelské dobývání“ dalších oblastí, kam Řekové přinášeli svou vyspělou kulturu zakládání nových osad = polis

Řecké polis: samostatné, nezávislé obce rozlohou velmi malé nejvýznamnější jsou Athény a Sparta

poloostrov Attika centrum vzdělání a umění, ale i řemesel a obchodu svoboda slova i činů vznik demokracie (= vlády lidu) → volební právo pro každého athénského občana A THÉNY

Solón: jeden z 9 archontů zrušil dlužní otroctví rozdělil občany do 4 majetkových skupin razil mince, zavedl soustavu měr a vah

Peloponéský poloostrov nejvýznamnější vojenský stát, ale řemeslo, obchod a umění na nízké úrovni disciplína, vojenská služba, izolace od cizinců v čele 2 králové S PARTA

Sparťanská výchova: slabé a nemocné děti zabíjeny od 7 let chlapci ve výchově státu od 20 do 60 let aktivní vojenská služba

Z DROJE : map_nocoord.png?uselang=cs _Goddess_or_Priestess_-_Walters_ jpg?uselang=cs s.jpg?uselang=cs elang=cs pg?uselang=cs _Archaeological_Museum%2C_Athens_-_Silver_rhyton_from_Mycenae_- _Photo_by_Giovanni_Dall%27Orto%2C_Nov_13_2009.jpg?uselang=cs n_walls%2C_at_Mycenae%2C_back.jpg?uselang=cs uselang=cs horse-in-Canakkale.jpg

g elang=cs _deep_blue_sky.jpg es.JPG g